• Shoutingsilence

    Tecno/ravepartys vara eller ickevara

    Sommarens första Tecnofest dunkar på andra sidan sjön, (Brunnsviken i Stockholm i skrivande stund. Skulle tro att dom är vid Kräftriket ungefär?

    Fyra på morgonen nu och erfarenheten säger mig att dom kommer hålla på till sju ungefär). Själv bor jag i Solna och det är alltså cirka 4 km härifrån.
    Drar man en cirkel på kartan med en radie på 5/6 km, så är det alltså tiotusentals vanliga människor som får sin nattsömn förstörd för att några hundra påtända ungdomar tycker sig ha rätt att studsa runt till enformig musik på högsta volym. Dessutom finns det mycket stora vattenytor här, dova basljud kan höras ett par mil bort under rätt förhållanden, tyvärr.

    Att ringa polisen på tel. 114 är meningslöst.
    Dom skiter i det och försöker man göra en anmälan så hjälper inte det.
    I Stockholm kan man sen länge inte ens ringa sin lokala polisstation. Smidigt för dom, men meningslöst för vanliga människor som vill klaga på ordningsbrott.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tecno/ravepartys vara eller ickevara
  • Anonym (VARA)

    Råkar vara en av dunkarna och älskar musiken och den typen av tillställningar. Så nära magi man kan komma i detta liv och så även utan droger. Närheten till naturen, människorna som är kärleksfulla (oftast) och att dela något så fantastiskt tillsammans. Man känner sig som pånyttfödd i märgen efter en sån upplevelse. Alla borde testa!

     Däremot kan jag störa mig på inomhusfester som varar till långt in på nätterna med skränig musik som jag själv hatar och musik i allmänmiljön, som affärer, stränder, på arbetsplatsen, skvalradio mm.Sånt stör och känns helt utan själ. Får då riktigt svårt att koncentrera mig och bli aggressiv. Jag kan förstå att andra kan känna så med technomusik och för att det pågår så många timmar och att basljudens monotoni blir svåra att fly.

    Men festerna är något av de bästa och helande som finns för unga människor i denna svåra och hopplösa tid. Låt festerna vara kvar och skaffa hörselskydd eller varför inte delta;)

  • Anonym (Claes)

    Beror helt på hur ofta det förekommer. Är det tre gånger per sommar kan man väl överleva det, är det varje vecka så absolut inte.

  • Anonym (??)
    Anonym (VARA) skrev 2020-06-14 12:39:35 följande:

    Råkar vara en av dunkarna och älskar musiken och den typen av tillställningar. Så nära magi man kan komma i detta liv och så även utan droger. Närheten till naturen, människorna som är kärleksfulla (oftast) och att dela något så fantastiskt tillsammans. Man känner sig som pånyttfödd i märgen efter en sån upplevelse. Alla borde testa!

     Däremot kan jag störa mig på inomhusfester som varar till långt in på nätterna med skränig musik som jag själv hatar och musik i allmänmiljön, som affärer, stränder, på arbetsplatsen, skvalradio mm.Sånt stör och känns helt utan själ. Får då riktigt svårt att koncentrera mig och bli aggressiv. Jag kan förstå att andra kan känna så med technomusik och för att det pågår så många timmar och att basljudens monotoni blir svåra att fly.

    Men festerna är något av de bästa och helande som finns för unga människor i denna svåra och hopplösa tid. Låt festerna vara kvar och skaffa hörselskydd eller varför inte delta;)


    Men har du ingen förståelse som i TS fall, när det hörs flera km bort så folk inte kan sova? Folk som kanske ska upp tidigt och jobba tex.
  • Anonym (x)
    Anonym (??) skrev 2020-06-14 12:53:56 följande:
    Men har du ingen förståelse som i TS fall, när det hörs flera km bort så folk inte kan sova? Folk som kanske ska upp tidigt och jobba tex.
    Du läste inte killens/tjejens inlägg överhuvudtaget, eller? Läs mellanstycket en gång till...
  • Anonym (x)
    Anonym (??) skrev 2020-06-14 12:53:56 följande:
    Men har du ingen förståelse som i TS fall, när det hörs flera km bort så folk inte kan sova? Folk som kanske ska upp tidigt och jobba tex.
    Du läste inte killens/tjejens inlägg överhuvudtaget, eller? Läs mellanstycket en gång till...
  • Anonym (Linda)

    Jag är också en av dunka-dunkarna och har älskat festerna sedan jag var 13, är 38 nu. Inga droger på mig. Däremot så tycker jag just nu att man bör tänka på corona och inte gå på festerna just nu om det är över 50 personer. Däremot om det är en fest med max 50 personer och dessutom utomhes är det kanon ju om folk dansar och håller distans till varandra. Även många vuxna gillar denna musik och festerna i genren är en undergroundkultur. Jättekul!

  • Anonym (Techno är kärlek)

    Jag går själv på technofester och älskar musiken, festerna och kulturen. Jag förstår att det är störande för boende rutomkring och det är verkligen jättetråkigt att det blir konflikter. Det bästa vore om arrangörerna, polisen och kommunen kunde samarbeta för att hitta platser för oss att vara på där vi inte stör. Arrangörerna försöker faktiskt att sprida ut festerna så att man inte kör fest på samma ställe alltför ofta just med hänsyn till grannar. En eller ett par helger under en sommar kan man väl försöka stå ut med att det dunkar, om man vet att det är till stor glädje för många människor..? Det går inte att sänka volymen tyvärr, för att uppleva musiken måste man spela högt och ha tung bas... det är ett dilemma jag vet.

    Polisen brukar komma och kolla läget på festerna men när de ser att allt går städat till, vi sätter upp papperskorgar, har egna vakter och folk sköter sig, åker de därifrån och låter oss fortsätta festen. Vi tar väl hand om naturen och städar oerhört noga efter oss - folk brukar gå framåt morgonen och plocka upp minsta lilla fimp och vi lämnar platsen renare och mer skräpfri än vi fann den när vi kom dit.

    Det finns definitivt inte mer droger på technofester än på vilken klubb som helst i innerstan. Visst förekommer det droger men inte i den omfattning som folk tror, de flesta är faktiskt drogfria och dricker måttligt eller inte alls för det går inte att dansa packad. Det är en otrolig sammanhållning och kamratskap inom kulturen, alla tar hand om varandra och det är nolltolerans mot rasism. Som tjej får du faktiskt vara helt ifred, skulle en kille vara påträngande eller jobbig backar alla upp dig, killen blir tillsagd eller utkastad för dåligt sexistiskt beteende accepteras inte! Jag går aldrig ut på vanliga klubbar för jag står inte ut med hur illa killar beter sig där. På technofester är jag 100% jämställd och fri att dansa hur jag vill, prata med vem jag vill, jag kan gå själv utan att behöva oroa mig för något, ingen vill göra mig illa.

    Kom till festen själv nästa gång och se hur det är. Du är välkommen!! Musiken låter bättre på nära håll än när du hör dunket på långt avstånd och jag lovar att alla kommer att bjuda in er att vara med och festa. Och nästa gång du hör dunket på avstånd kommer det att börja rycka i benen för att du vill dansa istället för att du ska ligga och irritera dig på oväsendet ;)

  • Anonym (tobbe)

    Hellre en hel natt med schysst rockmusik. Techno är för enformigt för min smak.

  • Shoutingsilence

    Varför ska tiotusentals människor i närområdet lida för att några hundra ungdomar ska få roa sig? Vi dom andra, hör bara basen, inte musiken.

    Betyder det att vi ska tillåta rökning på allmän plats och sjukhus bara för att rökarna gillar det. Vi kan väl köra hela debatten om passiv rökning ett varv till? Bara för att vara säkra på att det inte är så farligt som alla inbillar sig.

    Fri fart på vägarna för att en del gillar att köra fort?
    Jag menar lite mer trafikdöda är väl ändå ok?

    Ska vi ta bort alla  lagar om övergrepp för att det finns människor som begår övergrepp? Lite incest mår man säkert bra av om man bara söker sig dit och upplever det på nära håll?

    Ovan är ju bara exempelsvar på den idiotiska retorik som svarats med i tråden.

  • Shoutingsilence

    Att polisen inte lagför idioter som sabbar för alla andra är ju inget annat än för jävligt och bara ren jävla flathet, Lagar och regler finns redan på plats, det är bara efterlevnaden som fattas.
    Alla andra som inte gillar tecno vill gärna sova på nätterna.
    Det heter bullerstörning!
    Basen fortplantar sig långa sträckor (miltals) och går igenom väggar!


    "Lågfrekvent buller enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus

    Om ett buller domineras av låga frekvenser behöver man ta särskild hänsyn till detta när risken för störningseffekter mäts och bedöms. Folkhälsomyndigheten har riktvärden för lågfrekvent buller i inomhusmiljön som omfattar ljudtrycksnivåer i olika tersband från 31,5 till 200 Hz. Av det allmänna rådet framgår att ljudtrycksnivåerna Leq mäts ekvivalent utan något filter. Anledningen är att exempelvis A-filter ger en kraftig dämpning av låga frekvenser, vilket innebär att A-vägd ljudnivå underskattar lågfrekventa ljuds störande inverkan (6). Hur lång tidsperiod som krävs framgår ofta av gällande mät- och beräkningsmetoder. Läs mer om mät- och beräkningsmetoder på www.folkhalsomyndigheten.se och i kapitlet ?Mät- och beräkningsmetoder? i publikationen ?Om ljud och buller?, som finns att hämta på www.folkhalsomyndigheten.se."


    www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vagledning-om-buller-inomhus-och-hoga-ljudnivaer/
Svar på tråden Tecno/ravepartys vara eller ickevara