• Anonym (Exfrun)

    Skilda men äger fortfarande huset ihop

    Lång historia kort... jag å exmannen är skilda sedan ett par år och han bor kvar i huset... vi har inte genomfört bodelningen än pga olika omständigheter... han har planer på att flytta därifrån om ett par år och då vill jag ta över det igen och köpa ut honom. Men nu till problemet, han missköter huset och tomten... trädgården är helt förvildad, häcken förvuxen, han klipper ytterst sällan gräset (har varit över knähöjd i perioder), det står skrot i trädgården... vad har jag rätt att kräva av honom när det gäller skötsel av hus och trädgård? Tänker att jag förlorar ekonomiskt på husets värde av att han missköter det? Jag anser att hon inte klarar av att ta hand om det och att jag borde ta över huset redan nu innan de blir riktigt illa, men kan jag kräva det?

  • Svar på tråden Skilda men äger fortfarande huset ihop
  • AnnaZL

    Om huset förlorar i värde så behöver du köpa ut honom med mindre pengar, så det kanske inte är bara en nackdel?


    Varför vill du vänta flera år med bodelningen?


    Du har nog tyvärr ingen möjlighet att tvinga honom att sköta trädgården, men om e äge halva huset borde du ha rätt att göra det själv.

  • Anonym (Anonym)

    Du har ju redan en exakt likadan tråd startad om det här?

Svar på tråden Skilda men äger fortfarande huset ihop