• sextiotalist

    Jordgubbs och rabarbertårta

    Jag tycker om kombinationen rabarber och jordgubbar.

    Är mindre förtjust i gräddtårta så jag hade tänkt mig att göra en rabarber/jordgubbstårta med fyllning av vaniljkräm och jordgubbar (och min svårighet) rabarber i gelé som toppning.

    Jordgubbarna är inga problem, men tips hur jag ska få det gott och snyggt med rabarber behöver jag tips om.

    Och vad tycker ni. Ska jag ha sockerkaksbotten eller maräng (mandel eller andra nötter går bort)

  • Svar på tråden Jordgubbs och rabarbertårta
  • Öland 4ever

    Menar du en kombotårta med BÅDE jordgubbar och rabarber på? Eller menar du en jordgubbstårta med rabarberkräm på eller innuti mellan lagren?

    Jag har både jordgubbar (vem har inte hört talas om öländska jordgubbar  Skrattande  ) och rabarber på min fastighet så jag har alla möjligheter att förverkliga en tårta med egna ingredienser.

    Lägg gärna upp ett recept/bilder när du förverkligat tårtan.  Solig


    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Öland 4ever

    ...tillägg... sockerkaksbotten är supergott men marängbotten är både svårätet, om den inte legat ett dygn eller två och fått fukta igenom, samt alldeles för sött för min smak.


    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Rödtjärnens Anna

    Fungerar mousse för dig?

    I så fall kanske det på fungera som en lager högst upp innan rabarberspegeln/-gelé?

    Exempel: sockerkaksbotten, rabarber-och jordgubbskompott, sockerkaksbotten, jordgubbsmousse (ganska tunt lager) och rabarberspegeln.

  • RävenLisa

    Marängtårta med rabarbercurd och vaniljkräm sen grädde och jordgubbar uppepå. Supergott!

  • sextiotalist

    Tack för tips, det är ju först till midsommar :)

Svar på tråden Jordgubbs och rabarbertårta