• Rhubarb

    Långsam stegring hCG

    Hej,

    Förstår att ingen med säkerhet kan säga hur det ligger till men söker lite tankar och erfarenheter.

    Har fått positivt gravtest nu i 10 dagar men tycker att stegringen ser långsam ut. Ni med liknande stegring; hur gick det? Var det en lyckad graviditet och isåfall när fick ni fullstarkt utslag på stickor? Om det inte blev en lyckad graviditet, hur gick det och när? Några andra symptom?

    Tack för att ni tittar!

  • Svar på tråden Långsam stegring hCG
  • Rhubarb
    Ariellan skrev 2020-06-07 15:20:08 följande:

    Ser helt normalt ut ju :)


    Tack för titten och kommentaren! :)

    Känns skönt att någon ändå tycker det ser ut som en normal stegring. Jag är så fast i mina egna tankar att det kanske inte verkar se så bra ut.
  • Rhubarb

    Vill uppdatera att stegringen fortfarande verkar tveksam. För 11 dagar sedan fick jag Gravid 1-2v på Clearblue digitala test, samma fick jag idag. Borde vara i v. 5+0 idag. Känner även molande på höger sida och vid detta laget börjar jag bli lite nervös för utomkveds.

    Kontaktar bm för att se om de kan hjälpa mig.

  • Ariellan

    Kan det vara att du hade ägglossning senare än du tror?

  • Mortiscia80

    Det är skillnad på vad det digitala testet visar och hur man räknar graviditet. Testet visar antagligen de faktiska veckorna men när man pratar graviditet räknas den från senaste mensens första dag, och då är du säkert i vecka 5+0 nu. Du har en tydlig om än svag stegring, det finns inget att oroa sig för just nu.

  • Rhubarb
    Ariellan skrev 2020-06-09 10:35:28 följande:

    Kan det vara att du hade ägglossning senare än du tror?


    Möjligheten finns men inte med särskilt mycket. Hade bara sex en gång och det var den 18/5.

    LH-stegring och ÄL-känningar den 19/5 och har ändå räknat med att ÄL skedde den 20/5 trots känningar kvällen innan.
  • Rhubarb
    Mortiscia80 skrev 2020-06-09 10:47:41 följande:

    Det är skillnad på vad det digitala testet visar och hur man räknar graviditet. Testet visar antagligen de faktiska veckorna men när man pratar graviditet räknas den från senaste mensens första dag, och då är du säkert i vecka 5+0 nu. Du har en tydlig om än svag stegring, det finns inget att oroa sig för just nu.


    Tack!

    Tidigare graviditeter har gett mycket starkare utslag så började känna oro för att något är fel. Har spenderat alldeles för mycket tid att söka på stegringar på nätet de senaste dagarna. Tyvärr har jag inte läst en enda som ser ut som min som haft en lycklig utgång. Jag hoppas bara att kroppen kan ta hand om det själv om så är fallet. Så jobbigt att gå omkring ovetandes men så är det väl för de flesta.

    Ringde och pratade med bm och hon bad mig ringa gynakuten vid akut smärt så får väl avvakta och se hur det utvecklar sig.
  • Rhubarb

    Idag såg testet svagare ut och hur konstigt det än må låta så är jag lite lättad trots att jag egentligen vet att det inte behöver betyda någonting. Men OM hCG-värdet sjunker och fortsätter sjunka kan man väl åtminstone utesluta utomkveds?

  • Ariellan
    Rhubarb skrev 2020-06-12 08:49:17 följande:

    Idag såg testet svagare ut och hur konstigt det än må låta så är jag lite lättad trots att jag egentligen vet att det inte behöver betyda någonting. Men OM hCG-värdet sjunker och fortsätter sjunka kan man väl åtminstone utesluta utomkveds?


    Ja det brukar ju snarare stiga vid utomkveds men helt säker vet jag inte om man kan vara. Jag följde mitt HCG via blodprover jag tog via Werlabs så behövde man inte vara osäker på om det steg tillräckligt mycket. Det ska fördubblas varannan till var tredje dag.
  • Rhubarb
    Ariellan skrev 2020-06-12 11:17:05 följande:

    Ja det brukar ju snarare stiga vid utomkveds men helt säker vet jag inte om man kan vara. Jag följde mitt HCG via blodprover jag tog via Werlabs så behövde man inte vara osäker på om det steg tillräckligt mycket. Det ska fördubblas varannan till var tredje dag.


    Jag har faktiskt varit inne och sneglat lite på Werlabs tester. Hur funkar det? Köper man två tester för att ta blodprov 2 gånger? Hur länge dröjer resultaten?
  • Ariellan

    Ja precis. Man tar ett test och får då ett värde till exempel 6000 och sedan 2-3 dagar efter tar man ett nytt och då ska det vara ca 12000 i detta fall då. Förr när jag tog så kunde man få svar utan läkarkommentar samma dag, vet inte hur snabba dom är nu för tiden. Tog en del test våren 2018. Jag tyckte det var skönt att slippa oroa sig hela tiden när man kunde se att allt fortlöpte normalt.

  • Rhubarb

    Åkte in till gynakuten imorse pga blödning och fortsatt stickande/huggande i sidan. Alla värden såg bra ut men vid ultraljud såg de ett misstänkt utomkveds på vänster sida. Konstigt tänker jag som haft ont mestadels i höger sida och känner mig lite orolig för att det istället sitter på båda sidor (maximal otur isåfall?) och att endast vänstra är synligt. Hur som helst ska jag ta nytt blodprov på måndag och komma på ny kontroll på gynmott på tisdag. Fortsätter hCG-nivån att stiga så blir det operation, annars hoppas vi att kroppen tar hand om det.

  • Rhubarb

    Lyckligast på två ben idag!

    Blödde mycket i söndags och har haft fortsatt huggande smärtor så var lite orolig inför undersökningen idag. Det visar sig dock att det som satt fast i vänster äggledare nu är borta! Allt såg normalt ut sånär på vätska/blod i buken på höger sida som förklarar smärtan jag känt där. Det betyder alltså att jag får behålla mina äggledare och vi kan försöka bli gravida på nytt någon gång framöver. Kunde inte ha fått bättre nyheter :D

  • Rhubarb

    Tänkte jag skulle uppdatera här om fler är som mig och söker runt på nätet för att hitta erfarenheter liknande det man själv går igenom.

    Kroppen skötte allting själv och jag är nu gravid igen på första cykeln efter "missfallet". Trots att det inte ger några som helst garantier känns det väldigt lugnande att få en bättre stegring på testerna denna gången. Fick "gravid 2-3 veckor" på det digitala vid äl +15 :)

    Så det kan gå fort efter en sån här händelse också!

Svar på tråden Långsam stegring hCG