• Anonym (Koftfri)

Tror han misstolkat begreppet offerkofta

På senare tid har min mans argumentationsteknik i mångt och mycket gått ut på att hävda att jag bär offerkofta. Jag har börjat att noga tänka igenom vad jag säger och känner att han helt misstolkat begreppet.

Som exempel. Han gör efterrätt. Det skulle bli bottnar över efter att han skurit ut det han skulle ha. Toppen, tyckte jag  och meddelade att jag ville ha dem för att göra dammsugare. Strax efter bestämde han att ändå göra mindre bottnar. "Aha, men då blir det inget till mig att göra dammsugare med", svarade jag. Genast bemöttes det med OFFERKOFTA!

Om jag säger att jag upplever att han attackerar mig som person mer än det jag gjort, svarar han OFFERKOFTA!

Om jag tröttnar på kritik och klargör att han får sköta vad det nu är, svarar han OFFERKOFTA!

Om vi pratar om något som jag upplever jobbigt utanför vår relation, bemöts också det med OFFERKOFTA!

Han tycker att det är jätteskoj att skämta om min så kallade offerkorta. Frågar ofta om den inte kliar eller hur många jag har i garderoben egentligen.

Jag vet att jag lätt tar åt mig av kritik personligen, men jag försöker verkligen att inte hamna i "jag är så dålig", eller "jag är så dum", eller liknande.
    Så hur bemöter man nån som fastnat i att vråla offerkofta hela tiden?

• Svar på tråden Tror han misstolkat begreppet offerkofta
  • Drottningen1970

Verkar inte som att han missförstått begreppet utan använder det i helt rätt sammanhang.

Problemet är väl snarare att han använder det som härskarmetod där du inte lämnas utrymme att berätta att du är missnöjd med något.

• No Logo

Du får väl be honom specificera hur han tycker att du spelar offer i de olika situationerna.

Jag kan inte av det du beskrivit se att du skulle ta på dig offerkoftan i nån av situationerna.

Jag hade nog börjat att (felaktigt) kalla honom för analfabet varje gång han sa offerkofta, samt dessutom kasta in det varje gång han uttalade något fel eller använde fel uttryck, bara för att vara lika irriterande tills dess att han var villig att ta upp diskussionen på allvar. Men du är säkert en mycket bättre människa än jag : )

• Anonym (Ja)

Tycker också att det han verkat uppfattat ordet rätt. Han menar att du tycker synd om dig själv för att du inte får några bottnar. Att hans beteende sedan är sjukt otrevligt är en annan femma.

• Anonym (not)

Jag hade skällt ut honom efter noter om min man försökte manipulera, förminska och tysta mig på det sättet. Inte okej och absolut inte "roligt" på något sätt. Du tar upp ett seriöst problem eller bara ger en kommentar om något och han försöker förminska dig så att du inte vågar ta upp saker igen. Det visar på en otrolig brist på respekt. 

• Anonym (Koftfri)
    No Logo skrev 2020-06-06 18:39:35 följande:

Du får väl be honom specificera hur han tycker att du spelar offer i de olika situationerna.

Jag kan inte av det du beskrivit se att du skulle ta på dig offerkoftan i nån av situationerna.

Jag hade nog börjat att (felaktigt) kalla honom för analfabet varje gång han sa offerkofta, samt dessutom kasta in det varje gång han uttalade något fel eller använde fel uttryck, bara för att vara lika irriterande tills dess att han var villig att ta upp diskussionen på allvar. Men du är säkert en mycket bättre människa än jag : )

Haha, jag önskar att jag var en bättre människa
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-06 18:45:32 följande:

Tycker också att det han verkat uppfattat ordet rätt. Han menar att du tycker synd om dig själv för att du inte får några bottnar. Att hans beteende sedan är sjukt otrevligt är en annan femma.

Jag tyckte inte synd om mig själv. Jag signalerade inte det med rösten heller. Jag konstaterade att om han gjorde mindre bottnar, blev det inga kaksmulor till mig att baka på.
    Anonym (not) skrev 2020-06-06 18:51:13 följande:

Jag hade skällt ut honom efter noter om min man försökte manipulera, förminska och tysta mig på det sättet. Inte okej och absolut inte "roligt" på något sätt. Du tar upp ett seriöst problem eller bara ger en kommentar om något och han försöker förminska dig så att du inte vågar ta upp saker igen. Det visar på en otrolig brist på respekt. 

Det är otroligt irriterande i alla fall. Nog vågar jag ta upp saker igen, men hans kommentarer driver sällan diskussionen framåt.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Koftfri) skrev 2020-06-06 20:52:37 följande:
    Haha, jag önskar att jag var en bättre människa smile5.gif

Jag tyckte inte synd om mig själv. Jag signalerade inte det med rösten heller. Jag konstaterade att om han gjorde mindre bottnar, blev det inga kaksmulor till mig att baka på.
    Det är otroligt irriterande i alla fall. Nog vågar jag ta upp saker igen, men hans kommentarer driver sällan diskussionen framåt.

Jag skrev inte att du tycker synd om dig själv, men det verkar ju vara det han menar. Eller vad tänker du att han menar med uttrycket?
  • Anonym (pavel)

Han kanske hängt för mycket på Familjeliv? Undersök om han börjar använda det minst lika slitna begreppet "Mansbebis" också. för då är vi nog något på spåret.

• Anonym (Koftfri)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-06 21:08:37 följande:
    Jag skrev inte att du tycker synd om dig själv, men det verkar ju vara det han menar. Eller vad tänker du att han menar med uttrycket?
    Jag tänker att han tror att han hittat ett "bra" sätt att köra på och slippa ta in vad jag säger, mer än att han faktiskt anser mig tycka synd om mig själv.
  • Anonym (Koftfri)
    Anonym (pavel) skrev 2020-06-06 21:10:52 följande:

Han kanske hängt för mycket på Familjeliv? Undersök om han börjar använda det minst lika slitna begreppet "Mansbebis" också. för då är vi nog något på spåret.

Tyvärr, han har använt offerkofta innan det blev modernt här...
Svar på tråden Tror han misstolkat begreppet offerkofta