• Anonym (Nannycam)

    Vi ska anlita en BARNVAKT under två veckor i sommar. Behöver en bra ÖVERVAKNINGSKAMERA. Har ni tips på märke/modell?

    Vi ska alltså ha barnvakt två veckor till våra 1,5-åriga tvillingtjejer i sommar och behöver därför installera sk Nannycams.

    Jag behöver tips på vilken kamera som är bäst? Märke och modell.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Vi ska anlita en BARNVAKT under två veckor i sommar. Behöver en bra ÖVERVAKNINGSKAMERA. Har ni tips på märke/modell?
  • Anonym (olagligt)

    Om det är barnvakten du tänkt filma, så kan det vara bra att veta att det är OLAGLIGT:

  • Anonym (Nannycam)
    Anonym (olagligt) skrev 2020-06-06 23:01:08 följande:

    Om det är barnvakten du tänkt filma, så kan det vara bra att veta att det är OLAGLIGT:


    Nej, det är det inte. Jag ska sätta upp övervakning i mitt hem - en kamera ansluten till en app så att jag kan checka in då och då och kolla läget.

    Fullt lagligt.

    Kamerorna kallas till och med för nannycams.
  • Anonym (olagligt)
    Anonym (Nannycam) skrev 2020-06-06 23:03:40 följande:
    Nej, det är det inte. Jag ska sätta upp övervakning i mitt hem - en kamera ansluten till en app så att jag kan checka in då och då och kolla läget.
    Fullt lagligt.
    Kamerorna kallas till och med för nannycams.
    Nej det är det inte.

    Kränkande fotografering


    Kränkande fotografering är ett brott enligt 4:6a BrB. Kränkande fotografering innebär att det är otillåtet att filma eller fotografera någon i smyg utan dennes tillstånd. Ett annat rekvisit för brottet är att personen inte befinner sig på allmän plats. Alltså den som blir fotograferad ska befinna sig inomhus i t.ex. ett omklädningsrum, privat bostad eller toalett. Ett undantag från huvudregeln är om det med hänsyn till syftet är en försvarlig åtgärd att man fotograferar personen, t.ex. i myndighetsutövning eller nyhetsförmedling.
  • Anonym (barnvakt)

    Nannycams är väl ändå till för att kunna titta till ett sovande barn (därav namnet), riktade mot sängen?

  • Anonym (barnvakt)

    I alla händelser förutsätter jag att ni tänker berätta för barnvakten att ni har kameror igång?

  • Anonym (Nannycam)
    Anonym (olagligt) skrev 2020-06-06 23:06:31 följande:

    Nej det är det inte.Kränkande fotografering

    Kränkande fotografering är ett brott enligt 4:6a BrB. Kränkande fotografering innebär att det är otillåtet att filma eller fotografera någon i smyg utan dennes tillstånd. Ett annat rekvisit för brottet är att personen inte befinner sig på allmän plats. Alltså den som blir fotograferad ska befinna sig inomhus i t.ex. ett omklädningsrum, privat bostad eller toalett. Ett undantag från huvudregeln är om det med hänsyn till syftet är en försvarlig åtgärd att man fotograferar personen, t.ex. i myndighetsutövning eller nyhetsförmedling.


    Missade att nämna att vi inte bor i Sverige.

    Sjuka regler ni har i Sverige!

    Här är det fullt lagligt att filma i smyg i sitt eget hem. Svenskar är dock bäst när det kommer till teknik och appar, varför jag frågar på en svensk sida (eller två, har slängt ut frågan på flashback också).

    Så svara på frågan om du har något bra tips, annars pys för du pajar tråden.
  • Anonym (Nannycam)
    Anonym (barnvakt) skrev 2020-06-06 23:12:26 följande:

    I alla händelser förutsätter jag att ni tänker berätta för barnvakten att ni har kameror igång?


    Nix. Det är det som är själva poängen.
  • Anonym (Nannycam)
    Anonym (barnvakt) skrev 2020-06-06 23:11:25 följande:

    Nannycams är väl ändå till för att kunna titta till ett sovande barn (därav namnet), riktade mot sängen?


    Nix! De kallas så i folkmun för att de lyckats fånga många oseriösa barnvakter på film här.

    Många misshandelsmål och annat som avslöjats tack vare sk nannycams.
  • Anonym (barnvakt)
    Anonym (Nannycam) skrev 2020-06-06 23:12:42 följande:
    Missade att nämna att vi inte bor i Sverige.
    Det förklarar det hela.
  • Anonym (mg)

    Vansinnigt att lämna barnen i två veckor med någon man inte litar på.

Svar på tråden Vi ska anlita en BARNVAKT under två veckor i sommar. Behöver en bra ÖVERVAKNINGSKAMERA. Har ni tips på märke/modell?