• WilliamWilliam15

    Herpes och gravid

    Någon som har erfarenhet av herpes i underlivet under graviditeten.

    Jag har inte haft några utbrott under graviditeten men tre månader innan graviditeten.

    Om jag inte får några utbrott under graviditeten så borde det väl vara lugnt?

    Är det någon fara om jag skulle få utbrott under graviditeten?

    Och hur funkar detta vid förlossningen?

  • Svar på tråden Herpes och gravid
  • mea08

    Jag följer gärna tråden då jag också undrar samma. Har herpes sedan innan och har läst lite att det kan sluta med kejsarsnitt om man har utslag vid förlossning för att inte föra över det till bebis. Men om någon har egna erfarenheter vill jag gärna höra! :)

  • WilliamWilliam15
    mea08 skrev 2020-06-10 11:11:36 följande:

    Jag följer gärna tråden då jag också undrar samma. Har herpes sedan innan och har läst lite att det kan sluta med kejsarsnitt om man har utslag vid förlossning för att inte föra över det till bebis. Men om någon har egna erfarenheter vill jag gärna höra! :)


    Skönt att höra att jag inte är ensam om detta.

    Vet du om herpesen kan smitta till bebisen fast man inte får några utslag under graviditeten?
  • mea08
    WilliamWilliam15 skrev 2020-06-10 11:29:35 följande:
    Skönt att höra att jag inte är ensam om detta.

    Vet du om herpesen kan smitta till bebisen fast man inte får några utslag under graviditeten?

    Vad jag har förstått det som är det bara via vaginal födsel, och samtidigt som du har utslag, att bebis smittas. Har dock inte hört från någon som har herpes och har erfarenhet kring viruset vid graviditet och förlossning, det är SÅ tråkigt att det är så tabu att vara öppen med könssjukdomar fortfarande :( 

    Men jag hittade denna text:


    "Om du var smittad med herpes innan din tredje trisemester eller innan du blev gravid, och du har inga symptom på utbrott när ditt vatten går kommer du att kunna föda vaginalt. I denna situation är risken för att barnet blir smittat av herpes mindre än en procent, enligt Centers for Disease Control and Prevention."

  • WilliamWilliam15
    mea08 skrev 2020-06-10 11:51:50 följande:

    Vad jag har förstått det som är det bara via vaginal födsel, och samtidigt som du har utslag, att bebis smittas. Har dock inte hört från någon som har herpes och har erfarenhet kring viruset vid graviditet och förlossning, det är SÅ tråkigt att det är så tabu att vara öppen med könssjukdomar fortfarande :( 

    Men jag hittade denna text:

    "Om du var smittad med herpes innan din tredje trisemester eller innan du blev gravid, och du har inga symptom på utbrott när ditt vatten går kommer du att kunna föda vaginalt. I denna situation är risken för att barnet blir smittat av herpes mindre än en procent, enligt Centers for Disease Control and Prevention."


    Ja, jättetråkigt är det att det är så tabu.

    Jag skulle vilja ha lite mer information om det.

    Har du pratat med bm/pojkvän om det?
  • mea08
    WilliamWilliam15 skrev 2020-06-10 16:04:57 följande:
    Ja, jättetråkigt är det att det är så tabu.

    Jag skulle vilja ha lite mer information om det.

    Har du pratat med bm/pojkvän om det?
    Jag har mitt första möte på torsdag nästa vecka så ska ta upp det med min barnmorska då och fråga om råd och risker osv. Min sambo är inte lika orolig, han blev dock lika förvånad när han hörde om kejsarsnittet som behövs göras om det finns utslag. Men vi läste lite vidare och hittade lite info om att man rekommenderas att få läkemedel från v. 36 som ska hjälpa till att hålla utbrotten borta fram tills födsel. Ska även fråga efter detta hos barnmorskan då det känns som ett bra alternativ om det inte finns några bieffekter som påverkar bebis, såklart.

    Hur långt gången är du? Har du inte tagit upp detta med barnmorskan ännu?
  • WilliamWilliam15
    mea08 skrev 2020-06-10 16:19:25 följande:

    Jag har mitt första möte på torsdag nästa vecka så ska ta upp det med min barnmorska då och fråga om råd och risker osv. Min sambo är inte lika orolig, han blev dock lika förvånad när han hörde om kejsarsnittet som behövs göras om det finns utslag. Men vi läste lite vidare och hittade lite info om att man rekommenderas att få läkemedel från v. 36 som ska hjälpa till att hålla utbrotten borta fram tills födsel. Ska även fråga efter detta hos barnmorskan då det känns som ett bra alternativ om det inte finns några bieffekter som påverkar bebis, såklart.

    Hur långt gången är du? Har du inte tagit upp detta med barnmorskan ännu?


    Du får gärna säga till vad du fick för information från din barnmorska.

    Jag är i vecka 7 så ska träffa min barnmorska om 2 veckor.

    Men om jag fattat rätt så smittar bara herpes till bebisen vid utbrott.

    Hur långt gången är du? :)
  • Limarie

    Så här ser det ut:

    Har man tidigare haft en herpesinfektion och får sedan ett utbrott igen under graviditeten efter v 32/36 så tar man sedan ett antiviralt läkemedel fram tills förlossningen. Man vill inte få ett skov strax innan förlossningen då blåsorna kan smitta barnet med herpes.

    Bra att ha ett recept liggandes på apoteket i fall ni även nu få ett skov då det är skönt att ta läkemedlet även i tidigt graviditet (även om man inte måste då). Då tar man det bara i typ 5 dagar. Tabletten måste tas inom ca 48 h från första symtom. Så händer det på en helg blir det svårt att få ett recept.


    Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • WilliamWilliam15
    Limarie skrev 2020-06-10 21:13:47 följande:

    Så här ser det ut:

    Har man tidigare haft en herpesinfektion och får sedan ett utbrott igen under graviditeten efter v 32/36 så tar man sedan ett antiviralt läkemedel fram tills förlossningen. Man vill inte få ett skov strax innan förlossningen då blåsorna kan smitta barnet med herpes.

    Bra att ha ett recept liggandes på apoteket i fall ni även nu få ett skov då det är skönt att ta läkemedlet även i tidigt graviditet (även om man inte måste då). Då tar man det bara i typ 5 dagar. Tabletten måste tas inom ca 48 h från första symtom. Så händer det på en helg blir det svårt att få ett recept.


    Okej. Men kan jag skada min bebis om jag får ett utbrott under graviditeten? Även att det inte är ett första herpes utbrott.

    Och kan man begära kejsarsnitt för säkerhets skull? Föder gärna med kejsarsnitt än att bebis ska bli smittad.
  • mea08
    WilliamWilliam15 skrev 2020-06-10 19:12:56 följande:
    Du får gärna säga till vad du fick för information från din barnmorska.

    Jag är i vecka 7 så ska träffa min barnmorska om 2 veckor.

    Men om jag fattat rätt så smittar bara herpes till bebisen vid utbrott.

    Hur långt gången är du? :)
    Jag är också i v. 7 :) 

    Ja det stämmer, men det finns en risk på lägre än 1 % om du inte har utbrott.

    Du kan alltid be om ett kejsarsnitt, vad jag har förstått det som har alla rätt till detta så länge de har en bra anledning till varför de önskar det. Tror inte de får neka dig om du vill göra det.
  • WilliamWilliam15
    mea08 skrev 2020-06-10 23:51:52 följande:

    Jag är också i v. 7 :) 

    Ja det stämmer, men det finns en risk på lägre än 1 % om du inte har utbrott.

    Du kan alltid be om ett kejsarsnitt, vad jag har förstått det som har alla rätt till detta så länge de har en bra anledning till varför de önskar det. Tror inte de får neka dig om du vill göra det.


    Ok. Då ska jag be om kejsarsnitt. :)

    Vet du om bebisen kan bli smittad under graviditeten trots att jag inte har några utbrott?
  • Limarie

    Ett kejsarsnitt av denna anledning får ni tyvärr inte genom. Rent mediciniskt finns det ingen anledning om det inte är så att du av nån anledning får ett akut herpesutbrott och ni behandlades inte för detta (men det skulle ni ju blir).

    Det finns egentligen inga som helst risker att få herpes under graviditeten, ffa inte om det är andragångsinfektionen.

    Det är läskigt med herpes men som tur det är det ingen fara för bebisen. Prata gärna med era BM om allt detta och så kommer de säkert också lugna er.

    Att få genom ett kejsarsnitt är nuförtiden mycket svårt, lite beroende på var i landet man bor. Har man en medicinskt indikation kan det se annorlunda ut, så klart. Men känner man bara för att det hade bra med snitt så räknas det inte. Stark förlossningsrädsla kan vara en anledning av få ett planerat snitt.


    Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • WilliamWilliam15
    Limarie skrev 2020-06-11 18:38:35 följande:

    Ett kejsarsnitt av denna anledning får ni tyvärr inte genom. Rent mediciniskt finns det ingen anledning om det inte är så att du av nån anledning får ett akut herpesutbrott och ni behandlades inte för detta (men det skulle ni ju blir).

    Det finns egentligen inga som helst risker att få herpes under graviditeten, ffa inte om det är andragångsinfektionen.

    Det är läskigt med herpes men som tur det är det ingen fara för bebisen. Prata gärna med era BM om allt detta och så kommer de säkert också lugna er.

    Att få genom ett kejsarsnitt är nuförtiden mycket svårt, lite beroende på var i landet man bor. Har man en medicinskt indikation kan det se annorlunda ut, så klart. Men känner man bara för att det hade bra med snitt så räknas det inte. Stark förlossningsrädsla kan vara en anledning av få ett planerat snitt.


    Tack för det lugnande svaret :)

    Jag upplevde väldigt mycket obehag på min förra förlossning som slutade i akut kejsarsnitt så tänkte trycka på det så kanske jag få snitt. ;)

    Okej. Så herpesinfektionen man har vid herpesutbrott överförs inte till bebisen i magen under graviditeten? Inte ens vid första gångs infektion?
Svar på tråden Herpes och gravid