• Humlan88

    4 i omdöme på folkhögskola, svårt? Kom ni in på högskolan?

    Är d svårt att få en 4 i omdöme på folkhögskola? Ni som kommit in på högskolan med omdömen från folkhögskola, vilken utbildning kom ni in på ? Vilket omdöme hade ni?

  • Svar på tråden 4 i omdöme på folkhögskola, svårt? Kom ni in på högskolan?
  • Anonymous31
    Humlan88 skrev 2020-06-06 18:43:15 följande:

    Är d svårt att få en 4 i omdöme på folkhögskola? Ni som kommit in på högskolan med omdömen från folkhögskola, vilken utbildning kom ni in på ? Vilket omdöme hade ni?


    Jag har gått på folkhögskola. Fick 3 av 4.. Alltså näst högsta omdöme. Vet inte vad du menar med svårt att få en 4:a? Du måste vara studiemotiverad, göra dina uppgifter, gärna visa lärarna att du är engagerad genom att delta i diskussioner på lektionerna exempelvis.

    Det var inte särskilt svårt att komma in på högskola för mig. Men det beror ju också på vilken utbildning du söker.

    Jag läste aldrig Matematik B, exempelvis. Det behövs ju för flertalet utbildningar på universitet. Sedan har jag också gjort högskoleprovet en gång, och det kan bli urvalet till högskola/universitet ibland, och ibland blir betygen från folkhögskolan det. Så allt beror på dina betyg, och vad de andra som söker har för betyg/högskoleprovsresultat.
  • 100wfs

    Jag fick en 4:a i omdöme. Jag har haft relativt lätt i skolan men på gymnasiet var jag både extremt skoltrött plus att jag hade det rätt körigt på hemmafronten som gjorde att huvudet var någon annanstans. Jobbade inom restaurang i tre år efter gymnasiet tills jag kände mig motiverad att ta tag i gymnasiebetygen, provade komvux men det funkade inte alls för mig. Började allmän linje på folkhögskola och ville få det gjort på ett år. Jag pluggade hårt, var i skolan varje dag, aktiv på lektionerna, noga med att lämna in allt i tid, peppade mina klasskompisar osv. En jävla mönsterelev skulle man väl kunna säga. Jag siktade på en 4:a från start och la ribban högt, dock vet jag inte vad "lägstanivån" för en 4:a är tyvärr. Vet att i min klass var det många som trodde dom skulle få 4:a men som bara fick 3:a. Dom flesta av dom fick bara 3 för att dom varit borta från skolan mer än vad dom trodde samt segat med uppgifter. 

    Hur studiemotiverad är du? Och behöver du gå ett år på folkis eller är det 2-3?

    Vill du in på högskolan så skriv Högskoleprovet också, då ökar dina chanser. Sen beror det lite på vad för program du vill läsa. Dom i min klass som fick 3:or kom t.ex. inte in på sjuksköterskeprogrammet för tydligen är det programmet rätt populärt att söka bland dom som kommer från folkhögskola, där behövde man en 4:a för att komma in. Däremot kom vissa av dom in på rätt kassa högskoleprovsreslutat, det är därför du ska skriva HP också. 

  • unindentified

    Jag var oerhört skoltrött och hade en depression under tiden jag läste distans på folkhögskolan, vilket resulterade i att jag lämnade ofta in mina uppgifter sent. Dock bedömde lärarna att mina uppgifter hade en hög kvalité, så jag fick 3,5 i omdöme. De sade att jag hade fått en 4:a om jag hade lämnat in uppgifterna i tid. Jag tyckte inte att det var särskilt svårt men å andra sidan läste jag mycket i övrigt och höll mig uppdaterad genom tidningar och nyheter, vilket kanske resulterade i att jag hade det lite lättare för mig med uppgifterna. 

    Jag sökte in på statsvetarprogrammet på Göteborgs universitet och blev antagen. Jag har förhoppningsvis min examen om en termin. 

    Kämpa på. Det är oerhört värt det! Jag är väldigt tacksam över att jag läste in min gymnasiekompetens så att jag kunde vidareutbilda mig för att kunna erhålla en slags trygghet i livet. 

  • unindentified

    Kan tillägga att jag läst andra universitetskurser på andra lärosäten, exempelvis Stockholms universitet och jag har blivit antagen till samtliga kurser jag sökt till. 

  • Aniiee

    Lever inte det där gamla kvar på folkhögskolan också, att de ska ha ett visst "snittbetyg" på skolan och inte får ge en 4 till alla som förtjänar det? Fyrorna tar liksom slut, precis som sifferbetygen gjorde fram till 80-talet, eller vad det var....


    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden 4 i omdöme på folkhögskola, svårt? Kom ni in på högskolan?