• modesty74

    Hjälp, min blivande man är skuldsatt och jag hittar bara mer och mer...Hur kan man kolla hur mycket någon har i skulder??

    Hjälp mig! Behöver råd. Min blivande man har hemlighållit att han har haft betalningsanmärkningar de senaste 20 åren. Han har bipolär sjukdom och vid depressiva skov har han struntat i att öppna räkningar. En del har gått till Kronofogden och han har fått löneutmätning. Min fråga är, hur får man reda på alla skulder han har som ännu inte nått hela vägen till Kronofogden? Måste man själv ringa runt till olika inkassobolag? Det är obetalda sjukhusräkningar, obetalda trängselskatter, obetalda p-böter etc. Själv har han noll koll. Tänkte först hjälpa honom att lösa hans skulder med ett lån, men nu börjar vi komma upp i ganska stora belopp som jag hittat i Kivra. Har ingen lust att gå in i ett juridiskt bindande äktenskap med någon som inte har koll på ekonomin och dessutom har undanhållit väsentligheter för mig. Är tacksam för alla råd och tips jag kan få!!! Hur går man tillväga för att få reda på det totala skuldbeloppet? Kronofogden är ju så att säga ?sista instans?. Hjälp, är helt utmattad pga detta. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hjälp, min blivande man är skuldsatt och jag hittar bara mer och mer...Hur kan man kolla hur mycket någon har i skulder??
  • Anonym (G)

    För din egen skull, gå inte vidare med honom. Det ringer tillräckligt med varningsklockor.

  • modesty74

    Ja, det ringer i alla klockor utom kyrkklockorna just nu. Är jättemedveten om detta. Vill ändå veta hur man enklast får reda på sitt totala skuldsaldo lättast? Kronofogden sa att det är ett ?hästjobb?, men inget de hjälper till med.

  • Anonym

    Att gifta dig med honom kommer bara att ge dit bekymmer.

  • Anonym (lite samma)

    Min kille är bipolär och när vi träffades var han dåligt medicinerad, tyvärr. Mycket för att han inte tyckte att det fanns någon mening med det. Det ledde till impulsköp när han hade maniska perioder och ingen ork eller lust under depressionerna. Eftersom jag älskade honom så ställde jag kraven, se till att få ihop medicinen och jobba med skulderna, och han var med på det. Det är huvudsaken, han måste vilja om det ska funka. 

    Du ska absolut inte lösa hans skulder åt honom. Det ska han göra själv. Det du kan göra är stötta och peppa. Du kan hjälpa honom att hitta vägar, leta rätt på telefonnummer och så. Du ska absolut inte ge honom några pengar eller lånegarantier, inte innan han har visat mycket tydligt att han har allt under kontroll.

    Det är faktiskt bara att börja öppna räkningarna. Tillsammans om han tycker att det är jobbigt, för han är nog rätt skamfylld nu och har ångest. Skriv upp allt. Alla räkningar ni hittar. Helt ärligt, om han har krav hos bolag ni inte hittar så låt de vara så länge. Ring inte runt på måfå. De brukar komma när de märker att det rör på sig hos andra inkassobolag.

    Hjälp honom att göra upp en budget, som är hanterbar och har utrymme för lite, lite mental och fysisk självvård, så han orkar med i längden. Han ska varken svälta eller ha aptråkigt. En del förespråkar det, men vad är det för vits med att betala sina skulder om man funderar på självmord under tiden?

    Om han/ni behöver hjälp utifrån så har alla kommuner skuld- och budgetrådgivare somni kan kontakta. 

    Har han jobb förresten? Jag tänker på eventuellt betalningsutrymme. 

  • Anonym (QQQ)

    Jag skulle aldrig dela min ekonomi med en skuldsatt slarver. Köp en timmes rådgivning med en lämplig familjejurist om du absolut måste gå vidare med era  planer.

  • Anonym (Tips)
    Studentpappa skrev 2020-06-05 16:39:14 följande:

    Ta en kreditupplysning på honom.


    modesty74 skrev 2020-06-05 16:13:57 följande:

    Ja, det ringer i alla klockor utom kyrkklockorna just nu. Är jättemedveten om detta. Vill ändå veta hur man enklast får reda på sitt totala skuldsaldo lättast? Kronofogden sa att det är ett ?hästjobb?, men inget de hjälper till med.


    Jag vill bara säga att allt inte syns på kreditupplysningar. Gå in på forumet fattiga-riddare.se så kan du läsa hur de undviker att deras skulder syns på UC, Bisnode osv. Det är dessutom inte de bästa lånen som ligger utanför UC heller...

    Det enda är nog att skaffa fullmakt och börja ringa runt till diverse inkassobolag. På forumet jag hänvisade till finns det också mycket information om vilka inkassobolag som finns osv.

    Lycka till med allt!
  • Anonym (Hold my beer)

    Släpp det. Vad spelar det för roll hur mycket skulder han har om du ändå inte ska gifta dig med honom? Och glöm det där med fullmakt, snacka om att behandla honom som ett barn. Är han intresserad får han väl höra av sig till de olika inkasso som antagligen skickat krav till honom samt KF.

  • modesty74

    Fullmakt? Hur fixar man det? Jag har btw också bipolär sjukdom, men har full koll på ekonomin. Tar gärna emot fler tips, vill hjälpa honom och han vill ha hjälp också. Giftermål får vänta, men vi måste ju kunna leva ett drägligt liv. Vi har 6 barn (inga gemensamma). Spelar hans inkassokrav roll om vi är skrivna på samma adress? Kan de utmäta mina ägodelar innan de utmäter hans lön t ex? Vi skall flytta ihop om en månad, men jag har fått sååå kalla fötter. Så osexigt med en vuxen man som inte tar sitt ansvar. Samtidigt är han den finaste jag vet. Så snäll, barnen älskar honom och såklart jag också. Men ekonomin *jag gråter*

  • modesty74

    Hold my beer; Men JAG vill ju gifta mig med honom för att jag vill dela mitt liv med honom. Samtidigt vill jag inte ta lån för att betala hans skulder.

Svar på tråden Hjälp, min blivande man är skuldsatt och jag hittar bara mer och mer...Hur kan man kolla hur mycket någon har i skulder??