• Anonym (sandra)

Hudcancer?

Träffade en väninna som jag inte träffat på ett par år häromdagen. Direkt hon såg mig frågade hon "vad är det där" och pekade på mitt ansikte där jag har ett födelsemärke. "Men det har jag ju alltid haft" sa jag, och hon hävdade då att jag inte alls haft det förut och att jag borde kolla upp det.

Har fått en massa mörka pigmentfläckar i ansiktet och detta födelsemärke sitter liksom långt åt sidan vid käken nästan, så jag har själv inte tänkt på det så mycket. Men eftersom jag blev lite orolig så kollade jag gamla foton och då insåg jag att den ökat säkert fem gånger i storlek, och blivit väldigt ojämn och mörk i färgen jämfört med förut. Den är ljusare runt där den var förut, mörkare nedåt. Svårt att förklara, men ojämn i färgen. Man kan se där födelsemärket har varit förut, sedan har det blivit som en mörkare fläck runtom, nästan som det runnit ut.

Ska förstås ringa och fråga om jag kan få en tid på vc, men ni som haft hudcancer eller känner någon, måste det blöda eller kännas på något sätt? Det kliar inte eller så. Hur upptäckte ni det? Hur har ni behandlats?

• Svar på tråden Hudcancer?
  • Anonym (Anna)

Om ett födelsemärke ändrar form och färg ska man alltid kolla upp det. Det KAN vara hudcancer, men behöver inte vara det.

Både min man och faster har haft i ansiktet. De stansade bort under lokalbedövning och syr ett par stygn. Sedan måste du ha solskyddsfaktor eller tejp hela sommaren på huden där födelsemärket satt.

Sedan gör de analys. Om de inte ser några cellförändringar är allt okey. Om det är cancer kollar de så att de fått med allt. Finns det cancerceller i utkanterna tar de bort lite mer.

Cancer i ansiktet är vanligt. Det är oftast ingen större spridning och man tar bort innan det blivit stort. Det är ingen cancersort som direkt sprider sig i kroppen, men kan göra om det får växa på djupet.

Så var inte så orolig, men beställ ändå tid för kontroll.

• Anonym (sandra)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-09 01:30:25 följande:

Om ett födelsemärke ändrar form och färg ska man alltid kolla upp det. Det KAN vara hudcancer, men behöver inte vara det.

Både min man och faster har haft i ansiktet. De stansade bort under lokalbedövning och syr ett par stygn. Sedan måste du ha solskyddsfaktor eller tejp hela sommaren på huden där födelsemärket satt.

Sedan gör de analys. Om de inte ser några cellförändringar är allt okey. Om det är cancer kollar de så att de fått med allt. Finns det cancerceller i utkanterna tar de bort lite mer.

Cancer i ansiktet är vanligt. Det är oftast ingen större spridning och man tar bort innan det blivit stort. Det är ingen cancersort som direkt sprider sig i kroppen, men kan göra om det får växa på djupet.

Så var inte så orolig, men beställ ändå tid för kontroll.

Tack för svaret.

Jag oroar mig inte jättemycket, men lite, när jag insåg hur stort det faktiskt blivit liksom utan att jag tänkt på det, det måste ha gått ganska snabbt om jag tittar på foton tillbaka i tiden. Och den mörka ojämna färgen hade det absolut inte tidigare, det var lattefärgat förr, numera mörkbrunt med en konstig skiftning liksom, men har inte reflekterat över det förrän nu, så ja, får nog kolla upp det. 

Kommer nog oavsett ha gott om solskydd nu, har tyvärr inte varit så noga med det genom åren...
  • ThreeCherries

Jag hade ett pyttelitet märke som inte blev bredare, men stack mer och mer ut från huden. Hade det på ankeln. Det visade sig vara ett malignt melanom. Kliade inte, blödde inte. Jag kollade upp det enbart för att jag visste att det hade vuxit snabbt och det visste jag bara för att det satt där remmen till sandalerna satt. Togs först bort lokalt, sedan tog det extra lång tid att ta prover på det och efter några månader kom svaret att det var malignt och att jag skulle opereras för att ta biopsi för att se om det hade spridits. Efter operationen visade det sig att det inte hade spridits. Nu får jag undersökning årligen av alla märken på kroppen för att se om det kommer fler som är maligna.

• Anonym (sandra)

ThreeCherries skrev 2020-06-09 06:28:37 följande:

Jag hade ett pyttelitet märke som inte blev bredare, men stack mer och mer ut från huden. Hade det på ankeln. Det visade sig vara ett malignt melanom. Kliade inte, blödde inte. Jag kollade upp det enbart för att jag visste att det hade vuxit snabbt och det visste jag bara för att det satt där remmen till sandalerna satt. Togs först bort lokalt, sedan tog det extra lång tid att ta prover på det och efter några månader kom svaret att det var malignt och att jag skulle opereras för att ta biopsi för att se om det hade spridits. Efter operationen visade det sig att det inte hade spridits. Nu får jag undersökning årligen av alla märken på kroppen för att se om det kommer fler som är maligna.

Jobbigt att det tog så lång tid, men tur att det gick bra för dig, var du inte orolig de månaderna? Jag är lite öm inne i kinden på insidan av där födelsemärket sitter, men tänker att det måste ju inte bero på födelsemärket. 

Jag har bokat tid nu för mitt och försöker att under tiden inte tänka för mycket på det.
  • Anonym (sandra)
    Långbenopluto skrev 2020-06-09 08:08:22 följande:

Boka tid hos din VC för kontroll.

Har jag gjort :)
  • Anonym (sandra)

Skickade in ett foto till vc, och fick en tid om fem dagar, så det känns ändå bra att det går ganska fort.

Svar på tråden Hudcancer?