• Dropdead1

    Illamående efter förlossning?

    Jag fick mitt första barn för 2,5 vecka sen. Han kom en månad för tidigt och jag fick opereras efteråt pga bristningar grad 2 och 3 och blev sydd i över tre timmar efteråt.

    Jag tycker själv att jag mår helt okej efter omständigheterna, trötthet och lite ont efter bristningarna och sånt är ju naturligt.

    Men, fem dagar efter förlossningen började jag må så illa, och har gjort så sen dess, natt som dag. Har riktigt dålig aptit och mår illa av allt. Är vanligtvis väldigt glad i allt ätbart, och mådde knappt illa under graviditeten ens, men nu är det bara urk.

    Är det fler som känner igen detta? Kan det ha med hormoner att göra? Har idag ätit två nuggets, en bit melon och isvatten.

    Jag frågade min barnmorska men fick inte något vettigt svar åt endera håll.

  • Svar på tråden Illamående efter förlossning?
  • Anonym (Hej)

    Har inte varit med om liknande men tycker inte du ska ge dig utan att få hjälp. Sök dig vidare.

    Om du får problem av bristningarna så sök hjälp för det också. Grad 3 är en allvarlig skada som ofta lagas fel. Får du problem så sök hjälp tills du får det och nöj dig inte när en gynekolog inte hittar några fel. De är tyvärr ofta okunniga och missar skador. Sök hjälp tills du får det

    Hoppas du och barnet i övrigt mår bra. Och stort lycka till i framtiden!

  • Anonym (Klara)

    Äter du något smärtstillande fortfarande med anledning av operationerna? I så fall kan det mycket väl vara det som gör dig illamående.

  • Dropdead1
    Anonym (Klara) skrev 2020-06-12 23:57:32 följande:

    Äter du något smärtstillande fortfarande med anledning av operationerna? I så fall kan det mycket väl vara det som gör dig illamående.


    Nej inget smärtstillande. Tog Alvedon och Ipren de två första dagarna efter förlossningen bara. De erbjöd även Oxynorm men det behövdes aldrig. Isbinda och xylocaingel hjälpte bra trots att jag är smärtkänslig.

    Bra tanke av dig dock, jag hade nog inte ens tänkt på det själv.
  • Dropdead1
    Anonym (Hej) skrev 2020-06-12 23:33:58 följande:

    Har inte varit med om liknande men tycker inte du ska ge dig utan att få hjälp. Sök dig vidare.

    Om du får problem av bristningarna så sök hjälp för det också. Grad 3 är en allvarlig skada som ofta lagas fel. Får du problem så sök hjälp tills du får det och nöj dig inte när en gynekolog inte hittar några fel. De är tyvärr ofta okunniga och missar skador. Sök hjälp tills du får det

    Hoppas du och barnet i övrigt mår bra. Och stort lycka till i framtiden!


    Tack för pepp om att söka hjälp. Jag är skitmesig på att stå på mig när det kommer till vård, men jag ska verkligen göra det denna gång. Har svårt att hålla mig och läcker både det ena och det andra, men får se längre fram om det försvinner i takt med läkningen. Tycker det är svårt när man inte har någon förlossning att jämföra med, vad man ska stå ut med och inte, så att säga. Är rätt ensam av mig så ventilerar inte direkt med vänner heller. Kirurgen sa att dom sydde 18-20 stygn och några korsstygn, men det säger inte mig något. Förutom att jag börja skratta vid korsstygn för jag tänkte på syslöjdens broderi sen fick jag antibiotika intravenöst en vecka på BB efteråt för säkerhets skull, jättebra tycker jag. Men jag har kanske inte riktigt förstått att det är lite allvarligare bristningar men ska vara uppmärksam nu på läkning och eftervård.

    Ja du har rätt, de upptäcktes inte ens först! Den skulle först sy mig direkt på förlossningen då de bara såg några ytliga bristningar. Men det gjorde så ont när de drog och greja att de tillslut skjutsade ner mig till operation för att kunna ge bättre smärtlindring/ryggbedövning, och först då upptäcktes de riktiga skadorna så att säga, för de satt så knepigt och långt in. Inte konstigt det gjorde ont när de drog! Men jag fick stort förtroende för kirurgen och han tog god tid på sig och tog även in ytterligare en kirurg under operationen för rådgivning. Men oavsett hur duktig kirurgen verkade vara så gör ju kroppen lite som den vill sen, så det är väl bara att hålla tummarna och sen söka vård om besvären består.

    Tack snälla du, sonen mår bra nu och jag med. Ha en fin sommar!
  • Anonym (Hej)
    Dropdead1 skrev 2020-06-13 00:36:33 följande:

    Tack för pepp om att söka hjälp. Jag är skitmesig på att stå på mig när det kommer till vård, men jag ska verkligen göra det denna gång. Har svårt att hålla mig och läcker både det ena och det andra, men får se längre fram om det försvinner i takt med läkningen. Tycker det är svårt när man inte har någon förlossning att jämföra med, vad man ska stå ut med och inte, så att säga. Är rätt ensam av mig så ventilerar inte direkt med vänner heller. Kirurgen sa att dom sydde 18-20 stygn och några korsstygn, men det säger inte mig något. Förutom att jag börja skratta vid korsstygn för jag tänkte på syslöjdens broderi sen fick jag antibiotika intravenöst en vecka på BB efteråt för säkerhets skull, jättebra tycker jag. Men jag har kanske inte riktigt förstått att det är lite allvarligare bristningar men ska vara uppmärksam nu på läkning och eftervård.

    Ja du har rätt, de upptäcktes inte ens först! Den skulle först sy mig direkt på förlossningen då de bara såg några ytliga bristningar. Men det gjorde så ont när de drog och greja att de tillslut skjutsade ner mig till operation för att kunna ge bättre smärtlindring/ryggbedövning, och först då upptäcktes de riktiga skadorna så att säga, för de satt så knepigt och långt in. Inte konstigt det gjorde ont när de drog! Men jag fick stort förtroende för kirurgen och han tog god tid på sig och tog även in ytterligare en kirurg under operationen för rådgivning. Men oavsett hur duktig kirurgen verkade vara så gör ju kroppen lite som den vill sen, så det är väl bara att hålla tummarna och sen söka vård om besvären består.

    Tack snälla du, sonen mår bra nu och jag med. Ha en fin sommar!


    Finns en bra Facebookgrupp. Förlossningsskadad du är inte ensam. Där kan du ventilera ocj få hjälp.

    Du ska inte tolerera läckage alls. Inte urinläckage heller. Oavsett om du är korrekt lagad kan hjälp behövas av fysioterapeut för att hitta knip.

    Vill råda dig att vid knip tänka på att jobba med avslappning lika mycket. Risken är

    Att annars få en överspänd bäckenbotten. Kika på

    Instagramkontot heltunderliv så kan du få tips på avslappning
  • Anonym (G)

    Det KAN vara den intravenösa antibiotikan som gör dig illamående. Äter du antibiotika nu?

    Va bra att de tog dig till operation när det inte gick att undersöka dig ordentligt på förlossningsrummet. Det är så det ska gå till så man verkligen hittar och kan åtgärda skadan. Ibland går det helt enkelt inte att undersöka tillräckligt på förlossningsrum då det gör ont/man är för spänd.

    Att du läcker just nu behöver inte betyda någonting men du ska INTE göra det sen. Antar att du fått informatik om att du kommer följas upp av fysioterapeut och läkare längre fram då de har blivit betydligt bättre på det senare år.

    Sen en liten detalj, det är aldrig en kirurg som syr i underlivet. Det är förlossningsläkaren :).

Svar på tråden Illamående efter förlossning?