• DessieHolmie

    Jaguar XF

    Hej!
    Så här är det, jag är lite inne på att skaffa en nyare bil, och har sett på blocket att Jaguar XF är hyfsat billiga, men som alltid är jag väldigt skeptisk när det kommer till begagnade bilar!
    Har sedan tidigare haft otur när det kommer till just bilar då jag alltid köpt begagnade bilar som det senare har visat sig vara diverse fel på, så nu har jag lärt mig att kolla upp lite historik när det kommer till sådant!

    Så, jag tänkte att jag skulle slänga ut frågan även här, för att se vad folket tycker!

    Är alltså inne på att köpa en begagnad Jaguar XF, troligtvis den första generationen (tror mellan 2007-2010/2011) då dom verkar vara ganska billiga.
    Jag bor utanför stan och kanske pendlar max 3-4 km per dag enkel resa, så en diesel är väl inte att tänka på.
    När jag googlat ett antal gånger så har jag fått olika svar, allt från "NEJ, KÖP INTE!" till "min har gått super långt utan problem!"
    Hur ställer sig just denna modell av Jaguar mot andra bilar när det kommer till hållbarhet? Förstår att det är omöjligt att säga säkert, men typ om den har ett rykte för att vara jätte bra eller att den dras med en förbannelse att alltid gå sönder?
    Vad ska jag kolla efter?

    Frågade på ett Jaguar forum i england, men där var mest entusiaster som alla menade på att jag absolut skulle skaffa en Jaguar.

    Så vad säger folket, är det värt att lägga 130.000 på en Jaguar XF från ca 2009 eller ska jag satsa på annat märke?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-06-05 21:51
    var nog lite snål med pendlingen, kollade upp från hem till jobb och det är snarare 1-1.5 mil, så ignorera 3-4 km

  • Svar på tråden Jaguar XF
  • Öland 4ever

    För det första ska man kanske slänga en blick på vad som egentligen döljer sig under skalet när man köper bilar idag. Fram till ca 1990 var väl en Jaguar en "äkta" Jagga. Sedan köptes Jaguar upp av amerikanska Ford som ägde Jaguar fram till 2008 då indiska TATA MOTORS köpte Jaguar tillsammans med brittiska Land Rower. Dvs BÅDE Jaguar och Land Rover blev helt plötsligt indiska bilmärken. Rynkar på näsan

    Där har du väl utgångsläget idag om du ska köpa en Jagga. Skulle jag köpa en Jagga just som en genuin bil så skulle jag absolut välja en kärra från 1990 eller äldre. Därmed inte sagt att de nyare är dåliga men jag har varit oerhört skeptisk till allt som amerikanska Ford har haft ett finger med i spelet. Bilarna "kanske" inte hamnar på verkstad oftare än en Volvo, Audi, BMW eller Merca, men när de väl hamnar där då rullar slantarna iväg. Driftsäkerhet? Troligen ganska ok.

    Jag har själv haft tre Jaggor men de har alla varit äldre än 1990 dvs "äkta" Jaggor med V8. Om du bara är villig att slanta upp 130K kronor så skulle jag personligen MYCKET HELLRE satsa på en MB S-klass. Lågmilare så klart och helst en bil med bara en tidigare ägare. Men visst... Jaguar är en mycket fin bil. Men har jag förtroende för Tata Motors som huvudägare? Hmmm...


    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Astroboy

    Jag tycker du ska slå till. Jag har haft 8 jaguarer i alla åldrar och de som har varit från ca 1995 eller nyare har alla fungerat väldigt bra. Det enda jag inte vet något om är om de är bra vinterbilar, för på vintern ställs de av och jag kör fyrhjulsdrivet. 

  • DessieHolmie

    Sorry för sent svar!

    Har kollat runt som bara den och tycker det låter som att dom är rätt bra!
    Så håller ögonen öppna efter den rätta!


    Tack båda för era inputs!

  • MaackT

    Enligt Wikipedia så bygger den gamla XF på Fords plattform för bakhjulsdrivna bilar som Lincoln och ända bak till Ford Scorpio från åttiotalet. Det var ju en trevlig vagn vad jag kommer ihåg. 
    Antar att reservdelar och annat är lite dyrare då det antagligen inte går att hitta på Biltema direkt. Kanske slitdelar som den kanske kan dela med Ford då. Men kör man Jaguar får man väl räkna med det. Som en Ferrarimek sa till mig en gång för många år sedan; Klart Ferrari är dyra att serva, men de som har råd att köpa en Ferrari har råd att byta olja på en Ferrari.

    en.wikipedia.org/wiki/Ford_DEW_platform

Svar på tråden Jaguar XF