• Entusiastisk

    Behöver lite pepp ang åldersskillnad på syskon

    Hej!

    Känns som jag snöat in på att ha ca 2 år mellan mina barn för tänkte att de då ändå är rätt så nära i intresse etc genom livet, vi hann längta till ett till barn, lärt känna sitt första, landat lite men inte för mycket så det känns att man behövde börja om med tex sömn etc..(vet såklart att barn kan vara helt olika och oavsett åldersskillnad kan det ju bli på ena eller andra hållet ändå)

    Men det ville inte sig som vi ville eftersom det inte går att beställa ett barn, såklart.. Så nu har vi försökt i lite mer än 9 månader men troligtvis pga amning är ägglossningen oregelbunden, men har liksom haft så många omkring mig som ammat och ändå fått barn så inte tänkt så mycket på det..

    Men ja så nu kommer det tidigast bli 3 år emellan..

    Har iaf lyckats dra ner amningen till morgon och kväll så hoppas att det kan räcka..

    Det jag ville med detta inlägget är mest lite pepp på att ha 3-3,5 år mellan barnen istället för jag liksom känner mig typ deppig att det inte blev så jag så gärna hoppades på.. Och det vill jag inte.. Känner mig liksom arg på mig själv att jag ens började på minipiller för då kanske kroppen kommit igång snabbare eller så.. Så ja..

    Anyone som känner igen sig eller kan komma med någon bra input? :)

    Kram på er

  • Svar på tråden Behöver lite pepp ang åldersskillnad på syskon
  • zivv

    3 år är bästa ålderskillnaden mellan syskon, eller ja nånstans 3-5 år är vad som anses bäst.

    Har läst mycket om det eftersom jag själv nog inte kan vänta sålänge eftersom jag redan har hög ålder. Hade gärna haft en ålderskillnad på minst 3 är mellan barnen.

    Hursomhelst är ett barn som är lite större mer "klar" med anknytningen ( helt klar blir man väl aldrig men.. ) så den är redo för ett syskon och att dela med sig av föräldrarna ( mamman) på ett annat sätt. En treåring kan förstå på ett annst sätt att den behöver vänta osv ( sen att den inte vill är ju en anna sak) en två åring behöver föräldrarna fortfarande så mycket att det bli väl mycket att det är så mycket fokus på en annan bebis då man själv är så liten

  • Nimzay

    Rent spontant tycker jag det låter som en jättefin o lagom åldersskillnad att ha sådär 3-3,5 år mellan syskon. Liksom varken för nära i ålder eller för stor ålderskillnad typ ju. Får jag själv någon gång barn skulle jag gärna vilja ha ungefär just den skillnaden mellan dem, tycker det verkar så lagom på nåt sätt. Sen kan det ju förstås verka mysigt med riktigt nära ålder mellan syskon också för den delen, men tycker ändå för min del att ca 3 år verkar allra mest lagom. Men sen kan jag ju samtidigt förstå att man kan känna sig lite deppig över att det inte blev som man helst önskat och stället in sig på, men det kan säkert bli bra ändå. Lycka till!

  • närkommertrean

    Vi hade tänkt ha ca 2 år mellan barnen och jag var också helt inställd/insnöad på det. Jag blev gravid och vi skulle då få nästan 2,5 år mellan men så fick jag mf. Istället fick vi 3 år mellan barnen vilket jag i efterhand är väldigt nöjd med. Första barnet var blöjfri, kunde klä på sig själv, äta själv, prata bra, förstå att bebisen behövde mig vid t ex amning och vi behövde ingen syskonvagn utan det räckte med ståbräda. Storebror lekte gärna med lillebror, på lillebrors nivå. När de var ungefär 2 år och 5 år började de kunna leka mer tillsammans och nu när de är 4 och 7 år gör de det mesta ihop, även om storebror klarar av svårare saker. De bråkar en hel del men kramas minst lika ofta. Riktig syskonkärlek! Efter barn nr 2 blev jag gravid igen men även då fick jag mf. Så istället för 2 år och 4 mån mellan barn 2 och 3 blev det 3 år igen. Våra tre fyller år inom en månad. :) Väldigt praktiskt när de kan ärva vinterkläder och skor som lätt blir dyrt när man behöver uppsättningar i olika storlekar. Nu fyller lilla lillebror 1 år om ett par veckor och jag ser samma fördelar även den här gången. Dessutom är det fantastiskt att se 7-åringen tillsammans med minstingen. De är så förtjusta i varandra trots 6 års åldersskillnad och äldsta leker och läser mer än gärna för minstingen (även för mellanbrorsan). Det finns för- och nackdelar med alla åldersskillnader. Det blir säkert bra för er tillslut oavsett om det blir 3 år mellan eller fler!

  • Entusiastisk

    Tusen tusen tack för era ord, tankar, länkar och egna erfarenheter <3 Det kändes faktiskt väldigt fint och gav mig lite ny pepp att se framemot när 2an väl vill flytta in i magen! Vet ju att det löser sig till slut, men ja.. Ibland känns det väl bara lite extra motigt när ens förväntningar inte infrias liksom.. Kram på er!

  • EvaLisaP

    Jag ville ha tät mellan mina och blev gravid med tvillingarna under amningen när äldsta dottern var 6 månader, så skulle haft 14 månader mellan, men fick missfall i v.7 och v.8 (pga blödningen jag fick reda på tvillingar). Då så läkaren till mig att sluta amma om jag vill försöka då missfall och "utvecklingsfel" uppstår lättare om man blir gravid under amningen, då kroppen inte är skapt för det. Jag valde då sluta och blev gravid 2 månader senare (väntade 1 månad att försöka pga återhämning), så har 18 månader emellan mina döttrar.

    Jag vet inte om detta påstående faktiskt stämmer, men det sades av en gyn läkare på gyn-akuten på SUS (Skånes universitetssjukhus).

    Är nu gravid med barn 3 (och 4? gissar på tvillingar igen pga samma trötthet, som jag inte haft med de andra barnen) och det kommer vara 7 respektive 5,5år mellan, känns lite mycket men tror ändå barnen uppskattar att få småsyskon på annat vis nu.

    Ska tillägga att ha 1,5år mellan rum har varit positivt för mig, de har haft väldigt mycket ut av varandra och storasyster har alltid varit delaktig och tyckt det var spännande och aldrig behövt bli åsidosatt så hon kännt sig påverkad. Jag lekte med henne när jag ammade etc. Lillasyster har däremot utvecklas fortare och blev tex blöjfri tidigt och vill gärna härma storasyster.

    Mycket handlar om vad man gör det till och vilken inställning. Är faktiskt mer rädd nu för de negativa konsekvenserna för de äldre, då de är mer medveten nu.

    Jag körde med filosofen att storasyster har aldrig haft syskon och behöver därför prioriteras medans lillasyster kommer alltid ha haft syskon och kan därför "vänta" på sin tur, så blöjorna bytes alltid på storasyster först.

  • fjanten

    Mellan mitt andra och mitt tredje barn är det nästan 3 år. Hon älskar att vara med honom! När han var nyckläckt ville hon hålla honom hela tiden, ge napp om han var ledsen o.s.v. Jättego med honom! Nu när han är lite äldre (8 månader) kan hon sitta med honom i timmar och visa grejer, "läsa" böcker, sjunga och allt möjligt.

    Mellan mitt första och andra barn är det 12,5 månader. Det har sina fördelar i att de är bästa vänner IDAG, men det var ingen dans på rosor det första året. Och två år hade i mina öron varit den sämsta åldersskillnaden - i så fall mindre eller mer! Mina barn har varit "monster" vid två år båda två, och inte en chans att de hade varit särskilt goa mot ett småsyskon. En tvååring kan man inte resonera desto mer med - en tråring är mycker mer med i matchen!

    Min äldsta som var nästan 4 år när trean kom har varit och är fantastisk med bebisen också (om det nu skulle dröja dit för er)

  • Lovart

    Det är tre år mellan mig och min storasyster. Vi har alltid kommit väldigt bra överens <3

  • Jill 79

    Har ganska precis 3.5 år mellan alla mina tre barn. Tycker det är helt perfekt. Det var så skönt när de var yngre att det äldre barnet blivit blöjfri och lite självgående innan nästa kom.

    Sen har det aldrig funnits minsta konkurrens eller avundsjuka mellan barnen men samtidig har de ändå haft mycket glädje av varandra. De kan fortfarande leka med varandra i olika konstellationer trots åldersskillnaden.

  • Finlandar

    Vi har nyss blivit gravida med andra barnet och det kommer att vara ganska exakt 3 år mellan sonen och bebisen. Vi hade tur och det tog sig på första försöket, men jag hade nog räknat med att det skulle ta minst ett halvår!

    3 år är minimi vad jag kunde tänka mig mellan barnen också. Jag vill att vår förstfödde ska hinna bli tillräckligt gammal för att förstå liiiite iallafall varför mamma inte längre kan ge honom all uppmärksamhet men att han även kan vara delaktig då lillasyskonet kommer. Dessutom vill jag låta min kropp återhämta sig ordentligt och inte behöva genomgå en till graviditet så fort på.

    Nu har sonen blivit blöjfri (vill absolut inte ha två blöjbarn). Han är i sin "kan själv"-period som är rätt utmanande som förälder ibland. Snart (då vi varit på ultraljud) ska vi börja prata om bebisen i magen till honom så han får börja förbereda sig. Jag har redan frågat honom vad han skulle tycka om vi fick en bebis, då svarade han: (namn) tycka roligt!

    3 år blir helt perfekt! Även om jag kunde tänka mig 4 år emellan också. Men inte färre år iallafall. Innan första barnet ville jag också ha ca 1-2 år mellan, det ändrades fort efter att vi hade fått sonen.

    Lycka till!

  • Eveelina89

    Hej!!

    Jag hade också den paniken, eller har.. Min bonus är 11år och en son som är 5år, livet kom emellan Och är gravid nu (samma pappa) och det kommer bli lika stor åldersskillnad igen. Men vad gör det? Mina barn leker jättebra även fast det är 6år mellan dem, det var lite svårare när 5åringen var yngre men då lekte han mest själv ändå : )

    Ta det lugnt bara, det kommer bli jättebra! 3år emellan låter perfekt!

  • hippogriff

    Vi försöker med 2:a barnet ( ny partner). Min son blir 10 år ???? i december. Hade tanken från början 2-3 år mellan,men jag separerade strax innan sonen blev 2 år därav glappet samt att det tog några år innan jag hittade min nuvarande sambo. Idag är jag 33 år o känner mig lite smått stressad,men nu på g med utredning efter ca 1,5 års försök.

  • Ssandra

    Jag har precis startat en hemlig Facebookgrupp för oss som vill bli gravida! Där vi kan diskutera allt mellan himmel och jord på resan mot bebis! Skriv pm till mig om du vill vara med, namn och efternamn samt hur din Facebook profilbild ser ut!

    Den är alltså hemlig, ingen förutom dom jag bjudit in kan se att gruppen ens finns

Svar på tråden Behöver lite pepp ang åldersskillnad på syskon