• SweetbutPsycho

    Ta bort sitt andranamn?

    Hej!

    Jag har funderat ett tag på att ta bort mitt andra förnamn som inte är tilltalsnamn, just för att det händer att det blir fel i systemen och registreras som dubbelnamn. Exempelvis, bytte jag bank i veckan till min sambos bank och de har registrerat både mitt tilltalsnamn och det andra förnamn i systemet, samt står båda förnamnen på bankkortet som jag fick hem idag. Det är väl inget stort problem kanske, men vill ändå det ska vara tydligt vilket namn jag faktiskt vill bli kallad för och det är enbart mitt tilltalsnamn. Jag har funderat på att ta bort mitt andra förnamn flera gånger, men det har inte blivit av för jag tänkt att det ska krångla med massa saker, som att behöva skaffa nytt körkort. Jag förstår dock inte poängen med att ha flera förnamn när man ändå bara använder ett, jag har inte ens ett andranamn med släktkoppling utan mina föräldrar valde det bara för att de tyckte om namnet.

    Är det någon här som i vuxen ålder bytt namn? Är det krångligt att fixa med allting, eller går det relativt bekymmersfritt?

  • Svar på tråden Ta bort sitt andranamn?
  • Anonym (H)

    Det är inte krångligt. Men du kan ju vänta tills det ändå är dags att byta körkort. Annars får du automatiskt en förnyelsebar hem.

  • Anonym (Byttebytt)

    Inte alls krångligt! Jag bytte mitt för att jag verkligen tyckte mitt var hemskt. Bara Madde ner blanketten och skicka in till skatteverket.

  • Anonym (Bytt är bytt)

    Det är jätteenkelt numera, namnlagen ändrades för några år sedan så det blev billigare och enklare att byta, och du får ändra namn hur många gånger du vill. Tidigare fick du bara ändra förnamn en gång.

    Du skickar in en ansökan om namnbyte hos Skatteverket, att byta förnamn kostar 250 kr. Du får ta bort och lägga till hur många namn du vill. Vill du bara ändra stavningen är det avgiftsfritt.

    Jag tog bort mitt andranamn i samband med att jag gifte mig och då lade till min mans efternamn. Det blev en bättre rytm i namnet att enbart ha mitt förnamn och de två efternamnen, och mitt andranamn var inget släktnamn eller ett namn som jag gillade särskilt mycket. Jag vet inte hur mina föräldrar tänkte där faktiskt. Jag har ett fint och väldigt ovanligt förnamn medan andranamnet är ett helt vanligt anonymt namn (Catrin). Jag älskar mitt nya namn. Nu får jag se till att äktenskapet håller bara för enbart mitt förnamn och mitt gamla efternamn blir lite naket, haha ;)

  • Anonym (Bytt är bytt)
    Anonym (Byttebytt) skrev 2020-06-13 07:20:06 följande:

    Inte alls krångligt! Jag bytte mitt för att jag verkligen tyckte mitt var hemskt. Bara Madde ner blanketten och skicka in till skatteverket.


    Vad lustigt att vi valde samma nick med olika stavning, i just den här tråden dessutom :D
  • SweetbutPsycho
    Anonym (Bytt är bytt) skrev 2020-06-13 07:55:16 följande:

    Det är jätteenkelt numera, namnlagen ändrades för några år sedan så det blev billigare och enklare att byta, och du får ändra namn hur många gånger du vill. Tidigare fick du bara ändra förnamn en gång.

    Du skickar in en ansökan om namnbyte hos Skatteverket, att byta förnamn kostar 250 kr. Du får ta bort och lägga till hur många namn du vill. Vill du bara ändra stavningen är det avgiftsfritt.

    Jag tog bort mitt andranamn i samband med att jag gifte mig och då lade till min mans efternamn. Det blev en bättre rytm i namnet att enbart ha mitt förnamn och de två efternamnen, och mitt andranamn var inget släktnamn eller ett namn som jag gillade särskilt mycket. Jag vet inte hur mina föräldrar tänkte där faktiskt. Jag har ett fint och väldigt ovanligt förnamn medan andranamnet är ett helt vanligt anonymt namn (Catrin). Jag älskar mitt nya namn. Nu får jag se till att äktenskapet håller bara för enbart mitt förnamn och mitt gamla efternamn blir lite naket, haha ;)


    Vad skönt att det är enkelt att byta namn. Det var väl tabu förr kanske att ta bort/ändra namn ens föräldrar valt, men är man inte nöjd med sitt namn bör man byta enligt mig.

    Så bra att du är nöjd nu med ditt nya namn, och du gjorde helt rätt i att ta bort ett andranamn du inte var bekväm med. Jag har ett långt tilltalsnamn på 8 bokstäver, och sedan ett ännu längre andranamn på 9 bokstäver samt ett långt efternamn, så det ser inte så himla snyggt ut tycker jag är båda förnamnen skrivs ut. Dessutom känner jag att jag bara identifierar mig med mitt tilltalsnamn, så känns därför sjukt onödigt att ha kvar andranamnet.

    Jag har bytt efternamn och det tyckte jag var både krångligt/dyrt, men det var ett tag sedan och då valde jag till ett ?fritt efternamn? som vem som helst får ta. Den ansökan kostade 1800 kronor. Jag valde bort mitt släktnamn då det är ett ovanligt namn, och jag arbetar just nu på socialtjänsten där hot är vanligt så ville inte att någon skulle hota min familj på grund av de beslut jag fattar. Jag har själv valt yrket som socionom vilket kan innebära hot på vissa jobb, och då vill jag inte att min familj blir lidande för mitt yrkesval utan enbart mig själv så valde därför ett vanligt svenskt efternamn som gör det svårare att hitta mig.
  • Anonym (Byttebytt)
    Anonym (Bytt är bytt) skrev 2020-06-13 07:57:15 följande:

    Vad lustigt att vi valde samma nick med olika stavning, i just den här tråden dessutom :D


    Haha :)
  • Anonym (Ella)

    Jag hade mitt andra namn som tilltalsnamn, och ett fult första namn. Jag tog bort det fula och satte till ett vackert andranamn efter mitt tilltalsnamn.

    Nuförtiden blir jag glad av att se mitt hela namn

    Byt/ta bort de namn du inte gillar, det är lätt!

  • Betty Boop

    Jag hade samma problem som dig förut! Mitt namn blev alltid fel. Mitt andranamn står före tilltalsnamnet och det blev nästan alltid fel! Bankkort, medlemskort, tryckt reklam etc. itt andranamn är ett tantnamn som inte stämmer med min ålder. Det är ändå fint och jag ville inte ta bort det. Jag ringde till skattemyndigheten för att kolla och eventuellt byta plats på namnen för att det skulle bli rätt. Det hade blivit någon miss för mitt tilltalsnamn var inte markerat! Jag bad dem då kolla min bror som också har tilltalsnamnet på andra plats men för honom blir det aldrig fel. Hans tilltalsnamn var markerat! Skattemyndigheten markerade mitt tilltalsnamn direkt över telefonen. Nu är det alltid rätt!

Svar på tråden Ta bort sitt andranamn?