• qaswas122

    Yngre tik ger sig på den äldre

    Hej!

    Jag har två tikar, den äldsta är tre år och den yngsta ett år. För 2-3 månader sedan började den yngsta ge sig på den äldre när vi kom hem och de hade varit själva. Det har eskalerat och plötsligt ger sig den yngre på den äldre i stort sätt dagligen. Det handlar alltid om någon form av resursförsvar. Antingen om oss, godis eller utrymme. Den äldre hunden startar aldrig bråken, och springer alltid och gömmer sig. Hon är tydligt påverkad av bråken och vi har nu insett att det blivit så illa att vi behöver omplacera den yngsta om detta inte slutar, då vår äldsta mår så dåligt över detta. 

    Någon som har erfarenhet eller varit i liknande situationer? Hundarna aktiveras i nosework, rallylydnad och agility. Dock har det blivit mindre nu då jag är höggravid (kanske kan detta också trigga?). Vi har haft kontakt med en hundtränare och ska dit nästa vecka på besök, så ska hon få observera hundarna.

    Tror ni detta är något vi kan få ordning på, eller är det bäst att kolla efter omplacering på en gång? Detta är helt klart det tuffaste beslutet vi någonsin behövt ta, och vi älskar båda hundarna så otroligt mycket. Men nu är vi alla på helspänn konstant pga rädd för bråk, och vi vill att alla ska må bra.

    Vänligen håll god stämning!

  • Svar på tråden Yngre tik ger sig på den äldre
  • GöstaPetter

    Jag tycker att du ska kontakta en beteendevetare eller en duktig tränare. Runt ett brukar ju vara en ålder när hundar (lite beroende på ras och individ så klart) kan gå igång och tonårstrotsa rejält. Inte alls ovanligt att det blir lite gruff mellan den yngre och äldre hunden. Inte heller ovanligt att hundar reagerar på förändringar i deras liv (ett nytt människo-syskon är definitivt en förändring).
    Det som jag reagerar på är att äldre hunden gömmer sig, och att detta är en daglig konflikt mellan dem.
    Som sagt, börja med en telefon-konsultation med en beteendevetare eller bra tränare och ta det därifrån.

  • LFF
    qaswas122 skrev 2020-06-13 18:12:32 följande:

    Hej!

    Jag har två tikar, den äldsta är tre år och den yngsta ett år. För 2-3 månader sedan började den yngsta ge sig på den äldre när vi kom hem och de hade varit själva. Det har eskalerat och plötsligt ger sig den yngre på den äldre i stort sätt dagligen. Det handlar alltid om någon form av resursförsvar. Antingen om oss, godis eller utrymme. Den äldre hunden startar aldrig bråken, och springer alltid och gömmer sig. Hon är tydligt påverkad av bråken och vi har nu insett att det blivit så illa att vi behöver omplacera den yngsta om detta inte slutar, då vår äldsta mår så dåligt över detta. 

    Någon som har erfarenhet eller varit i liknande situationer? Hundarna aktiveras i nosework, rallylydnad och agility. Dock har det blivit mindre nu då jag är höggravid (kanske kan detta också trigga?). Vi har haft kontakt med en hundtränare och ska dit nästa vecka på besök, så ska hon få observera hundarna.

    Tror ni detta är något vi kan få ordning på, eller är det bäst att kolla efter omplacering på en gång? Detta är helt klart det tuffaste beslutet vi någonsin behövt ta, och vi älskar båda hundarna så otroligt mycket. Men nu är vi alla på helspänn konstant pga rädd för bråk, och vi vill att alla ska må bra.

    Vänligen håll god stämning!


    1: Separera dem när de är ensamma hemma och se till att de är lugna innan ni hälsar på dem, speciellt den som gärna attackerar ska vara lugn. Lugnt beteende är det som ska "premieras".

    2: Se till att de inte får godis etc i närheten av varandra. Samma där, man ska vara lugn när man får något.

    3: Ålder och "rang" har ingen koppling. Det har mer med mentalitet att göra. Vad är det för raser vi pratar om här? Vad är det för typ av hund? 

    4: Ja, mindre mental stimulans skapar stress. Stress skapar problembeteenden.

    5: Att ni är på helspänn gör inte situationen lättare utan skapar mer spänningar. Om det gör er mer avslappnade, sätt en enklare munkorg på den attackerande hunden (eftersom den andre flyr).

    Det går absolut att få ordning på men till att börja med så måste ni både se över situationen, separera hundarna och få till en mer avslappnad stämning hemma. 
Svar på tråden Yngre tik ger sig på den äldre