• skrivaavsig

    Barn fyller 18 snart, uuuut!

    Rättigheter och skyldigheter?


    Min situation är att vi har 3 barn, varav 2 är "varannan vecka barn"


    Där nu den äldste skall fylla 18 inom kort, jag som är som det heter bonuspappa till denne! jag avskyr den kötthögen, och har har så gjort i många år spelar ingen roll hur omoralisk/oetisk/icke pk:ish det är, jag hatar denna kötthög något så enormt, hen är verkligen helt dum i huvudet och inget hjälper att få denne att förstå de enklaste sakerna/vett/sunt förnuft osv.


    Ni får tycka hur mycket ni vill om allehanda panikreaktioner ni får hantera nu om hur jag är som förälder, men det slutar med att ni troligen skjutit er eller vederbörande om ni varit en månad i vårt hem! ni som har/haft denna typen av människoliknande kötthögar att göra med vet precis vad jag menar!


    Alla former av hjälp/program,bup mm har genomgåtts, finns add diagnos mm. vi har kämpat i många många år men till ingen nytta!


     


    Så, nog om det!


    Jag undrar således nu när fanskapet fyller 18 vad händer? hen vill fortsätta varannan vecka boendet! och jag tänker att jovisst, gör du det men nu är du vuxen och då har du lite mer skyldigheter, inte bara rättigheter?


    Jag vill naturligtvis se till att det blir så jävligt som möjligt för hen här hemma så hen flyttar/drar till sin andra förälder, får hjälp av socialen mm. jag vill inte se fanskapet här hemma.. punkt!


    Hen går ju i skolan (nja... det skiter hen mest i.. inte fått studiebidrag på minst 6 månader) så jag antar att jag är skyldig till att hålla el tillhanda under skoltid på dagarna då hen går i skolan hemma pga. Corona, så el till det rummet mellan 08-17, samma gäller wifi såklart!, sen utfodra köttkvarnen!


    Så, hur ge fanskapet en realitycheck? typ, ja nu har du kvar vissa rättigheter, men nu även skyldigheter,, varsågod, skärp dig och bli vettig annars händer detta:    .........


    Undrar om ni fattar!...  


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-06-11 14:37
    Du blir myndig.
    Du får gifta dig.
    Du får rösta.
    Du får köpa cigaretter.
    Du får köpa alkohol på restaurang och öl i affärer.
    Du får ta körkort.
    Enligt lagen slutar dina föräldrars underhållsskyldighet när du fyllt 18 år. Det betyder att de inte är skyldiga att försörja dig längre. Men om du fortfarande går i skolan fortsätter föräldrarnas underhållsskyldighet. De ska i så fall försörja dig så länge du går på gymnasiet eller tills du fyller 21 år.

    SÅ står det på b.o,, men inget om ev. skyldigheter man kan kräva av den nu vuxna 18 åringen!
  • Svar på tråden Barn fyller 18 snart, uuuut!
  • Anonym (MTA)

    Man har försörjningsstöd tills dess barnet fyller 18 år eller tills dess gymnasiet är avklarat, dock max till 21 års ålder.
    Så, oavsett vad du vill eller inte så kan du inte slänga ut barnet.
    Vad tycker din fru/sambo om hur du tänker om hennes barn?

  • skrivaavsig
    Anonym (MTA) skrev 2020-06-11 14:35:52 följande:

    Man har försörjningsstöd tills dess barnet fyller 18 år eller tills dess gymnasiet är avklarat, dock max till 21 års ålder.
    Så, oavsett vad du vill eller inte så kan du inte slänga ut barnet.
    Vad tycker din fru/sambo om hur du tänker om hennes barn?


    Jo, det är jag med på och menade på det i min text! vet att jag inte fysiskt kan slänga ut hen, men några skyldigheter måste väl nu triggas igång av myndig ålder?


    Min sambo vet exakt vad jag tycker, det har jag meddelat denne! hen förstår och håller delvis med! men är ju hens barn så vissa känslor beaktar hen! jag har dock inga positiva känslor kvar!

  • Anonym (MTA)

    Har ni ställt några krav tidigare? Om inte blir det ju jättesvårt att börja huxflux för att barnet fyllt 18 år.
    Vi har en 19-åring som bor hemma och hon hjälper till i hushållet; tvättar, städar, fixar disken, går ut med hundar, passar småsyskon etc. Men det har hon å andra sidan gjort sedan tidigare, inget hon fick börja med när hon fyllde 18.

  • Mrs Moneybags

    Du kan nog inte göra så mycket innan ungdomen har gått ut gymnasiet. 

    Annars är det väl bara att införa samma schema som för dig och din fru i fråga om städning, tvätt, handla, laga mat, duka/duka av etc. Gör ett schema för er tre och sätt upp på kylskåpet. 

    Men det är klart, har man inte fått 18-åringen att förstå att denne måste hjälpa till hemma på 18 år så finns kanske inte så goda utsikter att det kommer att förändras bara för att man är 18 på pappret. 

  • skrivaavsig
    Anonym (MTA) skrev 2020-06-11 14:44:07 följande:

    Har ni ställt några krav tidigare? Om inte blir det ju jättesvårt att börja huxflux för att barnet fyllt 18 år.
    Vi har en 19-åring som bor hemma och hon hjälper till i hushållet; tvättar, städar, fixar disken, går ut med hundar, passar småsyskon etc. Men det har hon å andra sidan gjort sedan tidigare, inget hon fick börja med när hon fyllde 18.


    Ja massor, men det har aldrig funkat! svårt att beskriva den processen, men alltid landat i undertonerna att hen har rättigheter! och jag tänker nu är du 18 och verkligheten knackar på!
    Mrs Moneybags skrev 2020-06-11 14:46:29 följande:

    Du kan nog inte göra så mycket innan ungdomen har gått ut gymnasiet. 

    Annars är det väl bara att införa samma schema som för dig och din fru i fråga om städning, tvätt, handla, laga mat, duka/duka av etc. Gör ett schema för er tre och sätt upp på kylskåpet. 

    Men det är klart, har man inte fått 18-åringen att förstå att denne måste hjälpa till hemma på 18 år så finns kanske inte så goda utsikter att det kommer att förändras bara för att man är 18 på pappret. 



    Gäller inte bara att hjälpa till hemma utan hela dennes existens, hen kan inte lägga bokstavligt talat 3 minuter i veckan på att hjälpa till med något alls vad det än kan vara!


    Är så svårt att beskriva! är kanske som att ha en 17/18 årig Trump hemma som tror hen kan allt, vet allt, ska ha allt, osv....  alltså helt blåst utan dess like!


     


    Har flera ggr. hoppats på att när hen är ute på stan så ska hen råka på "fel" person och köra sitt race som han gör hemma med sin förälder etc. och denne "fel" person lär hen en läxa med 4v på intensiven så kötthen får perspektiv!


     


    Aga får man inte, skulle jag aldrig göra, har aldrig gjort och är inte för det mm. men hade denna kötthögen uppfört sig såhär 1960 så hade hen legat under jord för längesen!

  • Anonym (Bonusmamma)

    Hej är lite i samma sits fast här fyller hen snart 19 o tar studenten imorrn. Har försökt ställa krav,men funkar inget vidare. Hen har adhd +annat oxå som gör hen odräglig i vissa stunder (går o äter upp allt i kylen utan att säga till eller fråga om det går bra,vägrar hjälpa till med nånting. Efter att hen blev 18 så fick hen ju automatiskt studiebidraget o då ansåg hen att hen inte behövde göra nåt. Tappade även studiebidraget dom sista månaderna men hen var då så lat så vägrade hjälpa till).

    Vi har inte gett hen ett rött öre utan det är mat o husrum . Hen fick inga pengar till bensin utan det var busskort till o från skolan som gällde. Slutade med att hen endast dök upp VH. Nu efter studenten kommer vi kräva att hen antingen hjälper till hemma med sånt som behöver fixas bl.a håller vi på med renovering som hen får göra. Eller så får hen betala hyra härhemma.kommer förhoppningsvis sluta med att hen inte kommer hit så ofta:)

  • Anonym (usch)

    tänk så hemskt det måste vara att vara så oönskad på ett ställe man kallar sitt hem :(

    härlig start på livet... not

  • Anonym (Krav normala saker - redan ett stort steg)

    Att kalla en familjemedlem for kötthög later hemskt, men beskriver nog situationen precis som den ar hemma hos er, da hen inte lyfter ett finger, bara "ska ha", ater i stora lass, ar lat och hjalper inte till for fem ore. Lagg sen till humoret pa snutiga ungdomar sa blir bilden komplett.

    Satt dig ner med din sambo och red ut vad NI tycker ar rimligt att krava av det vuxna barnet. Din sambo vill ju saklart sitt barn väl, men hon kan nog ocksa forsta VAD som kan forvantas av en normal 18-aring.
     
    Under veckan han ar hos er kan han t ex. ha ansvar for matlagningen EN av dagarna (bestam vilken), ha ansvar for EN tvatt (t ex. om "fredagarna" nar hela familjen byter sangklader), dammsuga hallen/ingangen (eller annat gemensamt rum ni valjer) EN dag, ansvara for disken EN dag och saklart halla sig till NORMALA regler sasom att alltid plocka undan efter sig (efter maten eller snacks fran vardagsrummet), inte slanga strumpor och smutstvatt omkring sig, respektera andra familjemedlemmar och inte vara hogljudd efter kl. 22.

    Fickpengar behovs inte da det vuxna barnet bor klara sig pa sitt studiebidrag eller skaffa sig ett extraknack/sommarjobb. Visst kan ni bjussa pa saker, men tanken bakom detta ar att ge hen ett "wake up call" for att skaka om och inse verkligheten, och nar allt sjunkit in sa kanske ni visst kan bjussa pa saker, men inte nu i borjan (da det inte kommer att uppskattas pa samma satt utan bara tas for givet. Lat det vuxna barnet "visa vad det gar for" innan ni borjar rucka pa reglerna och bjuda till.).

    Om det finns andra regler i ert hem, sasom att alltid tala om var man ska, att vara hemma en viss tid osv. sa skriv aven ner dessa. 

    Nar du och din sambo ar overens sa presenterar ni tillsammans detta for det vuxna barnet och sager helt enkelt att det ar det har som galler fr o m nu. Detta ar minimum av vad som forvantas, men att ni egentligen forvantar er mer men "borjar har". Att hjalpa till lite hemma ar egentligen inget konstigt, utan helt normalt i de flesta familjer, sa det ni "kraver" ar egentligen INGENTING utover det normala...

    Sen kan ni ju aven vara stottande och erbjuda hjalp med att hitta extraknack/sommarjobb, borja titta pa lagenheter infor en eventuell flytt, hjalpa till att bena ut ekonomin (hur mycket det kostar att bo sjalv) osv. och forbereda hen till ett sjalvstandigt liv.

  • Anonym (eee)

    Ja det låter jobbigt men det är inte ok, inte för någon att kalla någon för kötthög och fanskap! 

    Hur frustrerande det än är så är det fan inte lov att avhumanisera en person så. Du behöver inte älska ditt bonusbarn men det du utstrålar är psykisk misshandel! 18-åringen behöver ju hjälp!!!! 

Svar på tråden Barn fyller 18 snart, uuuut!