• Mt12

    Hjälp vi äter bara skräp!

    Jag brukade älska att laga mat men sen träffade jag min man. Nu är jag mer eller mindre den enda i familjen som vill äta grönsaker, baljväxter och nyttig mat. Mannen lagar mest skit. Gott men fruktansvärt onyttigt (1kg smör, 40% grädde, pommes vitt bröd, alltid massa ost osv). Och eftersom att min mat ändå inte går hem alls så har jag tröttnat på att laga mat och slutat med det. Allt som kräver mer än en platta och en kastrull är för omotiverade för mig att laga nu för tiden. Så släta soppor funkar. Annars lever jag typ på ostmackor om inte sambon lagar maten. Vad sjutton ska jag ta mig till? Jag vill ju ändå inte att barnen ska växa upp på sån här skit!

    Så snälla, har ni tips på antingen supersnabb och enkel mat eller mat som man kan göra i färdiga storkok och frysa ner för att ta upp och värma till familjens middag?

    Bara tanken på mat ger mig numera bara ångest.

  • Svar på tråden Hjälp vi äter bara skräp!
  • Aniiee

    Det gäller att hitta tillbaka till matglädjen. Skit i sambon, han får väl äta sina egna när det regnar degiga pommes frites. Ursäkta referensen....

    Hur gammla är barnen? Kan de involveras och ges lite ansvar och ha kul i köket?

    Ett tips, och jag vet att det låter konstigt kanske, är att plocka fram en matlista från en skola i en annan del av landet och få inspiration från. Då är det dfefinitivt barnvänligt. Mycket av det som serveras i skolorna fungerar, av naturen, bra som storkok (jag har undersökt matsedeln i sveriges skolor i 4 år nu). Snabbt exempel på veckomeny med rätter inspirerade från en skola i Dalarna, och lite tips:

    Måndag: Köttfärssås och Spaghetti. Gör ett stort lass köttfärsås med hälften köttfärs och hälften grönsaker och rotfrukter. Gör du på 1 kg färs och 1 kg grönsaker så har du till 4 batcher för 4 personer. Krydda ganska neutralt innan du delar upp den i batcher. Salt, peppar, fond, lite vitlök bara. Lägg undan 3 batcher som du stoppar i frysen när de svalnat. Nu har du köttfärssås du kan krydda upp idag till spaghettin, en batch som du kan göra chili på, en du kan göra lasagne på och en du kan göra tacoröra på. Bara att krydda upp när du gör vadera rätt.

    Tisdag: Fiskpanetter, kall sås och potatis. Köper du en halv lax så kan du genast stoppa halva i frysen för framtida bruk. Den andra halvan kan du göra 8 generösa panetter på, köra i ugnen och stoppa hälften i frysen. Då har du färdiglagade panetter som bara kan värmas nästa gång.

    Onsdag: Korv och makaroner. Här kan man fantisera lite och det går på 2 röda. Makaroner tar 10 minuter att koka. När jag var liten brukade min mamma skiva kryddig korv och blanda med makaroner och creme fraiche och peppar. Nuförtiden kan jag göra detsamma fast med smaksatt creme fraiche eller grädde, kryddor och ost (jag är ostoman...) Det här är veckans snabbrätt.

    Torsdag: Ta tillbaka klassikern soppa och pannkaka. Vilken soppa som helst, det behöver inte vara hemlagad gul ärtsoppa (blä, btw). Spenatsoppa är nyttigt och går, underligt nog, ofta hem hos barn. Med ägg blir det lite matigare. Pannkaka kan vara ugnspannkaka, eller så ställer du dig och steker ett jättelass en dag du har tid och stoppar i frysen. Även ugnspannkakan kan man göra ett par plåtar när tid finns och stoppa portionsbitar i frysen. Nu när det är sommar serveras pannkakan förstås med glass. Kladdigt, men det är det värt.

    Fredag: Chicken nuggets med sås och pommes. Någon gång måste man väl få lite lyx också? För lättare, mer hälsosam variant, välj kycklingvingar och kycklingben istället, och byt pommes mot ungsrostade, hemgjorda klyftor med havssalt, vitlöksklyftor och timjan. 

    Lördag: Broccolimedaljonger med ungsrostade rotsaker och citronmajonnäs. Köp färdigt av allt, så går det undan. 

    Söndag: Fläskkarré med potatisgratäng. En till rätt som du kan göra mycket av på en gång. En stor karré och en stor gratäng. Då kan du lägga undan hälften och göra pytt eller lapskojs på resten av karren imorgon och hälften av gratängen kan gå i frysen så länge.

    Glöm inte att göra efterrätt minst på onsdagen (något enkelt, kanske chokladpudding eller färdig fruktsallad med grädde)  och något roligare/mer avnacerat på lördagen (kanske egen glass? eller parfait?)

    Ha som mål att du och alla barn äter en "regnbåge" av frukt och grönt varje dag. Rött, gult och orange, blå och lila, grönt, och vitt.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Hjälp vi äter bara skräp!