• Anonym (Skärm-time)

Hur gör ni med skärmar för barnen nu under sommarlovet?

Hur gör ni med skärmar för era barn nu under sommarlovet?

Hur lägger ni upp deras tider runt det? Jag måste begränsa min 8 och 10 åring så inte skärmarna tar upp all deras sommarlov!

Särskilt den stora är väldigt fäst vid det och har svårt att hitta på något annat.

Behöver tips om rutiner som funkar för er!

• Svar på tråden Hur gör ni med skärmar för barnen nu under sommarlovet?
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

En timme på morgonen och sedan ett par timmar på kvällen, från det att middagen tillagas och lite efter maten också.

• Mrs Moneybags

Jag vill också veta...det är verkligen tufft. Samtidigt som man kan ha jättekul med Tiktok och tv-spel, så vill vi också begränsa det såvida det inte regnar eller man är sjuk.

Just nu är maken ute och tränar med sonen (8 år), de har sagt att de ska göra detta varje morgon 9-10. Skrattande

• Anonym (Skärm-time)
    Mrs Moneybags skrev 2020-06-12 09:40:54 följande:

Jag vill också veta...det är verkligen tufft. Samtidigt som man kan ha jättekul med Tiktok och tv-spel, så vill vi också begränsa det såvida det inte regnar eller man är sjuk.

Just nu är maken ute och tränar med sonen (8 år), de har sagt att de ska göra detta varje morgon 9-10. 

Det låter väl bra! Min 10 åring vill absolut inte röra på sig. Inte cykla ens... tar jag bort skärmen sitter han bara rakt upp och ner! Jag får ångest av att se honom rastlös verkligen och allt jag föreslår som innebär fysisk aktivitet är bara ett stort nej för honom :(
  • Anonym (Alfa)

Jag skulle ha nolltolerans första veckorna så att de slappnar av och väcker sin kreativitet och leklust till liv igen. 8 och 10 år är ändå ganska små barn som borde kunna hitta på massor med kul som inte innefattar skärm...
    Sen när de har fått komma ner i varv ett par veckor så kan man väl ha 2h per dag eller nåt sånt, om det nu måste införas igen.

• Anonym (Skärmfritt)

Skärmarna har tagit sommarlov här hemma.

Vi ser på en film tillsamman fredag/lördag och telefonen följer med ut när barnet är ute med kompisar på egen hand, i syfte att jag ska kunna nå barnet. Men alla appar är borttagna, så det finns inga spel att spela på luren.

Du/ni som vuxna kan ju engagera er mer i barnen. Gör saker tillsammans så behöver inte barnen roa sig själva med skärmar. Spela sällskapsspel, bada, gå promenader, picknicka, köp ett naturpass, osv.

Lägg fram en trave böcker och lite pyssel, så ska du se att barnen tar det när de får tråkigt.

Ta fram cyklar och annat skoj att leka med utomhus, osv.

• Anonym (eee)

Nu är det ju badväder så ut med ungarna nånstans där ni kan bada. Då kan man vara hemifrån i flera timmar, ta med mat osv. 

Tycker de kan få spela efter middagen, varva ner efter en hel dag ute, typ. 

• Anonym

Jag kör med fri tillgång!
    Är de lediga så får de göra som de vill, hemma.

• sextiotalist

Jag ser på Facebook olika tips

Gemensamt är att barnen får tjäna in sin tid framför datorn.

Några har fitbits, som mäter antal steg.

Jag har även sett aktivitetsbingo.

Ingen har varit slaviska, men lite tuffare i början.

Det verkar gått hem hos de flesta barn (det var förra sommaren som dessa idéer dök upp i flödet)

• Anonym (D)

Minfår se på sommarlovsmorgon på tv och något program/film på kvällen om han vill. I övrigt inga skärmar alls. Varken padda, dator eller mobil. Han har inte ens något eget sådant.

• Anonym (Kärring mot strömmen)
    Anonym (D) skrev 2020-06-12 11:09:54 följande:

Minfår se på sommarlovsmorgon på tv och något program/film på kvällen om han vill. I övrigt inga skärmar alls. Varken padda, dator eller mobil. Han har inte ens något eget sådant.

Får jag fråga om ålder på ditt barn? Här hemma har vi lite olika syn på lämplig ålder för vissa saker...
Svar på tråden Hur gör ni med skärmar för barnen nu under sommarlovet?