• Silverjenny

    Ska jag bleka eller permanenta håret först?

    Jag har pagelångt brunt hår som jag brukar bleka askblont.

    Nu vill jag permanenta håret och det är dags att bleka det igen, så min fråga är: ska jag först permanenta sen bleka håret, eller tvärtom?

    Och vilken storlek ska jag välja på spolarna om jag vill ha ganska stora korkskruvslockar dvs inte småkrusigt utan lockigt - jag brukar locka det med locktång och ungefär den storleken vill jag ha på mina permanentade lockar. Jag har tänkt köpa Poly skumpermanent, är det ett bra val?

    Jag vet att det är självmord att både bleka och permanenta men jag är så himla trött på att locka med locktång och i värsta fall får jag väl klippa av det, nu går håret inte ens till axlarna så det är ingen katastrof om jag får ha kort frisyr ett tag ;)

    Är det någon som har både blekt och permanentat håret - vilket gjorde du först och hur blev resultatet?

  • Svar på tråden Ska jag bleka eller permanenta håret först?
  • Anonym (Linda)

    Jag vet inte hur det är nu, men förr var det i alla fall så att det var omöjligt, ens på salong, att få till "filmstjärnelockar" som du vill ha med permanent. Tar man så stora spolar blir det bara lite svagt vågigt. Så kolla upp det, så att du inte riskerar att förstöra kvaliteten på håret utan att ens få några lockar...

  • Silverjenny

    Nej några filmstjärnevågor har jag förstått att man inte kan få tyvärr, jag vill bara helst inte ha småkrusigt Twisted sisterskrull à la 80-tal så att säga..

  • Anonym (Jenn)

    Har aldrig sett en snygg hem-permanent. Håret blir slitet som satan och lockarna frissiga och fula, oavsett storlek på lockarna. Ska du dessutom bleka håret kan resultatet bli ännu värre. Större korkskruvslockar tror jag är svårt att få till. 

    Om jag var du så skulle jag bleka hemma men spara ihop pengar och permanenta hos en kunnig frisör som kan. Vet inte hur mycket pengar du har men hade jag haft råd hade jag både blekt och permanentat hos frisör. 

  • Silverjenny

    Är vrålpank tyvärr, och några tusenlappar har jag absolut inte råd att lägga på att fixa håret. Jag tänker det kan vara lite kul att testa att göra det själv också, men det är klart är det dömt att misslyckas från början är det ju bättre att bara bleka och fortsätta locka med locktången...

  • Anonym (Jenn)
    Silverjenny skrev 2020-06-13 20:32:30 följande:

    Är vrålpank tyvärr, och några tusenlappar har jag absolut inte råd att lägga på att fixa håret. Jag tänker det kan vara lite kul att testa att göra det själv också, men det är klart är det dömt att misslyckas från början är det ju bättre att bara bleka och fortsätta locka med locktången...


    Jag har vänner som fått klippa av sig ALLT hår, alltså klippa kort hår, för att hem-permanent förstört deras hårkvalité och resultatet har sett förjävligt ut. Så jag skulle aldrig pyssla med sånt hemma. 

    Har du lite pengar skulle jag bara bleka och fortsätta med locktången. 
  • Anonym (Jenn)

    Titta på hela denna videon. Det är lite snack om annat i början men kolla på den.


    ">

  • MeandHim

    Nej nej nej, permanent hemma ska du absolut inte göra

    Och dom där stora lockarna du får när du lockar håret går

    Inte ens att få med en permanent, och skulle det gå så håller det inte. Och bleka ett permanentat hår är som du säger döden! Du kommer tyvärr se ut som en sopkvast med otroligt slitna och förstörda toppar. Blek hellre och spara kvaliten med din locktång istället :)

Svar på tråden Ska jag bleka eller permanenta håret först?