• Anonym (trött)

Somnar så fort jag inte är i rörelse. Vad göra?

jag behöver tips. Jag har ett fysiskt arbete och ett kontorsarbete. 
    Det fysiska arbetet fungerar utmärkt. Inga problem alls. 

Men kontorsarbetet fungerar inte. Jag somnar. Jag jobbar hemifrån kan nämnas, så ingen ser ju att jag somnar..

Jag kan alltså sitta och skriva, vakna en halvtimme senare med utan att ens ha märkt att jag somnat. skärmen är fylld av obegripligheter för att jag somnat med händerna på tangentbordet. 

Jag kan somna vid middagsbordet, jag somnar så fort jag inte är i rörelse helt enkelt. 

Vad kan jag göra? Jag måste ju jobba. 

Mina blodvärden är bra. prover tagna för ca två veckor sedan. så det är inte där det brister. Jag rör på mig varje dag, jag äter bra mat. Får i mig vätska som jag ska. Jag sover hyfsat, mindre nu en period, men det här somnandet i tid och otid har pågått i flera år och det spelar ingen roll hur mycket eller lite jag sover på nätterna..jag somnar ändå så fort jag inte är i rörelse. 

• Svar på tråden Somnar så fort jag inte är i rörelse. Vad göra?
  • Fjäril kär

Låter som sömnapne. Snarkar du på nätterna möjligen? Då kan det vara läge att göra en sömnutredning.

• Anonym (trött)
    Fjäril kär skrev 2020-06-12 11:33:56 följande:

Låter som sömnapne. Snarkar du på nätterna möjligen? Då kan det vara läge att göra en sömnutredning.

det är också utrett och nej, det är inte där det brister heller. Det är inget fel helt enkelt utan jag behöver tips på hur jag ska hålla mig vaken. 
  • Anonym (Pilatius)

Sitta på en pilatesboll och jobba (och be om fortsatt utredning i vården).

• Anonym (Pilatius)

Eller stå upp.

• Anonym (Kvinna 42)

Hur långa arbetsdagar har du? Det du beskriver låter som att du är utmattad.

Jobbar du först på det fysiska jobbet och sen har du kontorsjobb på kvällen? Eller hur kombinerar du jobben? Hur mycket timmar jobbar du per vecka?

Somnar du över middagstallriken så låter det verkligen som att du har för långa dagar och/eller är utmattad helt enkelt.

• Fjäril kär

En fullt frisk människa med 40 timmars arbetsvecka somnar inte i tid och otid utan anledning. Framför allt inte vid matbordet. Så kanske du behöver fundera mer över din helhet. Stressad? Jobbar för mycket? Är du kanske på gränsen till utbränd? Övrig familjesituation?

Om du nu behöver göra ditt jobb så är tipset att stå upp och jobba, kör igång AC eller öppna fönstret så du har det rejält svalt på gränsen till kallt och håller dig alert. Lyssna på musik. Ta många korta pauser. Drick och ät ordentligt. Tala i telefon samtidigt som du gör andra sysslor typ fyll tvättmaskin eller tar en promenad. Se över om du kan göra vissa moment utan att behöva sitta stilla, utan kanske kan göra datajobb på diskbänken medan du rör grytan på spisen till middagen.

• Anonym (trött)
    Anonym (Kvinna 42) skrev 2020-06-12 12:25:16 följande:

Hur långa arbetsdagar har du? Det du beskriver låter som att du är utmattad.

Jobbar du först på det fysiska jobbet och sen har du kontorsjobb på kvällen? Eller hur kombinerar du jobben? Hur mycket timmar jobbar du per vecka?

Somnar du över middagstallriken så låter det verkligen som att du har för långa dagar och/eller är utmattad helt enkelt.

Jag jobbar halvtid på mitt fysiska jobb. Eller det blir inte ens halvtid. jobbar 4 dagar, ledig fyra och så vidare. Vardagar jobbar jag 6h och helger 3-4h. 

kontorsjobb blir det när jag är ledig från det fysiska jobbet. men inte alltid. det är vid behov. dock kan det bli intensivt när det väl är jobb. Men i genomsnitt kommer jag inte upp i heltid, båda jobben inräknade. 

Utmattad kan jag ju knappast vara, en vuxen människa som har normala värden och inte har några större krämpor ska ju orka jobba heltid. 

• Anonym (trött)
    Anonym (Pöp) skrev 2020-06-12 11:48:00 följande:

Narkolepsi?

jag har nämnt det för sjukvården, men det var inget som behövde utredas då jag inte fyller symtombilden. 
  • Anonym (trött)
    Anonym (Pilatius) skrev 2020-06-12 11:47:54 följande:

Eller stå upp.

Spelar ingen roll om jag står upp eller vad jag sitter på, rör jag inte mig aktivt så somnar jag.

Det gör bara ondare att somna om jag står upp Skrattande

• Anonym (trött)
    Fjäril kär skrev 2020-06-12 12:35:28 följande:

En fullt frisk människa med 40 timmars arbetsvecka somnar inte i tid och otid utan anledning. Framför allt inte vid matbordet. Så kanske du behöver fundera mer över din helhet. Stressad? Jobbar för mycket? Är du kanske på gränsen till utbränd? Övrig familjesituation?

Om du nu behöver göra ditt jobb så är tipset att stå upp och jobba, kör igång AC eller öppna fönstret så du har det rejält svalt på gränsen till kallt och håller dig alert. Lyssna på musik. Ta många korta pauser. Drick och ät ordentligt. Tala i telefon samtidigt som du gör andra sysslor typ fyll tvättmaskin eller tar en promenad. Se över om du kan göra vissa moment utan att behöva sitta stilla, utan kanske kan göra datajobb på diskbänken medan du rör grytan på spisen till middagen.

Jag är utredd enligt konstens regler, så frisk är jag. Inte särskilt stressad, har ett ganska normalt Svenssonliv med man och husdjur och vänner. Det är liksom inget som är fel.. Eller något är det ju som inte är som det ska, men jag har ingen aning om vad. Inte vården heller. 
  • Anonym (Aaa)

Har du ett löpband kanske du kan sätta datorn framför den och gå medans du skriver? Då rör du dig samtidigt... Inte optimalt i längden, men tills du vet vad som är fel kan det ju funka.

• Anonym (hypersomni)

Jag somnade också framför datorn när jag hade ett kontorsjobb. Tog en kort tupplur varje lunchrast för att kunna hålla mig vaken. Nu har jag en annan typ av jobb där jag är mer aktiv så det funkar bättre. Jag har diagnosen hypersomni, alltså ett stort sömnbehov men kan ändå inte sova tillräckligt mycket för att vara osömnig dagtid.

• Anonym (runner)

Håll dej i rörelse och byt jobb?

• Anonym (Pilatius)

Har du provat att ta en planerad tupplur då och då?

Men även om det skulle funka så tjata på vården om vidare utredning. Byt vårdcentral om ni inte kommer vidare.

• Anonym (Pilatius)

Förstod jag dig rätt att de gjort mätning av dig över natten där man mätt andning, puls och syremättnad i blodet? Alltså med mätapparatur som tejpas fast här och där på kroppen.

• Anonym (trött)
    Anonym (Pilatius) skrev 2020-06-12 18:52:39 följande:

Förstod jag dig rätt att de gjort mätning av dig över natten där man mätt andning, puls och syremättnad i blodet? Alltså med mätapparatur som tejpas fast här och där på kroppen.

Ja precis
  • Anonym (Pöp)
    Anonym (trött) skrev 2020-06-12 12:45:24 följande:

jag har nämnt det för sjukvården, men det var inget som behövde utredas då jag inte fyller symtombilden. 

Alla har inte alla symptom på narkolepsi. Det mest karakteristiska är dagliga ofrivilliga sömnattacker och ibland det enda symptomet.
Svar på tråden Somnar så fort jag inte är i rörelse. Vad göra?