• bofink

    Vab/sjuk

    Hej! Mitt barn var hemma sjuk i fredags. Pappan vabbade. Nu har jag ont i halsen och får därför inte vara på jobbet. Skulle ni fortsätta vabba sonen eller anmält er som sjuk?

  • Svar på tråden Vab/sjuk
  • Mortiscia80
    bofink skrev 2020-06-07 20:14:30 följande:

    Hej! Mitt barn var hemma sjuk i fredags. Pappan vabbade. Nu har jag ont i halsen och får därför inte vara på jobbet. Skulle ni fortsätta vabba sonen eller anmält er som sjuk?


    Är barnet sjukt eller friskt? När blev det isf friskt? I vår kommun gäller två friskdagar för att få återgå till fsk/skola.

    Du ska naturligtvis anmäla dig sjuk, eftersom du är sjuk! Och det gäller väl två friskdagar även för dig om jag minns rätt från FHM.
  • Mascaraklumpar

    Vet inte om de gör andra bedömningar just nu, men i normala fall säger de att om man är frisk nog att ta hand om barn så är man frisk nog att jobba. Så länge man har hand om ett sjukt barn så kan man alltså inte själv vara sjuk, och då blir det ju vab man ska ta.

  • Elin P

    Bättre VAB än sjuk själv, om både barnet och du är hemma. Många arbetsgivare har koll på antal sjuktillfällen per år och de är skyldiga att göra rehabutredning om någon är sjuk mycket. Så jag försöker alltid undvika att "sjuka" mig själv om inte nödvändigt (nu är det ju dock Coronatider och mer generöst kring att stanna hemma sjuk). Men jag skulle ändå hellre vabba.

Svar på tråden Vab/sjuk