• iskelo

    Socialtjänsten hjälper inte till.

    Hej,
    vet ärligt talat inte vad jag ska säga. Jag är barn i en familj som under en längre tid haft mycket problem med ett syskon som varit mycket kriminell.

    Det har gått så långt att mitt syskon (17 år) blivit straffad vid tingsrätten för misshandel, flertal gånger och mina föräldrar har varje gång behövt betala ca. 70.000 SEK varje tillfälle, och det pågår fortfarande.

    Socialtjänsten har vägrat lyssna på varken mig(är vuxen, tänkte att de iaf borde höra vad jag tycker om saken?) eller min pappa om att det inte funkar hemma, då mitt syskon smiter ut och begår brott ändå. Det går inte heller att dra ifrån mobil eller liknande. Mitt syskon bor just nu hos min mamma som inte vågar göra någonting när det kommer till straff (säger ifrån men tar inte bort mobil och liknande, kan inte tvinga att stanna hemma osv). Min pappa har ingen kontakt (pga. syskonet vill inte ha något med pappan att göra) med syskonet, vilket socialtjänsten vet om, och har ingen aning om vad som sker med mitt syskon förrän det kommer en åtalan om misshandel eller stöld- som min pappa då måste betala. varje gång.

    Detta förstör mycket inom familjen (lite svårt att bara kasta ut flera tusen åt ingenstan). Jag har själv meddelat socialtjänsten om att det inte funkar hemma hos min mamma, att hon borde flyttas till ett HVB (men de flyttade hem mitt syskon från ett HVB för att hon hotade någon där och de sa att ''det inte hjälper att hon bor på HVB'' trots att hon hade hållit sig från att begå andra brott under den tiden). Tingsrätten skiter i hur mycket socialtjänsten hjälper till eller annat- de bara dömer min pappa för att betala enligt principalansvar. Just nu väntar vi på en ytterligare förhandling på domstol som kommer uppgå till ca. 40.000 igen. Och socialtjänsten har skickat en handling till tingsrätten om att ''Mitt syskon har en bra relation med sina föräldrar och har blivit bättre'' (trots att denne misshandlat och bråkat flera gånger under en två veckors period).

    Är otroligt frustrerad. Sitter här och funderar på om jag ska göra en anmälning till IVO eller vad jag kan göra nu. Känns helt sjukt att man absolut inte kan göra någonting i en situation som denna. Är det meningen att man fysiskt ska hålla en hel 17-åring hemma som vägrar stanna hemma? För de har testat att dra in mobil...ger inte pengar...terapi....etc. men absolut ingenting har fungerat.

    Vad gör man ens nu? ska man bara sitta och vänta in att barnet blir 18 så att man kan kasta ut, ska man ringa och skrika ut de på socialtjänsten som rakt av ljuger om att någon ''blir bättre''?. Jag skräms nästan av hur socialtjänsten kan ha så fel, och skriva så fel i dokumenten också. 


     

  • Svar på tråden Socialtjänsten hjälper inte till.
  • Anonym (Anonym)

    Mamman och pappan borde gå till socialtjänsten tillsammans och diskutera om LVU.

  • iskelo

    De har meddelat handledare på socialtjänsten om att ungdomen inte borde stanna hemma, och de har även stridit socialtjänstens bestämmelse om flyttningen från HVB (som varade ca. 3 månader) hem, men ingen har lyssnat. Och beslutet de bestred kom fram, men det vann ej i tingsrätt. 

  • Anonym (Hold my beer)

    Tyvärr är det här en sak som påbörjats för många år sedan. Man måste uppfostra sina barn och se över vilket sällskap de håller, pränta i dem moral osv så minskar risken för brottslighet. Det finns tydligen brister där eftersom er mamma fortfarande inte vågar sätta ner foten och vara den vuxna, samtidigt som pappa verkar skita i allting. Som man bäddar får man ligga med andra ord.

    Det ni/de kan göra nu är att vänta på att personen blir 18 år och slänga ut, precis som du sa, men om han/hon går på gymnasiet (som typ alla gör) så är dina föräldrar fortfarande skyldiga att försörja honom/henne tills den har gått ut gymnasiet och då måste man alltså vänta tills det är klart, om dina föräldrar inte vill betala för en lägenhet med alla problem det innebär.

  • iskelo

    Min pappa sket inte i allting-inte min mamma heller.
    De var båda stränga upp till ca. 15-års åldern (dvs. fick inte gå ut sent, fick inte gå ut med vissa personer, fick indragen mobil/dator). Då började mitt syskon åka till socialtjänsten och hota med att familjen var sträng och blev misshandlad osv.

    Och min pappa 'skiter inte' nu heller. Mitt syskon rent av vägrar prata och låser in sig varje gång min pappa kommer över.  Min pappa kan inte bli åtalad för misshandel (något som min syster har och kommer ljuga om) för det skulle påverka hans jobb.

    Troligtvis kommer det bli så att min mamma flyttar till sina släktingar i finland, och då mitt syskon vägrar bo hos pappa så lär det bli så att det blir hvb. Annars har min pappa bett om hvb ett tag från socialtjänsten utan respons.

    Otroligt drygt att anta att alla bråkiga barn är som respons på föräldrars uppfostran. Hur kommer det sig att jag inte sitter och slår folk på gatan då?

  • Anonym (Saxen)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-06-11 07:45:17 följande:

    Tyvärr är det här en sak som påbörjats för många år sedan. Man måste uppfostra sina barn och se över vilket sällskap de håller, pränta i dem moral osv så minskar risken för brottslighet. Det finns tydligen brister där eftersom er mamma fortfarande inte vågar sätta ner foten och vara den vuxna, samtidigt som pappa verkar skita i allting. Som man bäddar får man ligga med andra ord.

    Det ni/de kan göra nu är att vänta på att personen blir 18 år och slänga ut, precis som du sa, men om han/hon går på gymnasiet (som typ alla gör) så är dina föräldrar fortfarande skyldiga att försörja honom/henne tills den har gått ut gymnasiet och då måste man alltså vänta tills det är klart, om dina föräldrar inte vill betala för en lägenhet med alla problem det innebär.


    Har man inget vettigt att säga så är det bättre att tiga.
    Hur kan du sitta och vräka ur dig sån skit?
    Du borde fan skämmas!

    Och du, läs det jag strukit under i din text. 
    Du talar alltså mot dig själv.

    Gå och skäms nu, minst tills i morgon.
  • Anonym (Saxen)
    iskelo skrev 2020-06-12 17:22:18 följande:

    Min pappa sket inte i allting-inte min mamma heller.
    De var båda stränga upp till ca. 15-års åldern (dvs. fick inte gå ut sent, fick inte gå ut med vissa personer, fick indragen mobil/dator). Då började mitt syskon åka till socialtjänsten och hota med att familjen var sträng och blev misshandlad osv.

    Och min pappa 'skiter inte' nu heller. Mitt syskon rent av vägrar prata och låser in sig varje gång min pappa kommer över.  Min pappa kan inte bli åtalad för misshandel (något som min syster har och kommer ljuga om) för det skulle påverka hans jobb.

    Troligtvis kommer det bli så att min mamma flyttar till sina släktingar i finland, och då mitt syskon vägrar bo hos pappa så lär det bli så att det blir hvb. Annars har min pappa bett om hvb ett tag från socialtjänsten utan respons.

    Otroligt drygt att anta att alla bråkiga barn är som respons på föräldrars uppfostran. Hur kommer det sig att jag inte sitter och slår folk på gatan då?


    Strunta i den där människan, personen vet inte vad den talar om.

    Jag har en son som det varit en del strul med, inte i närheten av det du berättar med ett par rättegångar har det varit.

    Hur har det kommit upp i sådana summor?
    I stort sett allt måste vara skadestånd. Jag vet att man som förälder ska betala en viss del "solidariskt" som det heter. Men inte de pengarna....

    Det är alltså en tjej som är ute och misshandlar folk, jag undrar hur hon ens klarar att misshandla i den grad som dessa pengar döms ut.
  • iskelo
    Anonym (A) skrev 2020-06-12 17:39:31 följande:

    Strängt internat utomlands?


    Anonym (Saxen) skrev 2020-06-12 18:18:28 följande:
    Strunta i den där människan, personen vet inte vad den talar om.

    Jag har en son som det varit en del strul med, inte i närheten av det du berättar med ett par rättegångar har det varit.

    Hur har det kommit upp i sådana summor?
    I stort sett allt måste vara skadestånd. Jag vet att man som förälder ska betala en viss del "solidariskt" som det heter. Men inte de pengarna....

    Det är alltså en tjej som är ute och misshandlar folk, jag undrar hur hon ens klarar att misshandla i den grad som dessa pengar döms ut.
    Det var flera personer som misshandlades. Ja, skadestånd. Jag tror det var 3-4 tillfällen, men att det var 2 personer som var inblandade och blev slagna, och då 10.000 SEK (som är prisbasbelopp).

    Jag undrar också hur hon klarar det. Hon har ju inte visat någon sympati alls, eller visat att hon ångrat sig (förutom de tillfällen så socialtjänsten är på besök, för socialtjänsten tror att 1h/vecka är tillräckligt. Förstår inte hur de inte kan anse att ett annat fall av misshandel inte är att återgå till tidigare vanor, speciellt inom 1 år liksom). Jag läste också brevet socialtjänsten skickade efter den senaste misshandeln och då hade socialtjänsten varit på besök och skrivit ''att hon mådde bra''. Vissa ungdomar hamnar i bråkiga gäng och det går bara inte att få ut dem ur det för de är egentligen stora nog att förstå att vissa saker inte är ok.

    Hoppas det går bra med din son. 
    Anonym (A) skrev 2020-06-12 17:39:31 följande:

    Strängt internat utomlands?


    Tyvärr dyrt...
  • Anonym (Saxen)
    Anonym (A) skrev 2020-06-13 23:06:05 följande:

    Höga skadestånd blir också dyrt...


    Fast de döms inte föräldrarna att betala.
  • iskelo
    Anonym (A) skrev 2020-06-13 23:06:05 följande:

    Höga skadestånd blir också dyrt...


    skadestånd döms inte föräldrar till. Det är personskador eller skador på annat material, dock max en viss summa per år.
Svar på tråden Socialtjänsten hjälper inte till.