• Sazzo88

    Någon som jobbar inom transport?

    Min sambo jobbar inom transport,lastbil.

    Vi har barn. När han måste vabba säger han att han måste arbeta in tid för att han går miste om timmar. Tex han ska jobba måndag ,tisdag,onsdag och ledig tors fre lör så måste han jobba sina lediga dagar istället.

    Jag börjar tvivla på detta. Någon som vet om det stämmer?

  • Svar på tråden Någon som jobbar inom transport?
  • Sazzo88
    Sazzo88 skrev 2020-06-09 18:24:39 följande:

    Min sambo jobbar inom transport,lastbil.

    Vi har barn. När han måste vabba säger han att han måste arbeta in tid för att han går miste om timmar. Tex han ska jobba måndag ,tisdag,onsdag och ledig tors fre lör så måste han jobba sina lediga dagar istället.

    Jag börjar tvivla på detta. Någon som vet om det stämmer?


    Han säger även att han inte kan ringa chefen en dag innan och säga att han ska vabba. Utan tydligen flera dagar innan.
  • Sazzo88
    Mackan1978 skrev 2020-06-09 18:29:27 följande:

    Varför skulle han måsta göra det? Förstår inte.


    Inte jag heller..de dagar han vabbat måste ju räknas med i timmarna iaf
  • fluu

    Maken är transportledare och det är inget han pysslar med mot sina chaufförer. Vabb är en lagstadgad rätt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (T)

    Min pappa jobbar som lastbilschaufför, tror inte han varit sjukskriven på flera år, för han "vågar" inte. I så fall betyder det att hans chef får hoppa in och köra, och då blir han sur, typ. Är väl egentligen inte så det ska vara, men inom transport med mindre företag och så verkar det vara lite så.

  • Sazzo88
    Anonym (T) skrev 2020-06-09 18:43:41 följande:

    Min pappa jobbar som lastbilschaufför, tror inte han varit sjukskriven på flera år, för han "vågar" inte. I så fall betyder det att hans chef får hoppa in och köra, och då blir han sur, typ. Är väl egentligen inte så det ska vara, men inom transport med mindre företag och så verkar det vara lite så.


    Just det man blir besviken på,att jobbet går före..

    Är ju upp till företaget att anställa folk så det finns vid tex sjukdom,vab
  • Mackan1978

    Jag förstår inte varför man ska räkna timmar. Jag jobbar som lastbilschaufför, jag behöver inga körtimmar på det sättet.

  • fluu
    Anonym (T) skrev 2020-06-09 18:43:41 följande:

    Min pappa jobbar som lastbilschaufför, tror inte han varit sjukskriven på flera år, för han "vågar" inte. I så fall betyder det att hans chef får hoppa in och köra, och då blir han sur, typ. Är väl egentligen inte så det ska vara, men inom transport med mindre företag och så verkar det vara lite så.


    Vanligt problem. Din pappa kan inte ta ansvar för att företaget har för få anställda/inget vettigt vikariesystem. En bra chef/arbetsledare blir inte sur för att de anställda blur sjuka eller vabbar. Maken är oftast den som får hoppa in och köra när det inte går ihop sig om flera är sjuka samtligt och vikarier inte har vanan eller behörighet för att kunna köra allt och maken blir inte sur. Man kan inte heller sparka folk för att man blir sur då säg åt din pappa att stanna hemma med gott samvete när han behöver.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Någon som jobbar inom transport?