• StevenDiese

    Detta är Sverige

    Det är lätt att i vårt uppkopplade liv glömma allt som är viktigt och fastna i det dåliga.

    Det är en omvälvande tid att vara svensk. Att befinna sig som medborgare i ett land som under decennier varit en förebild på ett flertal områden men som de sista åren fått brottas med ett sjunkande anseende internationellt men även inom landets gränser. Sist men inte minst genom vår hantering av Covid-19.

    Som ni vet finns det ett flertal andra frågor där vi verkar tappat fotfästet.

    Men. Det är inte det den här tråden ska handla om. Den här tråden ska handla om kärleken till landet Sverige, bortom politiken. För vi måste ha nåt att enas omkring när vi är så splittrade i det övriga.

    Vad är Sverige för dig? Är det ljuset på sommaren? Mörkret på vintern? Lupinerna i diket? Skärgården? Insjöarna? Kantarellerna?

  • Svar på tråden Detta är Sverige
  • StevenDiese

    När jag skriver att vi verkar tappat fotfästet syftar det inte Till att kritisera utan att visa på de olika uppfattningar som finns. Dessa uppfattningar ska vinintresse prata om här.

  • StevenDiese
    StevenDiese skrev 2020-06-07 12:17:23 följande:

    När jag skriver att vi verkar tappat fotfästet syftar det inte Till att kritisera utan att visa på de olika uppfattningar som finns. Dessa uppfattningar ska vinintresse prata om här.


    Vinintresse=vi inte
  • Kusinen

    Menar du att folk i all änhet bryr sig så mycket om exakt vad folk från andra länder tycker om Sverige? Det är väl viktigt för de som jobbar med det och för turistnäringen mm, men till vardags är det väl inget folk i gemen grubblar över? . Jag tycker att det görs bra och dåliga saker men det tycker jag ju oavsett vad folk i andra länder tycker och eventuellt anseende. Så jag vet inte om jag ser det som särskillt omvälvande att vara svensk på grund av omvärldens eventuella bild av

    landet.

    Det jag gillar med Sverige är bland annat socialförsäkringssystemet, föräldraförsäkringen, strukturen med ett starkt föreningsliv, det demokratiska systemet.

    Om du tänker på naturen är jag inte helt förstjust i klimatet men gillar att det finns mycjet natur och vårt förhållningssätt till naturen med allemansrätten.

  • StevenDiese
    Kusinen skrev 2020-06-07 13:06:32 följande:

    Menar du att folk i all änhet bryr sig så mycket om exakt vad folk från andra länder tycker om Sverige? Det är väl viktigt för de som jobbar med det och för turistnäringen mm, men till vardags är det väl inget folk i gemen grubblar över? . Jag tycker att det görs bra och dåliga saker men det tycker jag ju oavsett vad folk i andra länder tycker och eventuellt anseende. Så jag vet inte om jag ser det som särskillt omvälvande att vara svensk på grund av omvärldens eventuella bild av

    landet.

    Det jag gillar med Sverige är bland annat socialförsäkringssystemet, föräldraförsäkringen, strukturen med ett starkt föreningsliv, det demokratiska systemet.

    Om du tänker på naturen är jag inte helt förstjust i klimatet men gillar att det finns mycjet natur och vårt förhållningssätt till naturen med allemansrätten.


    Nej mitt fokus var mer på oss som bor här. Eftersom splittringen leder till dåligheter och tjafs. Då är det fint att hitta common ground liksom. Som USA, det är ett jäkla splittrat land men kärleken till USA har de sålt in till varenda invånare. Oavsett hur mycket systemfel det finns så möts de i kärleken till landet, friheten, yttrandefriheten osv.

    Tack för ditt bidrag, allemansrätten är verkligen en fantastisk svensk uppfinning. Tänk att jag missade den!
Svar på tråden Detta är Sverige