• Häxansurtantdeluxe

    Skilda men äger fortfarande huset ihop

    Lång historia kort... jag å exmannen är skilda sedan ett par år och han bor kvar i huset... vi har inte genomfört bodelningen än pga olika omständigheter... han har planer på att flytta därifrån om ett par år och då vill jag ta över det igen och köpa ut honom. Men nu till problemet, han missköter huset och tomten... trädgården är helt förvildad och han klipper ytterst sällan gräset, det står skrot i trädgården mm... vad har jag rätt att kräva av honom? Tänker att jag förlorar ekonomiskt på husets värde av att han missköter det?

  • Svar på tråden Skilda men äger fortfarande huset ihop
  • Johan70

    När han skall flytta därifrån, så säljs det till marknadsvärde vid det tillfället. Om värdet går ner till dess genom att han missköter huset, så blir det alltså han som förlorar på det. Du behöver ju bara köpa hans 1/2-del, alltså bara betala halva det marknadspris som gäller när han har för avsikt att flytta därifrån.

    Ni samäger huset. Om du tycker att han inte sköter huset ordentligt och inte tar dina synpunkter i beaktande, kan du ansöka hos tingsrätten om att en god man får ta över som förvaltare av huset enligt samäganderättslagen. Fast då får du tänka på att det blir du och ditt ex som får betala för den gode mannens arvode. Det är ofta en advokat som utses till sådan god man av tingsrätten.

  • Noname00

    Du kan egentligen inte kräva någonting om det missköts.
    Lös ut honom eller säljs det så fort som möjligt.

  • Gnussen

    Det här är det dummaste många gör vid en skilsmässa att inte göra klart allting innan. Det blir oftast bara problem då man inte löser allting vid en bodelning. Tyvärr tror jag inte du har mycket att säga till om då du har godkänt det eftersom ni inte gjorde någon bodelning och gjorde klart med huset direkt vid skilsmässan.

  • Jakerlund

    ur ditt perspektiv måste det ju vara bra om värdet är så lågt som möjligt när du ska ta över huset/köpa ut honom.

    lämpligt är ju att ta in en värdering som ni bägge är överens om (ev tar ni in var sin värderingsman och går på medelvärde).  och sen gör ni delningen då.

  • GGN

    Gör bodelningen NU! Huset kommer ju sjunka i värde rejält om han fortsätter såhär! Kanske är det det han vill, för att jävlas. Eller att du ska få ta över ett ruckel sen.

  • Mortiscia80
    GGN skrev 2020-08-17 11:59:39 följande:

    Gör bodelningen NU! Huset kommer ju sjunka i värde rejält om han fortsätter såhär! Kanske är det det han vill, för att jävlas. Eller att du ska få ta över ett ruckel sen.


    De kan inte. Det har gått för lång tid. Bodelning ska göras inom ett år.
  • Limeblad
    Mortiscia80 skrev 2020-08-17 12:04:54 följande:

    De kan inte. Det har gått för lång tid. Bodelning ska göras inom ett år.


    Det är sedvanlig (10 årig) preskriptionstid. Du tänker på sambos.
  • Mortiscia80
    Limeblad skrev 2020-08-17 12:10:55 följande:
    Det är sedvanlig (10 årig) preskriptionstid. Du tänker på sambos.
    Vilken tur! :) Då har man lärt sig något nytt.
  • Mr Obvious

    Se till att utköpet görs genom bodelning och inte ett vanligt köp. Annars måste en del vinstskatt betalas omedelbart. Ta hänsym till den latenta vinstskatten vid bodelningen.

Svar på tråden Skilda men äger fortfarande huset ihop