• Anonym (Rådvill)

Till er som kommit i för tidigt klimakterie

Jag skulle vilja fråga er som kommit i klimakteriet tio, tjugo eller trettio år för tidigt vad ni använder (eller använt, om ni numera uppnått normal klimakterieålder) som ersättning för östrogen?

Vad använde(r) du, och hur mår/mådde du på av det?

Jag kom i klimakteriet i tjugoårsåldern och har idag hormonspiral (Mirena) i kombination med plåster (Estradot). Jag har haft detta i många år, men jag vill helst ta ut spiralen eftersom jag är rädd att det är den som gör att jag är så trött och apatisk (jag har många fler biverkningar också). 

Men vad skulle jag kunna använda mig av istället, om jag tar ut spiralen? Det är alldeles för tidigt för mig att få benskörhet mm, som man får när man kommer in i klimakteriet vid normal ålder.

Det vore jättesnällt om någon ville hjälpa mig!

• Svar på tråden Till er som kommit i för tidigt klimakterie
  • Anonym (M)

Vet du varför du kom in i för tidigt klimakterium? Jag är inte i klimakteriet än men mitt AMH är lågt för min ålder så det tyder väl på att jag kommer komma in i tidigt klimakterium antar jag. Är orolig för mitt värde. FSH är normalt men AMH lågt.

• Anonym (Anna)

Jag tar en spray som heter lenzetto varje dag och provera varannan månad.

Fungerar som det ska och jag kan själv reglera sprayen så jag mår mer jämnt i humöret.

Har precis bytt till den då min vanliga tablett inte finns på marknaden längre.

Mår riktigt bra på den men läser man om medicinen så är det så mycket biverkningar och risker vill hellre ha något annat.

Jag är 44 år och varit i klimakteriet sedan några år tillbaka.

• Anonym (Anna)
    Anonym (M) skrev 2020-06-08 21:17:40 följande:

Vet du varför du kom in i för tidigt klimakterium? Jag är inte i klimakteriet än men mitt AMH är lågt för min ålder så det tyder väl på att jag kommer komma in i tidigt klimakterium antar jag. Är orolig för mitt värde. FSH är normalt men AMH lågt.

Var uppmärksam, mitt amh var också väldigt lågt 0.2 vid 35.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (M) skrev 2020-06-08 21:17:40 följande:

Ja, det är en ovanlig sjukdom jag har, där för tidigt klimakterium är ett av symptomen som jag måste behandlas för.

Jag kan tyvärr ingenting om de värdena du skriver om, men jag tycker att du skall kolla upp det!
  • Anonym (M)
    Anonym (Rådvill) skrev 2020-06-08 21:36:08 följande:

Ja, det är en ovanlig sjukdom jag har, där för tidigt klimakterium är ett av symptomen som jag måste behandlas för.

Jag kan tyvärr ingenting om de värdena du skriver om, men jag tycker att du skall kolla upp det!

Får jag fråga vilken sjukdom du har? Jag misstänker att jag också kanske har den, skulle vilja läsa på lite om symtomen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-08 21:25:46 följande:

Var uppmärksam, mitt amh var också väldigt lågt 0.2 vid 35.

Jag är bara 25 men mitt AMH är dock högre, men precis vid den nedre gränsen för vad som är normalt.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-08 21:23:20 följande:

Jag tar en spray som heter lenzetto varje dag och provera varannan månad.

Fungerar som det ska och jag kan själv reglera sprayen så jag mår mer jämnt i humöret.

Har precis bytt till den då min vanliga tablett inte finns på marknaden längre.

Mår riktigt bra på den men läser man om medicinen så är det så mycket biverkningar och risker vill hellre ha något annat.

Jag är 44 år och varit i klimakteriet sedan några år tillbaka.

Tack för att du ville dela med dig av vad du använder!

Om jag har förstått det rätt så har du preparat som du mår väldigt bra av, men du vill ändå byta bort dem? Har du själv googlat och hittat något bättre alternativ med kortare biverkningsförteckning? 

Jag tänker att det är lika hemska biverkningar och risker på alla dessa preparat... Det viktigaste för mig är att jag får bli mig själv igen, så som jag var innan jag satte in spiralen. Men läkarna propsar på att jag skall ha Mirena år ut och år in, jag har ingenting att komma med. De får väl stora bonusar från läkemedelsföretagen eller nåt.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (M) skrev 2020-06-08 21:40:58 följande:
    Får jag fråga vilken sjukdom du har? Jag misstänker att jag också kanske har den, skulle vilja läsa på lite om symtomen.
    Den är väldigt ovanlig så jag vill inte outa mig här. Men om jag får ditt riktiga användarnamn kan jag skicka ett privat meddelande till dig.
  • Anonym (A)

Jag var 32 och östrogen är ett måste säger min gyn, för att undvika benskörhet. Min bentäthet sjönk men jag har fått upp den lite grann. Jag har inte fått några andra alternativ presenterade för mig. Då är min gyn professor och forskar kring förtida klimakterie.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (A) skrev 2020-06-08 22:21:40 följande:

Jag var 32 och östrogen är ett måste säger min gyn, för att undvika benskörhet. Min bentäthet sjönk men jag har fått upp den lite grann. Jag har inte fått några andra alternativ presenterade för mig. Då är min gyn professor och forskar kring förtida klimakterie.

Får jag fråga vad du tar för östrogen, och hur du mår av det?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Rådvill) skrev 2020-06-08 21:42:11 följande:

Tack för att du ville dela med dig av vad du använder!

Om jag har förstått det rätt så har du preparat som du mår väldigt bra av, men du vill ändå byta bort dem? Har du själv googlat och hittat något bättre alternativ med kortare biverkningsförteckning? 

Jag tänker att det är lika hemska biverkningar och risker på alla dessa preparat... Det viktigaste för mig är att jag får bli mig själv igen, så som jag var innan jag satte in spiralen. Men läkarna propsar på att jag skall ha Mirena år ut och år in, jag har ingenting att komma med. De får väl stora bonusar från läkemedelsföretagen eller nåt.

Jag mår bra på min spray och lever utan några klimakteriebiverkningar. Anledningen jag vill ha annan medicin är pga att riskerna för hjärt och kärlsjukdomarna är förhöjda med denna spray. Samt en hel drös cancerformer. Det känns inte riktigt ok.

Tycker det är obehagligt många problem som kan uppstå.

Men jag mår bra.

Tycker du ska tala med en ny gynekolog om vad du kan ta för preparat.vill du inte ha det du idag använder så ska du få kunna byta. Vill du ibte ha en spiral då ska du inte behöva det heller.
  • Anonym (A)

Min ursprungliga sort heter Indivina men den finns inte nu så jag får alla möjliga olika sorter beroende på apotek. Måste ta två tabletter för att få rätt styrka.

Om jag inte tar östrogenet börjar jag svettas som en tok direkt (svettas ändå i omgångar).

Känner inte av depression eller dylikt.

Dock har själva klimakteriet fört med mig sig massa jobbiga saker. Inkontinens, sömnsvårigheter, viktuppgång mm.

Svar på tråden Till er som kommit i för tidigt klimakterie