• Orolig över barn

    Sonen fick en papegoja - vad göra?

    Min son fyllde 4 år och fick en papegoja i present av mina föräldrar. Varken jag eller sambon var så glad över det - men vad ska man säga... sonen tyckte det är rolig i ca 2 dygn, sedan dess har han inte ens tittat på den. Jag ger mat och vatten - för sambon sa att hen ska minsann inte göra det och sonen har ju annat för sig. Så ja, jag ger mat och vatten . Och tycker synd om den som bor i en liten bur. Och är irriterad över att den smutsar ner runt om kring . Vi hittar inte heller någon bra ställe där vi kan ha buren, så den står kvar där i hallen , dit det har blivit ställd när lillasyster gav sig på fågeln under födelsedagsfesten för 2 månader sedan.

    Jag såg en kul bur snickrat av en vitrinskåp i programmet ?Vem bor här?? Under några veckor var jag inne på att fixa en sånt åt vårt stackare. Men. Egentligen vill jag inte ha en sånt skåp - visst det är kul - men det passar inte in - o nej egentligen vill jag inte ha någon fågel heller . En gång frågade när sonen skulle sova över frågade jag mina föräldrar lite skojigt om inte han får ta med sig papegojan o den kanske får bo hos de därefter . Men mamma viftade bort att han ska ju sova över bara en enda natt..

    Så ja .. vad tycker ni att jag borde göra? Det är ju sonens , inte mitt, vill inte heller såra mina föräldrar som gav den med välmening. Men Nä jag hatar faktist att komma in i hallen nu när buren står del o jag mår illa över att det är smutsig runt omkring + tycker synd om fågeln som har det ganska trångt där..

  • Svar på tråden Sonen fick en papegoja - vad göra?
  • Magical

    Men ni skulle förstås gett tillbaka den till dem som gav en sån present utan att kolla om det gick bra först. 

    Hur tänkte dina föräldrar egentligen? Har ni en antytt någon gång att det vore kul med fågel? 

    Ni får sälja den. 

  • Jadeds

    Man ger ju inte ett husdjur till ett barn utan att ha kollat om föräldrarna ens vill ha djuret i fråga. Helt befängt! Jag hade aldrig tagit emot det . Du måste ju prata med dom. Låter väl som en bra idé att dom själva kan ha papegojan hos sig, så får din son hälsa på den där.

  • Liiann
    Orolig över barn skrev 2020-06-11 20:28:13 följande:

    Min son fyllde 4 år och fick en papegoja i present av mina föräldrar. Varken jag eller sambon var så glad över det - men vad ska man säga... sonen tyckte det är rolig i ca 2 dygn, sedan dess har han inte ens tittat på den. Jag ger mat och vatten - för sambon sa att hen ska minsann inte göra det och sonen har ju annat för sig. Så ja, jag ger mat och vatten . Och tycker synd om den som bor i en liten bur. Och är irriterad över att den smutsar ner runt om kring . Vi hittar inte heller någon bra ställe där vi kan ha buren, så den står kvar där i hallen , dit det har blivit ställd när lillasyster gav sig på fågeln under födelsedagsfesten för 2 månader sedan.

    Jag såg en kul bur snickrat av en vitrinskåp i programmet ?Vem bor här?? Under några veckor var jag inne på att fixa en sånt åt vårt stackare. Men. Egentligen vill jag inte ha en sånt skåp - visst det är kul - men det passar inte in - o nej egentligen vill jag inte ha någon fågel heller . En gång frågade när sonen skulle sova över frågade jag mina föräldrar lite skojigt om inte han får ta med sig papegojan o den kanske får bo hos de därefter . Men mamma viftade bort att han ska ju sova över bara en enda natt..

    Så ja .. vad tycker ni att jag borde göra? Det är ju sonens , inte mitt, vill inte heller såra mina föräldrar som gav den med välmening. Men Nä jag hatar faktist att komma in i hallen nu när buren står del o jag mår illa över att det är smutsig runt omkring + tycker synd om fågeln som har det ganska trångt där..


    Ni får nog sälja den, gojor är rätt långlivade.
  • VickanD

    Stackars fågel. Sälj den, NU! Alternativt ge tillbaka den till dina föräldrar. Mycket märkligt att dina föräldrar gav en sådan present till en pojke på fyra år, utan att kolla med er som är föräldrar först.

  • GGN

    Ge bort den till något zoo eller liknande där den kan få mer utrymme. Aldrig bra att leva i fångenskap men det vore nog tyvärr inte smart att släppa ut den.

  • nnnnnnnn

    Jag har börjat att ta med oönskade presenter till mormor/morfar/farmor/farfar. De hade pippi på att ge bort otroligt stora, plastspektakel i kass kvalitet. De tog mycket plats och det slutade alltid med tårar när bilgaraget/dockhuset/stallet/lekköket i usel kvalitet gick sönder efter någon dags försiktig lek. Så när sak 2 eller 3 av samma typ kom hem till oss så tog vi med den nästa gång vi hälsade på (snabbt inpå) och sa att den kan vara perfekt att leka med här hos er.
    När de insåg problemet med denna typ av leksak så kom det inte alls samma mängd av skitleksaker utan de sparade faktiskt till riktiga grejor som Schleich-stall eller playmobil-båt istället för en billig rip-off.
    Så det blev bara bra!

    Alltså:
    Tag med papegojan och deklarera: Här har den det riktigt bra och så har sonen något kul att se fram emot när han kommer och hälsar på eller sover över.
    Sen vägrar ni att ta tillbaka den.

  • springintheforest

    Men vad är det för fel på folk?? Man ger inte bort djur om inte mottagaren är helt med på det.

    Papegojan måste få komma till ett hem där hen blir älskad och efterlängtad. Dessutom blir en papegoja ganska gammal, det handlar inte om några år utan ett liv. Skänk eller sälj papegojan till ett kärleksfullt hem. Och ge dina föräldrar en rejäl lektion i presentvett så detta inte händer igen.

    En kollega till mig fyllde jämnt och fick en get. Inte nog med att givaren kom med en get i ett rep mitt i festen utan mottagaren bodde dessutom i lägenhet! Helt sanslöst dumt. Geten fick det dock bra och flyttade ut på landet redan samma kväll efter att flera personer ringt runt till vänner och bekantar under festen. Men stämningen var död och vännernas relation blev skadad för evigt.

  • Limeblad

    Är detta verkligen på riktigt? Helt sjukt i så fall. En papegoja kan ju bli 50 år! Ett oerhört stort åtagande.

  • Johannis887

    Vad i helvete är min reaktion

    En papegoja kräver väldigt mkt engagemang och tid för att den ska må bra. Även en kompis av samma art ska tilläggas.

    Man ger inte bort ett sådant djur till någon utan att fråga. Helt sjukt. En hamster hade varit lämpligt till ett sådant litet barn.

    Den ska inte behöva sitta i en liten bur i hallen. Oönskad

  • persikofjaril

    Ja. Jag undrar lite hur de tänkte, även om det var i all välmening de köpte den. Självklart borde de ju kollat med er innan om ni ens ville ha en fågel, och just en papegoja dessutom. Du borde prata med dem. Man kan ju inte bara köpa ett djur till någon utan att veta att denne vill ha djuret. Det kan ju gå ganska illa för det stackars djuret i värsta fall (och nu menar jag inte att just ni skulle vara djurplågare, utan att det finns idioter som är det), och i vissa fall leda till en massa oönskat extrajobb för mottagaren, om denne inte tänkt sig att bli djurägare. 

Svar på tråden Sonen fick en papegoja - vad göra?