• Sonneblom

    Stort barn! Behöver pepp/information

    Jag har inte varit särskild oroligt inför förlossningen men fick veta v. 34+3 att barnet är +22%. Gjorde glukosbelastning men det var normalt. Lättnad. Nästa BM besök först imorgon (v. 37 +4), då mitt BM blev sjuk. Förstföderska. Har läst på så gott det går om rutiner i t.ex. Västra Götaland, och vet nu att i andra länder som Tyskland blir det KS med ett sånt TUL, men hittar inget om Sthlm. Stigande känslan av panik, som jag vet kan göra saker ännu värre. Corona + sommarbemanning hjälper inte. Någon här som har haft samma oro? Någon som vet hur de gör i Stockholm?

  • Svar på tråden Stort barn! Behöver pepp/information
  • Jag är bara jag

    Kan trösta dig med att det inte är säkert barnet fortsätter vara så stort. Min första låg på +34% ett UL och jag fick ju nästan panik. Blev många TUL, men när han kom ut låg han på "bara" +18%. Glad Ks var aldrig tal om utifrån storleken sett.

  • Anonym (4300 gram)

    Hur stor beräknas ditt barn vara vid födseln? Om jag tar normalvikten (3500 gram) och lägger till 22% av den vikten (770 gram) får jag en vikt på 4270 gram. Är det vad de också beräknat?

    I så fall kan jag lugna dig. Inga problem att föda ett barn som väger kring 4300. Det har alla mina tre pojkar gjort och det har gått bra alla tre förlossningar.

  • Anonym (H)

    Fast +22 % ligger ju precis på gränsen för vad som är inom normalspannet. Skulle det ligga ännu högre nu vid nästa mätning kan ju induktion vara ett alternativ. Man gör ju inte ett kejsarsnitt bara för att tillväxten ligger runt 20%. I första hand ser man till att man inte går en massa över tiden.

  • Sonneblom

    Han väntas var 4500 gram vid BF, jag hoppas bara på att han dyker upp innan BF! 


    Anonym (4300 gram) skrev 2020-06-11 13:03:41 följande:

    Hur stor beräknas ditt barn vara vid födseln? Om jag tar normalvikten (3500 gram) och lägger till 22% av den vikten (770 gram) får jag en vikt på 4270 gram. Är det vad de också beräknat?

    I så fall kan jag lugna dig. Inga problem att föda ett barn som väger kring 4300. Det har alla mina tre pojkar gjort och det har gått bra alla tre förlossningar.


  • Jag är bara jag
    Sonneblom skrev 2020-06-11 13:13:29 följande:
    Han väntas var 4500 gram vid BF, jag hoppas bara på att han dyker upp innan BF! 
    4,5 är ju inte jättestort. Över medel, men jag kan inte tänka mig att det är ett skäl för ks. Jag känner en enda som fått göra ks pga bokstavligen för stort barn och det var min kusins fru. Barnet kom inte ut helt enkelt. Hon vägde 5 kg och var 57 lång.
  • Sonneblom
    Anonym (H) skrev 2020-06-11 13:08:03 följande:

    Fast +22 % ligger ju precis på gränsen för vad som är inom normalspannet. Skulle det ligga ännu högre nu vid nästa mätning kan ju induktion vara ett alternativ. Man gör ju inte ett kejsarsnitt bara för att tillväxten ligger runt 20%. I första hand ser man till att man inte går en massa över tiden.


    Ja, hoppas att jag kan få minst en TUL till, förra TUL, som var på remiss pga avplanade SF-mått (!!) samt minskade fosterrörelser, var det inga tider i hela Stockholm förrän 5 dagar har gått. Har flera "riskfaktorer" för att gå över tiden (35 år, förstföderska, väntar en pojke). 22,06 % var det, men jag har läst att det finns ganska stor felmarginal på TUL. Problemet är att jag tyvärr har två nära vänner som de ena fick allvarliga bristningar och den andra en stor blödning pga av just stor barn (4000g resp 4200g) , saker jag visste om innan TUL gjordes. Både fick dock bra vård ( i Uppsala resp. Tyskland). Behöver inte blir samma sak för mig, såklart, men man präglas ju av andras historier. 
  • Sonneblom
    Jag är bara jag skrev 2020-06-11 13:20:12 följande:
    4,5 är ju inte jättestort. Över medel, men jag kan inte tänka mig att det är ett skäl för ks. Jag känner en enda som fått göra ks pga bokstavligen för stort barn och det var min kusins fru. Barnet kom inte ut helt enkelt. Hon vägde 5 kg och var 57 lång.
    Ja, 5 kg väntas han vara v. 42, men vet att iaf i Västra Götaland det blir KS i så fall. Vill helst föda vaginalt, och KS var inte på kartan för mig innan typ förra veckan, då dom dessutom gjorde en vändning då han var på tvären. Fick inte tid att ställa frågor innan om själva vändningen, och läkarna skyndas iväg snabbt efteråt. Vändningen drog ut på tiden även om läkaren sa "det blir lättare då det bara är 90 grader." Först i efterhand tänkte jag att han kanske ville ligga sådär av en anledning.
  • Anonym (H)
    Sonneblom skrev 2020-06-11 13:23:14 följande:

    Ja, hoppas att jag kan få minst en TUL till, förra TUL, som var på remiss pga avplanade SF-mått (!!) samt minskade fosterrörelser, var det inga tider i hela Stockholm förrän 5 dagar har gått. Har flera "riskfaktorer" för att gå över tiden (35 år, förstföderska, väntar en pojke). 22,06 % var det, men jag har läst att det finns ganska stor felmarginal på TUL. Problemet är att jag tyvärr har två nära vänner som de ena fick allvarliga bristningar och den andra en stor blödning pga av just stor barn (4000g resp 4200g) , saker jag visste om innan TUL gjordes. Både fick dock bra vård ( i Uppsala resp. Tyskland). Behöver inte blir samma sak för mig, såklart, men man präglas ju av andras historier. 


    Fast 4000 och 4200 är inte speciellt stort utan helt normalt. Så länge de kommer i rätt tid såklart.
Svar på tråden Stort barn! Behöver pepp/information