• Walder

    Ekonomisk fördelning

    Hej. Sitter just nu med min flickvän som är gravid med vårt första barn och diskuterar hur ekonomin ska fördelas.

    Jag vill ha en 50/50 uppdelning på saker som är gemensamma.

    Jag äger huset och betalar amorteringen 100% själv

    Jag anser att räntekostnaden el tele vatten sopor nät etc delar vi på. Likaså matkontot.

    Jag står för försäkringen på hus och bil och betalar reparation och underhåll för bil

    Jag vill lägga 1000 själv och vill hon lägger 500 på underhållskostnad för saker i bostaden och någon slant till drivmedel .

    Utöver det att vi delar på saker som båda är överens om vi bör skaffa. Ex en soffa eller matta . Saker till barnet etc. Det som blir över för var o en anser jag vi gör vad vi vill med.

    Hon vill ha med ett sparande för familj/föräldragrejer . Semester körkort till henne. Ev kirurgi tänder etc etc för återställning efter födsel. Är detta en rimlig post att ha på gemensam räkning?

    Hon började sedan prata om kostnader för hushållsarbete barnpassning etc och att graviditet etc ska räknas som arbete och sa att hon bär ungen det är hennes bidrag och jag får då addera in kostnader för kirurgi och annat som min andel av detta.

    Är detta en rimlig begäran. Aldrig faktiskt kommit i kontakt med att någon/några andra gjort eller resonerat som sådant.

    Vad har ni för tankar och erfarenheter ?

  • Svar på tråden Ekonomisk fördelning
  • myskmalva

    Barnet och hushållet är inte hennes hobby utan ert gemensamma ansvar. Drar hon det tyngsta lasset där, så att du får tid att jobba och tjäna pengar, så ska du självklart kompensera henne ekonomiskt för det.

  • Kusinen

    Ska dela föräldraledigheten exakt 50/50? Om inte bör ju den som tar ut kortare ledighet

    kompensera den andre för det.

    Att ha ett gemensamt sparande för barnsaker och semester låter väl rimligt. Har ni väldigt olika syn på vad barn får kosta är det nog extra viktigt att hitta ett mellanläge och sedan ha ett gemensamt barnkonto som ni finansierar barnets saker med.

    Ska ni inte ta hand om barn och hushåll 50/50 är det ju rimligt att den som i nt bidrar betalar för tjänsten, men naturligtvis inte om ni gör ,likvärdigt hemarbete.

    Att du ska betala hrnne för graviditeten låter märkligt liksom kirugi

    Om ni som familj vinner på att båda föräldrarna har körkort är det väl jnte så märkligt att bidra till det, alternativt övningsköra mycket med henne. Det kansle du vinner på i längden?

    Tjänar ni ungefär lika så att ni kan ha lika levnadsstandard med separata ekonomier?annars bör ju den som tjänar mest anpassa sig till den andre.

    Personligengen skulle jag aldrig gå med på att vara inneboende i min partners hus, så har svårt att veta vad som är rimligt gällande huset. Skulle nog känna att en sådan uppoffring behövde kompenseras på nåt sätt...

  • enmamma

    Självklart ska inte hon förlora ekonomiskt på att bära och ev vara hemma med erat barn.
    Tänk om hon föder dig 3 barn tar mest föräldraledighet och handlar mat och kläder.
    Sedan falnar  kärleken, du har ett hus och jobb, hon inget hus inte ens körkort.

Svar på tråden Ekonomisk fördelning