• Niila

    Påbörjar ivf 12/8! Vad kan jag förvänta mig?

    Hej!

    Nu räknar vi ner... 1,5 års väntan är snart över. Första veckan i augusti har vi möte på reproduktionsmedicin. Utredningarna är klara och vi är ?godkända?. Vi kommer göra ICSI på Sahlgrenska och jag t r o r att jag kommer få göra det korta protokollet med hormonerna, då jag förstått att det är standard såvida inte man har problem med ägglossning eller liknande? Har regelbunden ägglossning, allt såg väldigt bra ut på UL osv.

    Så jag har nu en uppsjö med frågor och funderingar..! Hoppas innerligt någon vill dela med sig av sina erfarenheter<3

    1. Stämmer min misstanke om att troligtvis få göra det korta protokollet mtp att det inte är några problem med mina ägg/livmoder/äggstockar?

    2. Hur reagerade ni på hormonerna? Illamående, lätt till tårar, irritation, trötthet?

    3. Är ni många som lyckats på första försöket under liknande förutsättningar? Bra ägg, lätt för att bli gravid sen tidigare men inte så duktiga simmare som helt enkelt behöver hjälp in?;)

    4. Hur illa är själva äggplocket? Tanken på en stor kanyl genom slidväggen känns... Väldigt läskig. Gör bedövningssprutan där inne ont?

    5. Hur snart efter insättning kände ni av gravidsymptom?

    6. Hade ni konstiga tankar (som jag har just nu XD) om tex att det känns konstigt att en labbtekniker kommer välja vilket ägg som ev blir vårat barn. Att det inte är slumpen som gör det (som på naturlig väg) även om det ju ä r slumpen även med en labbtekniker som väljer... Haha... Jag fick en absurd tanke om att be dom välja ut de bra äggen och att vi sen fick välja ett nr. Hahaha... Så jädra kontroll-freakigt jag vet! Haha Men det är ju.. det är ju vårat barn som ska bli till.... ja jag håller på att tappa det... :P

    Ja ni hör ju! Håller på att explodera av knäppa funderingar och frågor. Hoppas ni orkar läsa hit och känner för att dela med er <3

    Kram nervös och smått hysterisk kvinna

  • Svar på tråden Påbörjar ivf 12/8! Vad kan jag förvänta mig?
  • Bunny on speed

    Grattis, vad spännande!

    1. Det kan bero på fler faktorer. Allt såg bra ut hos mig, men man valde långa protokollet.

    2. Jag har inte reagerat direkt, vilket var positiv överraskning! Annat än sköra slemhinnor vid en av gångerna (man försätts ju i klimakteriet av långa protokollet).

    3. Hos oss hittade man inga fel, men vi blev bara inte gravida. Dock har jag svarat bra på ivf, och av två insättningar har det blivit två graviditeter. Inte icsi utan "naturlig" befruktning i skål (eller vad man ska kalla det)

    4. Tacka ja när du erbjuda lugnande! Jag har gjort tre plock, två var bara lite obehagliga medan ett gjorde riktigt ont. Vid det som gjorde ont hade inte de lugnande tagit innan han började. Det liksom nyper där inne när du får bedövningen men gör ont ont.

    5. Med första var jag säker ca 2 dagar efter. Antar att jag kände en förändring i kroppen eller nåt...

    Med tvåan kom symptomen efter testdagen.

    6. Det är ju lite slump nu med. Att de väljer det som utvecklats bäst.

    Jag älskar verkligen hela processen med ivf :) Det är så hoppfullt och spännande. Har gjort 3 plock med långa protokollet. Det första gav inga embryon som höll för att sätta tillbaka, men på andra plocket fick vi vår son. Och på tredje blev jag gravid med en till liten kille :)


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Ivf)
    Niila skrev 2020-06-09 13:53:24 följande:

    Hej!

    Nu räknar vi ner... 1,5 års väntan är snart över. Första veckan i augusti har vi möte på reproduktionsmedicin. Utredningarna är klara och vi är ?godkända?. Vi kommer göra ICSI på Sahlgrenska och jag t r o r att jag kommer få göra det korta protokollet med hormonerna, då jag förstått att det är standard såvida inte man har problem med ägglossning eller liknande? Har regelbunden ägglossning, allt såg väldigt bra ut på UL osv.

    Så jag har nu en uppsjö med frågor och funderingar..! Hoppas innerligt någon vill dela med sig av sina erfarenheter<3

    1. Stämmer min misstanke om att troligtvis få göra det korta protokollet mtp att det inte är några problem med mina ägg/livmoder/äggstockar?

    2. Hur reagerade ni på hormonerna? Illamående, lätt till tårar, irritation, trötthet?

    3. Är ni många som lyckats på första försöket under liknande förutsättningar? Bra ägg, lätt för att bli gravid sen tidigare men inte så duktiga simmare som helt enkelt behöver hjälp in?;)

    4. Hur illa är själva äggplocket? Tanken på en stor kanyl genom slidväggen känns... Väldigt läskig. Gör bedövningssprutan där inne ont?

    5. Hur snart efter insättning kände ni av gravidsymptom?

    6. Hade ni konstiga tankar (som jag har just nu XD) om tex att det känns konstigt att en labbtekniker kommer välja vilket ägg som ev blir vårat barn. Att det inte är slumpen som gör det (som på naturlig väg) även om det ju ä r slumpen även med en labbtekniker som väljer... Haha... Jag fick en absurd tanke om att be dom välja ut de bra äggen och att vi sen fick välja ett nr. Hahaha... Så jädra kontroll-freakigt jag vet! Haha Men det är ju.. det är ju vårat barn som ska bli till.... ja jag håller på att tappa det... :P

    Ja ni hör ju! Håller på att explodera av knäppa funderingar och frågor. Hoppas ni orkar läsa hit och känner för att dela med er <3

    Kram nervös och smått hysterisk kvinna


    1. Det beror helt på läkaren och kliniken, en del är bättre på/föredrar/rekommenderar det ena andra på andra. Kort protokoll är vanligare skulle jag säga.

    2. Inget särskilt. Oron och tankarna som snurrar och rädslan och spänningen kom nog av situationen och rädslan för att det inte skulle gå/ivern över att tänk om det går.

    3. Allt såg bra ut för oss, relativt unga, bra ägg, många duktiga simmare, inga fel hittades, så vi tänkte vi kanske skulle lyckas snabbt. Det tog fem år och sex ivf med tillhörande återföringar av frysta embryon.

    4. Ja den är ju inte trevlig men den är snabbt över. Man ska också våga och klara av att föda barn så jämfört med det är nog ivf piece of cake :D Man får smärtstillande, ibland lugnande. Jag blev snarare känslosam och gråtig samt orolig av lugnande medicinen, en del blir så. Du får pröva dig fram vad du behöver.

    5. inga symtom på flera veckor. Det är precis som med vilken graviditet som helst, en del får tidiga symtom andra sena eller inga :)

    6 nej inte sådana tankar. Men ibland kan jag tänka att jag inte kan veta om barnet är vårt biologiskt, tänk om nåt hände i labbet? Om du är så lycklig att du får en massa embryon att välja på så kan du ju fråga om ni får välja själv :) Men tänk på att alla inte får ett endaste embryo, en del får ett, en del får fem, och nån får tio. Jag menar, om alla dina embryon dör så är kanske minsta problemet det att du inte fick välja och vraka bland alla embryon...det är liksom lyxproblem ;) Men visst kan det hända du får många embryon och klart du kan fråga om ni får ?välja? vilket av dem som sätts in, annars brukar labbet välja det som de anser har bäst förutsättningar att bli ett barn. Det kan också vara en viktig sak, om du tänker efter... ;)
  • Niila

    Åh tack för era svar! Inser att jag låter ganska naiv i mitt inlägg:P Som att jag förutsätter att jag ska få en massa levande embryon osv. Antar att jag bara är så himla inställd på att det kommer funka för att jag varit gravid innan (ej samma man alltså). Då har jag haft lätt för att bli gravid men förstår nu att det här inte alls är samma sak. Det är mycket som ska stämma. Usch jag hoppas så att det ska gå bra på första försöket. Min man är den som främst kommer bli förkrossad av om det inte fungerar med en gång... Han känner sig så himla dålig som inte kan göra mig gravid på naturlig väg. Det verkar vara hemskt psykiskt påfrestande för honom.

    Nu satte du d e n tanken i huvudet på mig!! hahaha Ja tänk om dom råkar injicera fel spermier eller blanda ihop mina ägg med någon annans. Hua hemska tanke!:P

  • Anonym (Kakan)

    Hej! Jag är i samma sits! Ska dit nästa vecka på nybesök hos andrologi mottagningen (?) Tydligen där de har mer fokus på mannen då han hade få spermier efter utredningen. Jag söker också svaren på alla dina frågor och en till, hur snabbt går processen? Från nybesök till att man är igång med sprutorna? Allt jag vet är att de ska ta ett till spermaprov inför besöket. Får mens någon dag efter att vi är där. Kan de köra igång direkt tro?

    Kan inte fatta att det äntligen är dags????

  • Niila
    Anonym (Kakan) skrev 2020-06-09 17:02:29 följande:

    Hej! Jag är i samma sits! Ska dit nästa vecka på nybesök hos andrologi mottagningen (?) Tydligen där de har mer fokus på mannen då han hade få spermier efter utredningen. Jag söker också svaren på alla dina frågor och en till, hur snabbt går processen? Från nybesök till att man är igång med sprutorna? Allt jag vet är att de ska ta ett till spermaprov inför besöket. Får mens någon dag efter att vi är där. Kan de köra igång direkt tro?

    Kan inte fatta att det äntligen är dags????


    Ja visst är det otroligt häftigt?:D Vi var där på första besök i mars 2019. Men då behövde vi inte göra någon längre utredning för att min man redan gjort en sen innan och jag har fått barn på naturlig väg. Så det var mer ultraljud, blodprover och samtal.

    Dom lär inte köra igång direkt. Först ska utredningen göras och sen är det väntetid... :/
  • Anonym (Ivf)
    Anonym (Kakan) skrev 2020-06-09 17:02:29 följande:

    Hej! Jag är i samma sits! Ska dit nästa vecka på nybesök hos andrologi mottagningen (?) Tydligen där de har mer fokus på mannen då han hade få spermier efter utredningen. Jag söker också svaren på alla dina frågor och en till, hur snabbt går processen? Från nybesök till att man är igång med sprutorna? Allt jag vet är att de ska ta ett till spermaprov inför besöket. Får mens någon dag efter att vi är där. Kan de köra igång direkt tro?

    Kan inte fatta att det äntligen är dags????


    Det låter ju lite konstigt att de inte vill utreda dig/er bara för det...? Det kan ju hända en massa saker på vägen efter att man fått ett barn. Men samtidigt skriver du att de gjort blodprov och ultraljud och ska göra spermietest, så det är ju vad en utredning går ut på, ni blir alltså utredda innan ni sätter igång :)

    Om ni går privat och betalar själva kan de säkert köra igång genast, landstinget brukar ha kö (några månader kanske, beror helt på situationen) och särskilt nu då många stått på paus under Corona så tror jag kön är extra lång... men det beror på kliniken och vilken kommun, det kan vara väldigt olika!

    Hoppas ivf går bra för er!
  • Anonym (Kakan)

    Hoppsan, jag var lite otydlig. Vi köpte en privat utredning som är klar nu med resultatet att det var få simmare. Min kropp fungerade fint. En remiss till ivf via landstinget blev ivägskickad och vi får medicinsk förtur i kön. Men kommer det göra en till utredning nu? Jag har redan lämnat blodprover och gjort ultraljudsundersökning med spolning osv som ingår i en fertilitetsutredning. Vad tror ni? Blir det lång väntetid ändå tills de är igång? Vi funderar nämligen på att köpa privat annars med tanke på att vi har ett medicinskt behov av att bli klara snarast möjligt.

  • Anonym (Kakan)

    Förlåt mig! Gjorde en googling på andrologi nu och förstår det som att det inte ser så ljust ut med sperman. Efter utredningen sa de att det skulle gå med icsi ivf och att det var lågt spermaantal. ?Vi skickar en remiss för ivf?

    Trodde därför att det var igång nu med ivf men förstår efter min googling att så inte alls är fallet. Ursäkta att jag hoppade in här. Tänkte väll att det vad för bra för att vara sant haha. Sköt om och stort lycka till! Kramar

  • Anonym (Ivf)
    Anonym (Ivf) skrev 2020-06-09 19:22:44 följande:

    Det låter ju lite konstigt att de inte vill utreda dig/er bara för det...? Det kan ju hända en massa saker på vägen efter att man fått ett barn. Men samtidigt skriver du att de gjort blodprov och ultraljud och ska göra spermietest, så det är ju vad en utredning går ut på, ni blir alltså utredda innan ni sätter igång :)

    Om ni går privat och betalar själva kan de säkert köra igång genast, landstinget brukar ha kö (några månader kanske, beror helt på situationen) och särskilt nu då många stått på paus under Corona så tror jag kön är extra lång... men det beror på kliniken och vilken kommun, det kan vara väldigt olika!

    Hoppas ivf går bra för er!


    Oj det var Niila jag skulle svara kring att inte bli utredd :)
  • Anonym (Ivf)
    Anonym (Kakan) skrev 2020-06-09 19:51:50 följande:

    Förlåt mig! Gjorde en googling på andrologi nu och förstår det som att det inte ser så ljust ut med sperman. Efter utredningen sa de att det skulle gå med icsi ivf och att det var lågt spermaantal. ?Vi skickar en remiss för ivf?

    Trodde därför att det var igång nu med ivf men förstår efter min googling att så inte alls är fallet. Ursäkta att jag hoppade in här. Tänkte väll att det vad för bra för att vara sant haha. Sköt om och stort lycka till! Kramar


    Ni kan väl bra vara igång, eller på väg att köra igång..? Om de gjort remiss så får ni ju vänta och se när er tid kommer :) Eller ring och kolla hur lång kön är så kan ni avgöra om ni vill gå privat!
Svar på tråden Påbörjar ivf 12/8! Vad kan jag förvänta mig?