• Blomkatt

    Byta efternamn

    Hej!
    Jag funderar på att eventuellt byta mitt efternamn till ett gammalt släktnamn. Enligt skatteverket måste namnet burits i minst två generationer och inte längre tillbaka än fyra generationer från och med föräldrarna (mina föräldrar). Namnet jag funderar på bars senast av min morfars morfars mamma, som jag förstår det blir det fem generationer om jag räknar med mina föräldrar. Är det helt kört att byta till namnet då? Eller kan det ändå gå på annat sätt? Det är ett ganska ovanligt namn, iaf i Sverige då vi har utländskt påbrå.

  • Svar på tråden Byta efternamn
  • Jamesdio

    Min dotter fick byta till ett efternamn som min pappa bytte till när jag var vuxen. Det togs först av min farfars bror och ärvdes av hans barn (min pappas kusiner). Pappa fick fråga samtliga som hade namnet när han tog det (dvs sina kusiner och deras makar och eventuella barn) och min dotter fick också fråga samtliga som hade det innan hon fick ta det. (Jag har alltså aldrig haft det namnet).

  • Anonym (iiii)
    Blomkatt skrev 2020-06-08 11:14:55 följande:

    Hej!
    Jag funderar på att eventuellt byta mitt efternamn till ett gammalt släktnamn. Enligt skatteverket måste namnet burits i minst två generationer och inte längre tillbaka än fyra generationer från och med föräldrarna (mina föräldrar). Namnet jag funderar på bars senast av min morfars morfars mamma, som jag förstår det blir det fem generationer om jag räknar med mina föräldrar. Är det helt kört att byta till namnet då? Eller kan det ändå gå på annat sätt? Det är ett ganska ovanligt namn, iaf i Sverige då vi har utländskt påbrå.


    Det kan bero på hur många andra som heter det. Du kan väl altid skicka in och se vad de säger? 
  • Blomkatt

    Tack för svar! Efter lite efterforskningar online lyckas jag hitta att även min morfars morfar bar namnet, vilket blir fjärde generationen, så det kanske löser sig ändå :) Dock förekommer lite olika stavningar av namnet, vilket är lite konstigt.

  • Anonym (Hold my beer)
    Blomkatt skrev 2020-06-08 15:20:19 följande:

    Tack för svar! Efter lite efterforskningar online lyckas jag hitta att även min morfars morfar bar namnet, vilket blir fjärde generationen, så det kanske löser sig ändå :) Dock förekommer lite olika stavningar av namnet, vilket är lite konstigt.


    Jag tror du får välja stavning själv, kul att du hittade fler med samma namn!
Svar på tråden Byta efternamn