• Purpur

Hjälp.... Pumpafrön??

Igår läste jag ett inlägg på fl om att nötter och frön med skal kan innehålla mögel och därmed ett toxiskt ämne (kommer inte ihåg vad det hette) som skulle kunna vara skadligt för barnet.

Nu är det så att jag har fått sånt sug på pumpafrön med skal och har ätit massor. Har inte märkt av att det smakat, luktat eller sett konstigt ut när jar har ätit det.

OM man nu skulle ha fått i sig nåt toxiskt från de här fröna, skulle man då inte ha känt av det, eller är det så att det skadar barnet utan att man själv känner av nåt?? Det känns lite läskigt nu, man blir orolig

• Svar på tråden Hjälp.... Pumpafrön??
  • Trogga

Jag tror inte att du behöver oroa dig.
    I nötter finns ett mögel som man kan vara allergisk mot, men det är inte farligt att äta annars.
    Själv har jag fått rådet att äta mycket nötter och frön, så fortsätt du om du mår bra av det.
    Det är något i pumpafrön som din bebis vill ha.

• Purpur

Usch, överallt och hela tiden blir man påminnd om vad man ska äta och inte, vad som är skadligt och inte, till slut blir man alldeles knäpp, man tappar sitt sunda förnuft liksom. Under min graviditet har jag undvikit mögelostar, vissa fiskar och alkohol självklart, men annars har jag ätit det jag har varit sugen på, men då i lagom mängder och lagom ofta. Det är sånt fokus på mat hela tiden så det finns inga gränser längre.. det är inte bra.

• lata kocken Johanna

men hallå

jag skrev inlägget om afla-toxiner för att man ska vara uppmärksam på att inte äta upp nötter som ser konstiga ut eller smakar konstigt!!!!

varje jul blir folk sjuka pga att de slafsar i sig nötter som inte är helt OK utan att reflektera över smak, doft och utseende

NÖTTER ÄR INTE FARLIGT

fortsätt äta nötter!!!!!

• Purpur

Jag tror inte heller att det är farligt att äta nötter, tvärtom, man får mycket bra i sig från nötter.

Jag blev lite fundersam och orolig över att äta frön och nötter med SKAL, kanske för att jag har inte skaffat mig information om det tidigare.

Sen så tror jag inte att folk äter nötter som är mögliga eller smakar konstigt, det är inget gott, det känner man ju.

En kvinna är orolig för sitt barn från första dagen av graviditeten och så länge hon lever, inget konstigt med det, och det är därför man reagerar eller påverkas lite extra på vissa inlägg.

Jag tror att fokus på mat särskilt under graviditeten har blivit så enormt stort, vi mår inte bra av det. Vissa kvinnor är extra känsliga och oroliga, därför tror jag att det är viktigt att man generellt tänker lite på hur man uttrycker sig och vika ord man använder när man skriver in inlägg.

Tack ni som har svart på mitt inlägg

• Supermummy

Jag äter nötter varje vecka. Vid allahelgona åt jag även rostade pumpafrön. Ingen fara! Nötter är jättenyttigt.

Svar på tråden Hjälp.... Pumpafrön??