• Anonym (Anna)

    Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

    Hej,

    Har uppstått en lite märklig situation nu när min man som jag har två gemensamma barn tillsammans med, hastigt gick bort i en hjärtinfart i veckan. 

    Vi håller på med allt det praktiska med dödsannons i tidningen. Makens mamma och pappa vill gärna stå med i annonsen, vilket jag är ok med. Men de menar att de måste/ska stå högst upp i annonsen?

    Vad gäller egentligen? Jag och min man var gifta med barn i bilden, och jag har således sett det som en självklarhet att jag och våra gemensamma barn står högst upp och att vi är "närmast" anhöriga? 

    Hur ser ni på det? 
    Tycker om mina svärföräldrar, men har funderat på att be dom skriva en egen annons i så fall om de måste stå högst upp? Är det rimligt att resonera så eller överreagerar jag? Hur hade ni tänkt i denna situationen? 

    Hade verkligen uppskattat att höra hur ni tänker och resonerar.
    Tack! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-06-05 17:18
    Tack för era svar, blir lite klokare och att jag verkar tänka i rätt banor.

    Mina svärföräldrar och jag har alltid i övrigt kommit bra överens så jag har blivit lite förvånad över att situationen ens har kunnat uppstå.

    Själva annonsen är väl en liten sak, som gjort att bägaren runnit över. Dom vill vara ytterst involverad i allt nu i samband med dödsfallet vilket dränerar mig otroligt, eftersom det just nu är så pass mycket annat som är så jobbigt för både mig och barnen.

    Barnen är ganska stora och vill gärna vara med i att planera begravningen, tillsammans med mig. Det blir ganska jobbigt när farmor och farfar vill vara med och ha bestämda åsikter, om något som är barnens önskan. För mig är det viktigt att barnen får vara en stor del i att välja psalmer och tårta om de känner att de vill det.

    Känns som jag dräneras på all form av energi och har fullt upp och ingen ork att ta någon större hänsyn till deras bestämda åsikter. Mitt fokus ligger främst hos barnen, sen hos mig för att vara en bra mamma. Känns som jag håller på att explodera mot dom snart och kan inte hålla inne någonting. Känns så jobbigt, då vi alltid kommit bra överens och jag hoppats få stöd att hantera detta för att vara en bra mamma. Istället känns det som att allt bara blir ännu tuffare.. Jag måste vara en bra mamma, särskilt just nu.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-06-06 12:58
    Tack för fint stöd från så många. Det värmer. Trodde aldrig att jag skulle få så många svar.

    Absolut så förstår jag att det är väldigt jobbigt och kämpigt för mina svärföräldrar. Det är det för oss alla. Jag värderar inte smärtan hos någon, jag förstår att det är en chock och en enorm sorg för dem. Vi har alltid haft en fin relation, jag och svärföräldrarna. Det har aldrig varit något bråk och jag har alltid känt mig välkomnad med värme. Men det är kämpigt för alla. Jag kämpar med barnen som är 10 respektive 14 som ligger hemma med kraftiga ångestattacker. Vi gråter ihop, men jag måste finnas där, vara ett stöd, lägga band på mig för att orka.. Jag har knappt sovit.. Inte kunnat tänka på mig. För självfallet måste jag göra allt för mina barn... Barnen vill vara med och planera begravningen. Och för mig är det viktigt att de får vara ytterst delaktiga, det är deras pappa... Jag tror att det är viktigt i deras process och att vi får minnas, sakna..

    Jag tycker oerhört mycket om mina svärföräldrar.. Men jag orkar inte just nu att de ska kritisera det som är viktigt för barnen just nu. Absolut får det välja en psalm eller liknande. Men inte allt! Jag vill ha svärföräldrarna hos oss, jag vill att de ska vara delaktiga i våra liv. Jag hade önskat att jag kunnat luta mig mot dem som jag tidigare alltid känt att jag kunnat göra.. Jag vill att de ska vara här.. Jag vill att de ska träffa våra barn och prata minnen. Det hade betytt allt för mig och barnen. Det hade betytt allt om de kom över en stund. Men tyvärr känns det jobbigt att de inte gör det. De träffar andra och lever med att träffa andra då de haft corona, och fått det bekräftat.

    Det känns därför otroligt tufft när jag kämpar dag och natt... Samtidigt som jag knappt orkar något. Jag kräver och förväntar mig inte att de ska stötta mig som de tidigare gjort mot mig och min man och våra barn. Jag förstår att allt är jobbigt för mina svärföräldrar med i denna stund, men de har varandra att luta sig åt. De har inte barn som ligger med ångestattacker hela nätterna.

    För mig är det en chock för det är ju mannen jag har/hade allt tillsammans med. Hela mitt liv med. Våra underbara barn. Mannen som jag älskar och älskat varje dag så att det gör ont i mig finns inte mer. Allt vi skapat tillsammans av kärlek, underbara barn, hus, sommarstuga och fina minnen. Min trygghet är borta. Jag vill gråta, jag vill skrika, jag vill vara liten och ynklig. För det är så jag känner. Men jag måste göra allt för våra barn, som är det viktigaste just nu. Att barnen blivit ifråntagen sin pappa det är mitt fokus att finnas där. Allt rycks ifrån.. Inget i livet är viktigt längre förstår jag nu, utan det är ända som är viktigt här och nu är barnen.

    Tyvärr rycks mycket trygghet från dem nu.. Pappa.. Men också hus, sommarhus som vi nog kommer behöva sälja på sikt. En stress mitt i sorgen.. Jag hade hoppats på att mina svärföräldrar som jag alltid haft en fin relation till, även våra barn.. Hade kunnat fokusera lite på dem. Det hade betytt allt för mig och för barnen. Det hade gett en smula hopp och tröst i allt som känns jobbigt. Ett samtal eller kort besök, eller en matlåda utanför dörren. Så lite... Men hade betytt allt just nu..

  • Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?
  • Anonym (Hanna)

    Frågan är hur viktigt är det egentligen att stå högst upp. Jag har aldrig tänkt att det är nån turordning i sånt. Att den som står högst upp är närmast. Står föräldrarna först så tänker jag bara släktled. Dem är äldst och sen kommer partner å sen barn. Men med tanke på att du lägger in en annons och fem bett om att vara med tycker inte jag att dem kan kräva att vara högst upp. Jag hade nog satt barnen först sen dig och sen dem.

    Men mitt råd är att inte lägga för mycket energi på detta. Du har det nog jobbigt och tjabb över en annons är till ingens nytta. Gör det som känns rätt för dig.

    Styrkekramar!

  • Silverjenny

    Kutym är att make/maka och era barn står överst i dödsannonsen, du sitter närmast kistan på begravningen och går först fram och tar farväl etc. Ni är närmast sörjande. Därefter kommer föräldrar, syskon och andra ev familjemedlemmar, därefter vänner, arbetskamrater etc.

    Det är naturligtvis oerhört tragiskt för föräldrarna att förlora sin son men faktum är att du och era barn numera är sonens familj. När du blir vuxen lämnar du föräldrahemmet och bildar din egen familj. Ni ärver varandra och har andra juridiska m.fl band som är unika för äkta makar.

  • Anonym (På bredden)

    Om ni väljer den breda annonsen kan ni stå bredvid varandra. Annars är väl det vanligaste att make/maka och barn står överst.

  • Anonym (Aldrig)

    Har nog aldrig sett en sån annons. Maka/make/sambo står först, sen barn, sen föräldrar, sen syskon. Du och barnen var ju närmaste familj- inte hans föräldrar. De kan ju absolut ha en egen annons om de nu vill det.

    Beklagar sorgen! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Xxx)

    Först beklagar jag det som hänt och önskar dig trots omständigheterna en ljus framtid med kärlek och glädje!!!

    Men ja; du tänker rätt. När man har gift sig så är inte längre föräldrarna första familjen mer, närmaste familjen är den man är gift med och barnen. Självklart står du och barnen först.

  • Anonym (Anna)

    Tack för era svar, blir lite klokare och att jag verkar tänka i rätt banor. 

    Mina svärföräldrar och jag har alltid i övrigt kommit bra överens så jag har blivit lite förvånad över att situationen ens har kunnat uppstå. 

    Själva annonsen är väl en liten sak, som gjort att bägaren runnit över. Dom vill vara ytterst involverad i allt nu i samband med dödsfallet vilket dränerar mig otroligt, eftersom det just nu är så pass mycket annat som är så jobbigt för både mig och barnen.

    Barnen är ganska stora och vill gärna vara med i att planera begravningen, tillsammans med mig. Det blir ganska jobbigt när farmor och farfar vill vara med och ha bestämda åsikter, om något som är barnens önskan. För mig är det viktigt att barnen får vara en stor del i att välja psalmer och tårta om de känner att de vill det.

    Känns som jag dräneras på all form av energi och har fullt upp och ingen ork att ta någon större hänsyn till deras bestämda åsikter. Mitt fokus ligger främst hos barnen, sen hos mig för att vara en bra mamma. Känns som jag håller på att explodera mot dom snart och kan inte hålla inne någonting. Känns så jobbigt, då vi alltid kommit bra överens och jag hoppats få stöd att hantera detta för att vara en bra mamma. Istället känns det som att allt bara blir ännu tuffare.. Jag måste vara en bra mamma, särskilt just nu. 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-05 17:06:33 följande:

    Tack för era svar, blir lite klokare och att jag verkar tänka i rätt banor. 

    Mina svärföräldrar och jag har alltid i övrigt kommit bra överens så jag har blivit lite förvånad över att situationen ens har kunnat uppstå. 

    Själva annonsen är väl en liten sak, som gjort att bägaren runnit över. Dom vill vara ytterst involverad i allt nu i samband med dödsfallet vilket dränerar mig otroligt, eftersom det just nu är så pass mycket annat som är så jobbigt för både mig och barnen.

    Barnen är ganska stora och vill gärna vara med i att planera begravningen, tillsammans med mig. Det blir ganska jobbigt när farmor och farfar vill vara med och ha bestämda åsikter, om något som är barnens önskan. För mig är det viktigt att barnen får vara en stor del i att välja psalmer och tårta om de känner att de vill det.

    Känns som jag dräneras på all form av energi och har fullt upp och ingen ork att ta någon större hänsyn till deras bestämda åsikter. Mitt fokus ligger främst hos barnen, sen hos mig för att vara en bra mamma. Känns som jag håller på att explodera mot dom snart och kan inte hålla inne någonting. Känns så jobbigt, då vi alltid kommit bra överens och jag hoppats få stöd att hantera detta för att vara en bra mamma. Istället känns det som att allt bara blir ännu tuffare.. Jag måste vara en bra mamma, särskilt just nu. 


    kan du be någon annan som känner dem om att de får backa lite? 
  • Anonym (Aldrig)

    Du måste vänligt, men bestämt säga ifrån att det här är er begravning- din och barnens. Det är ni som bestämmer hur allt ska vara. När den ene av dom dör bestämmer den efterlevande allt om den begravningen. Att du ovanpå sorg och allt som ska fixas måste stå ut med att de lägger sig i ska du inte gå med på. Klart de sörjer också, men det var ni som var hans familj.

  • Silverjenny

    Förstår och beklagar att du måste rikta energi på en helt onödig konflikt med svärföräldrarna mitt i er sorg. Särskilt eftersom dödsfallet var plötsligt och oväntat hamnar nog både du och svärföräldrarna i chock och det är mänskligt och vanligt tror jag att sådana här situationer uppstår. Har ni bra kommunikation, tror du att du kan prata med dem och förklara att du vill låta era barn ta farväl av sin far och sköta planerandet kring begravningen? Annars kan du kanske ta hjälp av begravningsbyrån, förklara situationen för dem och be dem om hjälp att prata med svärföräldrarna. Kan du be dem ta hand om någon del av arrangemanget runtomkring så de också får känna sig delaktiga?

    När min mamma gick bort tog jag hand om allt kring begravningen och det var en viktig del av min sorgprocess att få ge mamma ett avsked som jag visste att hon skulle vilja ha det. Det är viktigt och så sorgligt om ni får en konflikt i det här läget som i värsta fall blir svår att förlåta efteråt. Ni är alla i sorg, försök vara förstående och förlåtande. Alla känslor blir uppförstorade just nu men ni behöver varandra mer än någonsin just nu. Stor kram och jag beklagar verkligen din förlust.

Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?