• Anonym (A)

    Eventuell tvillinggraviditet

    Jag gjorde en abort förra onsdagen. Ingreppet tog nästan en halvtimme men det har känts okej efteråt och jag har varit tillbaka på jobbet och så. I måndags började jag blöda jättemycket och åkte in akut. Det fanns rester kvar och jag gjorde en skrapning i tisdags. Gynekologen som gjorde skrapningen sa att det kan ha varit en tvillinggraviditet från början och att det var därför första ingreppet var komplicerat. Gynekologen som gjorde aborten sa ingenting om detta. 

    Berättar man att det är en tvillinggraviditet vid abort eller hur brukar man göra? Har någon av er varit med om detta?
  • Svar på tråden Eventuell tvillinggraviditet
  • Anonym (nvfdt45qw)
    Anonym (A) skrev 2020-06-05 20:03:56 följande:
    Jag gjorde en abort förra onsdagen. Ingreppet tog nästan en halvtimme men det har känts okej efteråt och jag har varit tillbaka på jobbet och så. I måndags började jag blöda jättemycket och åkte in akut. Det fanns rester kvar och jag gjorde en skrapning i tisdags. Gynekologen som gjorde skrapningen sa att det kan ha varit en tvillinggraviditet från början och att det var därför första ingreppet var komplicerat. Gynekologen som gjorde aborten sa ingenting om detta. 

    Berättar man att det är en tvillinggraviditet vid abort eller hur brukar man göra? Har någon av er varit med om detta?
    Jag var med om något liknande för många år sedan (jag gjorde iofs ingen abort utan genomgick skrapning p.g.a. missfall) men jag slutade inte blöda utan fick åka in till sjukan igen efter en tid. Det visade sig att det fanns "rester" kvar och jag fick genomgå en skrapning till.

    De kollar ju alltid med ultraljud innan skrapningen, och ser då hur många foster som finns, så jag tvivlar på att de skulle ha missat en tvillinggraviditet. Troligtvis handlar det om "rester".

    Jag vet inte om de berättar huruvida det är en tvillinggraviditet eller ej, men känner spontant att det är en onödig upplysning. Skulle det spela roll hur många foster det är?
Svar på tråden Eventuell tvillinggraviditet