• Censur

    Ni som har flickor med ADHD

    Hej på er,

    Jag har världens goaste, underbaraste 5-åring som snart ska börja skolan. Hon är så otroligt kärleksfull, härlig och rolig.

    Men, hon har svårt att koncentrera sig. Har svårt att sitta still. Somnar bums på kvällen men på dagtid finns det inget stopp. Jag är så van vid hennes sätt att vara men märker på andra att de tycker att hon är stirrig. Ibland blir även jag trött på hennes intensiva energi som aldrig tar slut. Hon behöver fortfarande vila middag ibland när dagarna innehåller för mycket - annars blir hon ännu värre och får arga utbrott som avlöser varandra.

    Svårt att fokusera och att äta. Hon byter samtalsämne konstant och orkar inte fokusera för länge på något om det inte är rollekar, datorspel eller pyssel. Säger du mer än en mening så slutar hon lyssna och börjar prata om något annat. Hon är en jättefin kompis och har bra socialt samspel, men har svårt att hejda sig när hon blir arg och kan båda nypas och rycka i saker fortfarande. Hon är inte särskilt bra på långa instruktioner heller. Städa rummet gör hon helst aldrig, men om man mutar med något roligt kan hon absolut kasta ner allt från leksaker, använda strumpor och skräp i en låda. 

    Hon är oerhört glad och positiv till allt och har alltid varit. Hon kan absolut bli arg eller ledsen, men surar aldrig och blir alltid snabbt glad igen. 

    Förskolan tycker inte att hon behöver en utredning, men har skrivit vidare till skolan att de upplever koncentrationssvårigheter. 

    Hon har andra problem som uppkommit med åren och vi ska även få hjälp av dietist. Men när vi sitter hos barnläkaren är hon lugn och blyg och de reagerar ingenting på min oro.

    Hur var era flickor i den åldern? Jag är orolig för att hon kommer få svårigheter i skolan men bli förbisedd som man ofta hör att flickor blir. 

  • Svar på tråden Ni som har flickor med ADHD
  • Oast001

    Känner igen mig väl när jag var barn, skolan gav mina förändrar signaler om utredning men de ville inte göra en. Tog dock tag i det i vuxen ålder och står nu i kö.

    Jag var stimmig, rörde på mig konstant, ville synas och höras och spela teater och hoppa och stimma, pratade konstant så min lärare sa till mamma att hon fick lov att öva mig på att vara tyst.

    Jag fick inte riktigt den hjälp jag behövde så skolgången var rätt tuff faktiskt! Men med rätt hjälp går det säkert bra och jag lugnade ner mig rejält vid 10 års åldern. Har gått bra för mig och har vänner, jobb, partner och lägenhet. Jag märker såklart av det än idag men inte alls på samma sätt, nu är det städning, tider, koncentration och komma igång som är svårt. Men jag har lärt mig hantera det och mår bra. Det kommer gå bra för din dotter och med en stor personlighet kommer man långt :)

  • PrincessDalia

    Jag tycker hon ändå låter som en rätt normal 5åring och hade avvaktat med att utreda. Jag upplever att det oftast är de sociala samspelet som syns mest utåt när det är typ adhd hos tjejer. Min kompis flicka har just fått diagnosen som 11 åring. Hennes flicka har varit väldigt fysisk och slagit andra barn som yngre och hamnar nu ofta i konflikter med tjejerna i klassen och leker helst med pojkarna. Hon har också svårigheter med koncentrationen. En flicka i min pojkes klass har haft liknande problem men det har blivit bättre nu när de går i tvåan och nu smälter hon in bättre i klassen och det verkar även som att det fungerar bättre socialt och hon verkar ha kompisar nu. Kolla hur det går för henne att gå 6års och är det stora problem där kan du utreda.

Svar på tråden Ni som har flickor med ADHD