Hudcancer?
Träffade en väninna som jag inte träffat på ett par år häromdagen. Direkt hon såg mig frågade hon "vad är det där" och pekade på mitt ansikte där jag har ett födelsemärke. "Men det har jag ju alltid haft" sa jag, och hon hävdade då att jag inte alls haft det förut och att jag borde kolla upp det.
Har fått en massa mörka pigmentfläckar i ansiktet och detta födelsemärke sitter liksom långt åt sidan vid käken nästan, så jag har själv inte tänkt på det så mycket. Men eftersom jag blev lite orolig så kollade jag gamla foton och då insåg jag att den ökat säkert fem gånger i storlek, och blivit väldigt ojämn och mörk i färgen jämfört med förut. Den är ljusare runt där den var förut, mörkare nedåt. Svårt att förklara, men ojämn i färgen. Man kan se där födelsemärket har varit förut, sedan har det blivit som en mörkare fläck runtom, nästan som det runnit ut.
Ska förstås ringa och fråga om jag kan få en tid på vc, men ni som haft hudcancer eller känner någon, måste det blöda eller kännas på något sätt? Det kliar inte eller så. Hur upptäckte ni det? Hur har ni behandlats?