• Anonym (Samlar kunskap)

Hur behandlades ditt/dina myom?

Du som har haft myom kan väl vara gullig och svara på hur du behandlades för det?

Vet du hur stort det var? Hur stort isf?

Satt det på insidan eller utsidan av livmodern?

Fick du mediciner eller operation?

Behövde du ingen behandling alls? Försvann myomet av sig själv?

Tog dom bort bara myomet eller hela livmodern om du opererades?

Vet du om myomet växte snabbt eller långsamt?

Vilka symptom hade du?

Vid operation går man först till en vanlig gynekolog som sen skickar en remiss till ett sjukhus för en till undersökning och där man sedan ställs i operationskö eller hur går det till?

Du får svara på så många eller så få frågor som du känner för. All information uppskattas enormt mycket.

• Svar på tråden Hur behandlades ditt/dina myom?
  • Anonym (Jag då)

Min mamma hade ett myom stort som en apelsin och opererade bort hela livmodern när hon var 42. Det var nog vanligare på 70-talet. Mitt myom satt på utsidan, upptäcktes vid infertilitetsutredning. var ca 6 cm i omkrets. Gav inga obehag förrän jag var gravid med första barnet. Då växte det och liksom "följde med" livmodern upp så det låg i mellangärdet till slut och gjorde ont. Hamnade sen i klimakteriet före andra barnet och då krympte det så den graviditeten hade jag inte besvär.

Anonym (Jag då) skrev 2020-06-05 15:34:54 följande:
    Min mamma hade ett myom stort som en apelsin och opererade bort hela livmodern när hon var 42. Det var nog vanligare på 70-talet. Mitt myom satt på utsidan, upptäcktes vid infertilitetsutredning. var ca 6 cm i omkrets. Gav inga obehag förrän jag var gravid med första barnet. Då växte det och liksom "följde med" livmodern upp så det låg i mellangärdet till slut och gjorde ont. Hamnade sen i klimakteriet före andra barnet och då krympte det så den graviditeten hade jag inte besvär.
    Förvånansvärt många verkar rekommenderas att operera bort livmodern även idag speciellt om man är 40+. Tänk att behandlingsalternativen inte har blivit så mycket bättre för kvinnor på så länge. Obestämd

Hamnade du i klimakteriet ovanligt tidigt? Jag har förstått att just klimakteriet kan få myom att krympa men många är ju 10 år eller mer ifrån klimakteriet när dom får diagnos så då måste man ju hitta en annan väg och tyvärr ofta operation verkar det som.
  • Anonym (Jag då)

Jaså? Jag trodde väldigt få op:ade bort livmodern numer. Vet en som gjorde det pga konstanta blödningar.
    Jag kom i klimakteriet snabbt efter 45 pga upprepade ED-behandlingar. Passerade alltihop på bara 2 år så jag var ganska chockad milt sagt.

Anonym (Jag då) skrev 2020-06-05 16:34:51 följande:
    Jaså? Jag trodde väldigt få op:ade bort livmodern numer. Vet en som gjorde det pga konstanta blödningar.
    Jag kom i klimakteriet snabbt efter 45 pga upprepade ED-behandlingar. Passerade alltihop på bara 2 år så jag var ganska chockad milt sagt.
    I utlandet där jag bor är det den vanligaste metoden men Sverige är kanske annorlunda? Det är därför jag frågar här så att jag inte blir felbehandlad. Måste ändå ha varit skönt att gå igenom det så snabbt om man nu måste jämfört med 10 år eller hur länge det nu tar normalt. Vet du ungefär hur stort myomet var och om det försvann helt eller om lite är kvar?
    Anonym (Jag då) skrev 2020-06-05 15:34:54 följande:
    Varför togs inte myomet bort mellan graviditeterna förresten?
  • Anonym (Jag då)
    Anonym (Samlar kunskap) skrev 2020-06-05 17:23:38 följande:
    Varför togs inte myomet bort mellan graviditeterna förresten?
    Aldrig tal om att ta bort det. Så små gör man inget åt. På VUL inför min sista ED var det ca 2 cm. så det hade ju krympt avsevärt. Väldigt många har ju myom, men vet inte om det. Upptäcks ju bara vid besvär eller på VUL inför tex IVF. Jag vet att de oftast är restriktiva med att op:a bort hela livmodern här för det är en stor op. och ett drastiskt hopp till klimakteriet direkt. Klura vidare du innan du fattar ett beslut!
    Anonym (Jag då) skrev 2020-06-05 17:37:48 följande:
    Aldrig tal om att ta bort det. Så små gör man inget åt. På VUL inför min sista ED var det ca 2 cm. så det hade ju krympt avsevärt. Väldigt många har ju myom, men vet inte om det. Upptäcks ju bara vid besvär eller på VUL inför tex IVF. Jag vet att de oftast är restriktiva med att op:a bort hela livmodern här för det är en stor op. och ett drastiskt hopp till klimakteriet direkt. Klura vidare du innan du fattar ett beslut!
    Fick för mig att det var jättestort på dig men 2 cm är ju inte så stort. Förvånar mig inte det minsta att man inte vill slakta kvinnor i Sverige på det sättet om det verkligen inte behövs. Saknar svensk sjukvård så mycket! Jag försöker samla information så gott jag kan och tackar ödmjukast för att du har hjälpt mig med det.
  • Anonym (Jag då)
    Anonym (Samlar kunskap) skrev 2020-06-05 18:21:55 följande:
    Fick för mig att det var jättestort på dig men 2 cm är ju inte så stort. Förvånar mig inte det minsta att man inte vill slakta kvinnor i Sverige på det sättet om det verkligen inte behövs. Saknar svensk sjukvård så mycket! Jag försöker samla information så gott jag kan och tackar ödmjukast för att du har hjälpt mig med det.
    Det var 6 cm. innan och växte när jag var gravid, men krympte sen eftersom jag direkt hamnade i klimakteriet efter första barnet. Vilka andra alternativ har du fått än just op.? Mediciner? Hormoner av nåt slag?
    Anonym (Jag då) skrev 2020-06-05 18:57:04 följande:
    Det var 6 cm. innan och växte när jag var gravid, men krympte sen eftersom jag direkt hamnade i klimakteriet efter första barnet. Vilka andra alternativ har du fått än just op.? Mediciner? Hormoner av nåt slag?
    Mitt är lite större än ditt eller var vid diagnosen i våras. Jag ska på ett nytt ultraljud nästa vecka för att se om det har vuxit ännu mer. Jag fick inga alternativ alls utan gynekologen sa bestämt att jag skulle ta bort livmodern -med öppen kirurgi- för att han inte tyckte att jag behövde den ändå eftersom att jag inte ska ha barn nu och vägrade diskutera något annat alternativ. Har bytt läkare tills nästa vecka men vill vara påläst innan dess.
  • Anonym (Jag då)
    Anonym (Samlar kunskap) skrev 2020-06-05 19:45:17 följande:
    Mitt är lite större än ditt eller var vid diagnosen i våras. Jag ska på ett nytt ultraljud nästa vecka för att se om det har vuxit ännu mer. Jag fick inga alternativ alls utan gynekologen sa bestämt att jag skulle ta bort livmodern -med öppen kirurgi- för att han inte tyckte att jag behövde den ändå eftersom att jag inte ska ha barn nu och vägrade diskutera något annat alternativ. Har bytt läkare tills nästa vecka men vill vara påläst innan dess.
    Men jösses vilket märkligt resonemang! Som jämförelse med hur restriktiva de är här kan jag kontra med att när jag fick andra barnet sprack min livmoder rejält och inte ens då fast jag var 49 och absolut inte skulle ha fler barn tog de bort den utan sydde ihop den igen.
  • Ess
    Anonym (Jag då) skrev 2020-06-05 17:37:48 följande:
    Nä iom äggstockarna lämnas kvar så kommer du inte i klimakteriet förrän det ändå är dags.
  • Anonym (Jag då)
    Ess skrev 2020-06-06 09:19:14 följande:
    Nä iom äggstockarna lämnas kvar så kommer du inte i klimakteriet förrän det ändå är dags.
    Mamma tog bort alltihopa, så gjorde de förr.
    Anonym (Jag då) skrev 2020-06-05 21:51:44 följande:
    Men jösses vilket märkligt resonemang! Som jämförelse med hur restriktiva de är här kan jag kontra med att när jag fick andra barnet sprack min livmoder rejält och inte ens då fast jag var 49 och absolut inte skulle ha fler barn tog de bort den utan sydde ihop den igen.
    Jag blev verkligen förbannad i mötet med den läkaren vill jag lova. Jag kokar bara jag tänker på det flera månader senare. Jag visste ju att det fanns andra alternativ och att man bara kan ta bort själva myomet men han blev irriterad över att jag inte bara sa ja, ja och amen till hans förslag om att ta bort livmodern direkt- imorgon helst. Han kontrade allt jag sa med ett dumförklarande svar att jag ju inte behöver livmodern. Sjukt resonemang och verkligen ingen jag skulle känna mig trygg med att opereras hos. Han försökte verkligen köra över mig och sånt får mig att slå bakut.

Det förvånar mig inte att dina läkare lappade och lagade din livmoder då svenska läkare som sig bör verkar tänka mer på patientens bästa än pengar och enklaste utvägen. Saknar svensk sjukvård så mycket. Gråter

Skulle bli enormt glad om fler ville dela med sig av sina myom-historier.

Då detta är en vanlig kvinnosjukdom så måste det väl finnas fler än jag och "Jag då" som kan berätta lite om sin behandling? Eller kanske tom en gynekolog som läser det här?

Svar på tråden Hur behandlades ditt/dina myom?