• volbabe

    Misshandlar min son sin dotter?

    Jag har en son som har en dotter på 3 år. Han har börjat bli så aggressiv och kan tända "på 5 röda". Varje gång tösen skriker så håller han henne för munnen och säger Sluta skrika ****!!!

    Visst kan detta räknas som misshandel och hur får jag honom att sluta med detta beteende?

  • Svar på tråden Misshandlar min son sin dotter?
  • Silverjenny

    Det låter oroväckande. Han verkar inte veta hur han ska bemöta sin treårstrotsiga dotter. Är han ensam med barnet eller finns mamman också med i bilden? Kan ni prata med henne och fråga hur hon tycker att kommunikationen är mellan er son och hans dotter?

    Prata med din son, var ärlig och säg att du tycker dig märka att han går över gränsen för vad som är ok och fråga hur han själv upplever det. Känner han sig maktlös, vet han inte hur han ska hantera situationen? Har han någonsin slagit barnet, tycker han själv att han går över gränsen? Kan ni hjälpa honom på något sätt, ge råd, avlasta honom, hjälpa honom att hitta stöd och hjälp kanske någon slags föräldrastöd på bvc?

  • Magical
    volbabe skrev 2020-06-13 18:25:22 följande:

    Jag har en son som har en dotter på 3 år. Han har börjat bli så aggressiv och kan tända "på 5 röda". Varje gång tösen skriker så håller han henne för munnen och säger Sluta skrika ****!!!

    Visst kan detta räknas som misshandel och hur får jag honom att sluta med detta beteende?


    Ja det är misshandel!
    Varifrån har han fått att man ska hålla för munnen på barn? 

    Förklara det för honom och om han blir arg och inte håller med så gör du en orosanmälan till socialtjänsten, för då visar han att han inte tänker ändra sig. 
  • Drottningen1970

    Ja det är misshandel och måste upphöra omedelbart. Han behöver söka hjälp för att få verktyg i sitt föräldraskap annars behöver du göra en orosanmälan.

  • Lizforever
    Drottningen1970 skrev 2020-06-13 19:26:50 följande:

    Ja det är misshandel och måste upphöra omedelbart. Han behöver söka hjälp för att få verktyg i sitt föräldraskap annars behöver du göra en orosanmälan.


    Menar du att ts ska anmäla sin egen son till soc???
  • Lizforever
    Silverjenny skrev 2020-06-13 20:00:07 följande:

    Man kan göra orosanmälan anonymt.


    Vilket är VÄLDIGT fegt.
  • cleoeme
    Lizforever skrev 2020-06-13 20:16:10 följande:

    Vilket är VÄLDIGT fegt.


    Jaha det är väl ännu fegare att inte göra någonting alls.
  • Silverjenny

    Jag håller med om att ts borde prata med sin son istället, försöka hjälpa honom och ta reda på var det har gått snett och vad han behöver för stöd och hjälp för att bryta beteendet. Men det är bra att man kan anmäla anonymt om det är ett barn i ens närhet som far illa och man inte kan eller vågar ta upp det direkt med föräldrarna, det kan vara en grannes barn eller sina egna barns kompis t.ex. Och om sonen är aggressiv och oemottaglig för hjälp/kritik är kanske en anmälan sista utvägen för att rädda barnet från en farlig miljö.

  • Vanillaextract
    Lizforever skrev 2020-06-13 20:16:10 följande:
    Vilket är VÄLDIGT fegt.
    Vem bryr sig om vad som är fegt det viktiga är barnets välmående. 
Svar på tråden Misshandlar min son sin dotter?