• Piano75

    Slarvig sonen

    Har en snart 11 årig grabb som är så slarvig o oaktsam sina grejer. Är så trött på alltid leta efter grejer och fixa saker. Är det bara min son som är sån? Har en dotter som är 13 o hon är totala motsatsen, har koll på allt o håller reda på allt. Är det en tjej/kill grej eller är er personlighet? Någon som har tips eller råd?

  • Svar på tråden Slarvig sonen
  • Anonym (Hold my beer)

    Sluta leta. Sluta fixa. Han ska leta. Han får fixa. Försök lär honom goda vanor, att förbereda i tid, lägga fram saker man behöver osv.

  • Anonym (Mj)

    Så länge du gör saker åt honom, letar och fixar åt honom, så kommer han fortsätta slarva. Varför skulle han sluta? Om du ordnar upp det åt honom? Det är ju superbekvämt för honom.
    Låt hans slarv få konsekvenser. Slarvar han bort något? Låt honom leta själv. Är han oaktsam med sina saker? Köp inte nya och laga inte det han pajat. 

  • isotop

    Tror det kanske kan underlätta om han själv får bestämma var han ska ha saker. Om jag säger till mig dotter att förvara glasögonen i korgen som jag har hängt på spegeln i hallen hamnar de likt förbannat aldrig där, och man får springa som en tok på morgonen för att hitta dem före skolan.

    Om hon själv har bestämt att hon ska ha glasögonen i hyllan bredvid sängen så hamnar de med större sannolikhet där och jagh behöver inte lägga mig i det.

    Men visst, det är otroligt tröttsamt. Jag har slutat hjälpa till att leta efter fjärrkontrollerna till tv:n för att hon dräller omkring med massa saker i soffan så de hamnar under/mellan/bakom soffdynonorna. Hon vet om att jag inte tänker hjälpa till med att leta mer efter dem, så hon måste själv lyfta på allt och leta efter de där så gott som dagligen. Inte mitt problem. Har bett henne lägga dem på tv-bänken sååå många gånger, men det går ju inte in...

  • Anonym (Pappa till 3 barn)
    Piano75 skrev 2020-06-06 21:19:07 följande:

    Har en snart 11 årig grabb som är så slarvig o oaktsam sina grejer. Är så trött på alltid leta efter grejer och fixa saker. Är det bara min son som är sån? Har en dotter som är 13 o hon är totala motsatsen, har koll på allt o håller reda på allt. Är det en tjej/kill grej eller är er personlighet? Någon som har tips eller råd?


    Så länge du letar och fixar grejerna åt honom så kommer det aldrig bli någon förändring. Han behöver inte bry sig så länge du gör allting åt honom. Att curla barnen hjälper inte tyvärr.
Svar på tråden Slarvig sonen