• emmali­innea
    Sun 7 Jun 2020 14:29
    418 visningar
    2 svar
    2
    418

    Vänta till fast anställning?

    Hej!

    Har en enorm längtan efter syskon.. har ett barn på snart 3 år. Jag har precis avslutat min utbildning (inom vården) och har fått en timanställning och kommer jobba heltid. MEN kruxet är att jag inte kommer få skriva på papper för fast anställning förrän Corona är över/lugnat sig... jag är rädd för att om jag blir gravid innan dess kommer de kanske söka efter någon annan.. min chef är väldigt bra men kanske att dom uppifrån säger ifrån?!

    Vad tror ni? Det kan ju ta ett tag innan man plussar.. kanske hinner jag ändå få fast. Men tänk om det går supersnabbt!? Kan de neka mig fast anställning om jag är timanställd pga graviditet?

  • Svar på tråden Vänta till fast anställning?
  • Mon 8 Jun 2020 23:50
    #1

    Nej man får inte neka någon en fast anställning pga graviditet. Det är diskriminering.

  • Anonym (kansk­e?)
    Tue 9 Jun 2020 00:27
    #2

    Kanske syns det inte förrän krisen på just ditt vårdföretag är över? 

    Jag vet inte om reglerna har ändrats, men jag hade långtidsvikariat i kommunen för 6 år sedan när jag var gravid. Jag sa ingenting till arbetsgivaren förrän det "upptäcktes" och någon frågade om det hela. Då hade jag jobbat 6 månader och min SGI var därmed precis skyddad. Jag blev sjukskriven de sista tre månaderna under graviditeten och då upphörde mitt vikariat, så jag gick till arbetsförmedlingen direkt när jag övergick till graviditetspenning (eller vad det nu heter.) Arbetsförmedlingen var ju inte supersugna över att få en människa in dit som var höggravid och skulle ha barn om 4 veckor, men jag blev inskriven för att behålla min SGI.

    Ett halvår senare fick jag ett brev av kommunen där de undrade ifall jag ville åberopa förtur eftersom arbetsgivaren hade "sagt upp mig pga graviditet." Jag struntade i brevet eftersom jag var föräldraledig och trodde att det hade blivit någon miss på något vis  och tänkte att jag söker väl nytt jobb när det väl är dags att jobba igen. Jag hade ju min föräldrapenning säkrad. I efterhand fick jag reda på att arbetsgivaren hade varit skadeståndsskyldig om jag bara hade åberopat förtur, eftersom man inte får säga upp någon på grund av graviditet.

Svar på tråden Vänta till fast anställning?