• Ninto

    Nyfödd orolig på natten

    Min 13 dagar gamla bebis vill inte sova på natten alls. Han skriker inte hela tiden, men han gnyr och sprattlar och kan inte somna på nätterna. Vi har köpt ett babynest som han kan ligga i, och det funkar bra på dagarna. Men på nätterna kommer han inte till ro i den.

    Någon som vet varför eller har något tips?

  • Svar på tråden Nyfödd orolig på natten
  • S23

    Har du testat att låta barnet sova på dig eller tätt intill utan nestet? Kan vara så att bebis helt enkelt behöver den närheten. Utöver detta har jag tyvärr inga tips

  • syntharen

    Det är ju lite så att många nyfödda inte förstår att man ska sova på natten Ofta kan magen krångla just på natten också. Min erfarenhet med 3 barn är att dom sover bättre liggande på bröstet eller i famnen. Ammas han så kanske han vill ligga och småsnutta på natten.

  • aerial

    Mitt barn kunde bara sova på mig de första fyra månaderna, spelade ingen roll om det var dag eller natt. När de är så nya vill de vara nära tänker jag och höra mammans hjärtslag som den känner igen ifrån magen.

  • Solblomma30

    Jag håller med alla andra i tråden. Det där brukar gå över efter några veckor, men i början kan man behöva sova med bebisen på sig eller tätt intill för att de ska sova ordentligt. Det är konstigt det där att vissa bebisar kan sova ensamma dagtid men inte nattetid. Sen ska ni nog förvisso vara glada att bebisen accepterar att sova ensam dagtid för inte ens det är säkert :) Mina tre yngsta ville bara sova i famnen de tre-fyra första månaderna. Sen började de acceptera vagnen lite mer.

    Sen vill jag inte förminska problemet, för det kan vara jättejobbigt att sova med bebis på sig om man har lite problem med sömnen. Men hellre lite obekväm sömn än ingen sömn alls. Och du får säga till dig själv att det går över. För det gör det. Om några månader har du glömt hur bökigt det var i början, jag lovar!

Svar på tråden Nyfödd orolig på natten