• Anonym­sju
    Thu 11 Jun 2020 15:10
    1141 visningar
    9 svar
    9
    1141

    Nya förskolan verkar dålig

    Har skrivit en tråd om detta dilemma men skrev aldrig varför den nya förskolan inte känns bra, är det någon som har lust att svara på om min dåliga känsla har befogenhet eller har jag för höga krav?

    Kort info: vi har flyttat till ett nytt område, min 2,5 åring fick plats i förskolan med gångavstånd från vårat hus, den han går i nu (som vi är nöjda med) måste vi ta bilen till (tar max 10 min med bil)

    Anledningen till att jag är negativ till den nya förskolan i vårat område är att på besöket så sprang det runt äldre barn och lekte krig med pinnar bland småbarnen utan att någon sa till dom, hon pratade oangagenerat om hur dom jobbar där, hon gick runt helt barfota inomhus (ohygieniskt), ingen är utbildad förskollärare, jag såg från håll en 1 åring som grät hysteriskt i en vagn riktad emot solen och barnet försökte vrida på sig på sig från solen (den fröken som höll i vagnen fattade inte ens det)

    Sedan har jag pratat med folk i området där jag hört att dom är jättedåligt på att ha kontakt med vårdnadshavare, ingen kommer o möter en när man kommer eller bryr sig när man kommer för att hämta, en gång kom en mamma och då var alla barnen ute själva (1 åringar upp till 5 åringar) hon fick vänta länge på att personal skulle komma ut, 2 i personalen har hon flera gånger hört bråka/tjaffsa med varandra, en personal kallade hennes 2 åring för bråkig och var riktigt missnöjd över hennes barns beteende (en 2 åring!!)

    En annan 3 åring kom hem till sina föräldrar och sa att han skulle hänga sig själv och dö (det hade han hört sin fröken säga)

    Har pratat med flera i vårat område som faktiskt varit jättenöjda med förskolan och allt är jättebra enligt dom. Men jag känner att det negativa jag har hört/sett hittills får det att vrida sig i magen på mig och undra om närheten till förskolan verkligen väger upp allt det här? Kan jag verkligen ta beslut om att min son inte ska gå på den förskolan i vårat område pga detta? "Vet jag för lite" för att byta förskola innan han ens börjat? Är jag känslig? Vad hade ni gjort? Den förskolan han går på nu är ju inte ens säkert att han får plats i höst nu när platsen är uppsagd.

  • Svar på tråden Nya förskolan verkar dålig
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 11 Jun 2020 15:51
    #1

    Upp

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 11 Jun 2020 17:07
    #2

    Upp

  • Thu 11 Jun 2020 20:48
    #3

    Låter inget vidare de du betättar, jag skulle inte bytt förskola om det inte behövdes, lita på din magkänsla.

  • Thu 11 Jun 2020 20:48
    #4

    Låter inget vidare de du betättar, jag skulle inte bytt förskola om det inte behövdes, lita på din magkänsla.

  • nernu
    Fri 12 Jun 2020 14:07
    #5

    Aldrig i livet. Hade hellre skjutsat 10 mil bort.

  • Fri 12 Jun 2020 18:09
    #6

    Jag hade tackat nej och gjort allt för att lösa det på annat sätt i väntan på en ny placering.

    Man måste ju känna fullt förtroende för dem man ska lämna sitt barn till. Speciellt om barnet är så litet att det inte kan berätta om någon behandlar det illa.


    Korrekturläser som en kratta
  • Ingrid­1983
    Sat 13 Jun 2020 01:31
    #7

    Att ingen är utbildad är inte alls bra. Är det en kommunal förskola? Finns det ingen annan precis där i området som verkar bra? Jag har en liten, trygg gård på min förskola och det händer att jag släpper ut ett par av våra treåringar som jag litar på medan dörren är öppen och jag ser dem, jag lyssnar/ tittar medan jag hjälper ett barn till med skorna tex, men det är väl max nån minut. Aldrig med stängd dörr.

    Inget av det du skriver låter särskilt bra. Du kan se det som att du vet för lite men även att ditt intryck säger dig nåt annat, och en förskola får inte så dåligt rykte helt utan anledning. Jag har inte en enda missnöjd förälder i min grupp och vi är inte perfekta på något sätt. Men dom känner sig trygga och barnen vill komma till oss och har roligt, det är nog det enda föräldrarna bryr sig om i slutändan. Skjutsa dom där 10 min säger jag.

  • Wed 17 Jun 2020 16:50
    #8

    hej, jag tycker att du borde ta ett samtal med kommunen och påtala bristerna som du nämner här, för det du berättar är inte okej. Och jag tycker kommunen borde kunna ställa krav, som sagt finns det utbildad personal så kan dom se till att outbildad personal jobbar på ett professionellt....och de som inte är engagerade borde inte få jobba kvar....
    Och gör vad du kan för att ditt barn inte ska gå där. Uppmuntra de andra föräldrarna att också kontakta chefen o kommunen...
    För barnens skull som inte kan föra sin talan....

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 18 Jun 2020 08:29
    #9

    Tack för att ni engagerar er!

    Jag är så kluven. Jag menar ska jag höra av mig till rektor eller kommun som bara hälsat på i ca 20 min, hört olika sakerr från olika familjer i området som själva inte tagit upp det, det blir ju väldigt märkligt att jag ska ta upp saker andra berättar för mig, som dom själva inte tar upp och fortsätter ha sina barn där. Många har även sagt att dom är nöjda ändå med andra saker. Jag har ju bara ett "ihoppplock" av det negativa flera olika personer sagt. Har även hört positiva, vilket jag inte skrivit upp här. Förskolan har vunnit pris för att lyckats så bra med att koppla ihop deras verksamhet med läroplanen. Dom har en instagram där dom gör jättemycket kul. Känns bara konstigt JAG ska ta tag i detta? Som bara hälsat på en kort stund. Har pratat med en som jag anser vettig person som även hon arbetar på annan förskola, hon har sina barn på den förskolan jag pratar om och hon är så nöjd. Även pratat med en bekant som bytt till denna förskolan från en annan då dom inte var nöjda med den innan, men nu är dom det!

Svar på tråden Nya förskolan verkar dålig