• maddeilinköping

    Varannandagsfasta, eller 1:1 metoden

    Hej!

    Idag (eller egentligen igår, men det här är min första fastedag) börjar jag min period av varannandagsfasta. 

    Såhär ser jag ut i siffror idag: 

    Längd: 178 cm
    Vikt: 73 kg

    Mål: 68 kg (Längd förhoppningsvis oförändrad Flört

    Såhär har jag planerat mitt upplägg: 

    Varannandagsfastan innebär, som namnet antyder, att man fastar varannan dag. Så, varannan dag äter jag mitt fulla kaloribehov (2350 kcal/dag- och kanske lite mer) och varannan dag ska jag fasta helt och hållet, men kaffe/ te och vatten är tillåtet. 

    Upplägget tänkte jag köra i fyra veckor, och sedan dra ner till 5:2 istället. När jag når min målvikt så är tanken att jag vill ha kvar någon form av fasterutin, men inte helt säker på hur än (kanske en dag i veckan? 16:8?) och då är det helt på grund av hälsofördelar och inte viktnedgång. 

    Jag styrketränar regelbundet, ca 3-4 gånger i veckan, och de dagar som jag inte styrketränar går jag en längre promenad á ca 8 km. 

    I den här tråden tänkte jag följa upp med resultat, men tar också väldigt gärna emot era tankar och funderingar och självklart erfarenheter. 

    OBS!! undanber negativa kommentarer som 'det bästa man kan göra är att äta nyttigt och regelbundet' eller 'du har gått i en kommersiell fälla!'. Med andra ord, här pratar vi positivt, och konstruktivt, om periodiskt fasta! 

    Hoppas ni vill hänga med :D

  • Svar på tråden Varannandagsfasta, eller 1:1 metoden
  • StevenDiese

    Låter som en plan! Inte för att jag har nån expertis förvisso!

    Bra att du har en plan för att hålla vikten sen med. Sen tycker jag att du ska fokusera mindre på vikt och mer på kroppsmått såsom bukmått och lårmått t.ex. tror du ser skillnaden där först.

    Själv kör jag 16:8 och mår kanon av det. Har väl gett mig 10 kg mindre att bära på och 9 cm mindre mage.

  • Steven01

    Dom eventuella muskler du har fått från styrketräningen kommer du också bli av med. Men om det inte spelar någon roll så kör.

  • Magical

    Jag försöker köra 16:8

    Hur orkar/klarar man att fasta en hel dag, när man ska orka jobba, funderar jag på. Jag skulle aldrig fixa det. 

  • 81EE
    maddeilinköping skrev 2020-06-09 09:26:43 följande:

    Hej!

    Idag (eller egentligen igår, men det här är min första fastedag) börjar jag min period av varannandagsfasta. 

    Såhär ser jag ut i siffror idag: 

    Längd: 178 cm

    Vikt: 73 kg

    Mål: 68 kg (Längd förhoppningsvis oförändrad ) 

    Såhär har jag planerat mitt upplägg: 

    Varannandagsfastan innebär, som namnet antyder, att man fastar varannan dag. Så, varannan dag äter jag mitt fulla kaloribehov (2350 kcal/dag- och kanske lite mer) och varannan dag ska jag fasta helt och hållet, men kaffe/ te och vatten är tillåtet. 

    Upplägget tänkte jag köra i fyra veckor, och sedan dra ner till 5:2 istället. När jag når min målvikt så är tanken att jag vill ha kvar någon form av fasterutin, men inte helt säker på hur än (kanske en dag i veckan? 16:8?) och då är det helt på grund av hälsofördelar och inte viktnedgång. 

    Jag styrketränar regelbundet, ca 3-4 gånger i veckan, och de dagar som jag inte styrketränar går jag en längre promenad á ca 8 km. 

    I den här tråden tänkte jag följa upp med resultat, men tar också väldigt gärna emot era tankar och funderingar och självklart erfarenheter. 

    OBS!! undanber negativa kommentarer som 'det bästa man kan göra är att äta nyttigt och regelbundet' eller 'du har gått i en kommersiell fälla!'. Med andra ord, här pratar vi positivt, och konstruktivt, om periodiskt fasta! 

    Hoppas ni vill hänga med :D


    Hoppas du kommer uppdatera för du verkar ha en bra plan och det skulle vara roligt att få läsa dina resultat
  • maddeilinköping
    StevenDiese skrev 2020-06-09 11:41:29 följande:

    Låter som en plan! Inte för att jag har nån expertis förvisso!

    Bra att du har en plan för att hålla vikten sen med. Sen tycker jag att du ska fokusera mindre på vikt och mer på kroppsmått såsom bukmått och lårmått t.ex. tror du ser skillnaden där först.

    Själv kör jag 16:8 och mår kanon av det. Har väl gett mig 10 kg mindre att bära på och 9 cm mindre mage.


    Tack för jättebra förslag! 

    JAg håller med om att vikten faktiskt är, i alla fall för min del, ganska oväsentlig. Mitt mål är egentligen att få en fastare kropp och bli starkare, och i så fall kan ju vågen vara ett ganska missvisande redskap. Jag har tagit före-bilder också för att kunna jämföra över tid, men jag ska nog kolla måtten också. Midjan är jag smal om, 72 cm, så där kommer jag nog inte se den 'största' skillnaden, men över höfter och lår så vore det spännande att se! 
  • maddeilinköping
    Steven01 skrev 2020-06-09 16:57:27 följande:

    Dom eventuella muskler du har fått från styrketräningen kommer du också bli av med. Men om det inte spelar någon roll så kör.


    Hej!

    Nej du, jag tror faktiskt inte det. Det finns studier som visar på att muskeltapp kommer först efter flera dagars fasta, och så länge man får i sig tillräckligt med protein (jag siktar på 1,4 g/kg kroppsvikt) så borde jag få behålla mina muskler. Med kombinerad styrketräning förstås :)
  • maddeilinköping
    GGN skrev 2020-06-12 15:58:21 följande:

    Har du hört om 16:8-fasta? Jag har testat det och älskade det!


    Hej!

    Det har jag! Jag tycker att den är svår för mig. Har hört flera som har det inte bara som en metod för viktnedgång utan som en livsstil. Jag blir dock hungrigare av det av någon anledning Förvånad för mig är det lättare att hålla fastan en hel dag, och sen få äta vanligt andra dagar. Men 16:8 kanske kan funka för mig efter själva viktnedgångsfasen Skrattande
  • maddeilinköping
    Magical skrev 2020-06-09 17:24:17 följande:

    Jag försöker köra 16:8

    Hur orkar/klarar man att fasta en hel dag, när man ska orka jobba, funderar jag på. Jag skulle aldrig fixa det. 


    Hej!

    För mig blir det tvärtom av någon konstig anledning. Tycker det är lättare att fasta helt än att 'bara äta mindre' eller hoppa över en måltid. Då blir jag lätt irriterad och vill ha exakt allt som går att äta istället Förvånad
  • maddeilinköping

    *Uppdatering*

    Kalas i dagarna två och idag utflykt till Vadstena, så det är inte tal om någon fastedag nu under helgen. Lyckades få in två stycken under förra veckan, och siktar på imorgon också. Då blir det 3 av 4 dagar iaf, även om tårta är oförskämt gott och jag antagligen ätit dagsintag motsvarande tre personer den här helgen Drömmer

Svar på tråden Varannandagsfasta, eller 1:1 metoden