• Anonym (förälder)

11-åring - så mycket bråk och tjafs om allt!

Min 11-åring (blir 12 sent i år) är en helt vanlig tjej, energisk, glad och kul. Duktig i skolan och omtyckt i både skola och idrottslaget.

Men vi driver varandra till vansinne här hemma just nu. Hon blir sur och arg för allt. Jag känner att jag blir skriken åt det första som händer på morgonen och där försvann mitt humör.

Hon avskyr allt som heter planering och förberedelser. Så ska något fixas med, packas osv är hon enormt sur, skriker, stampar och bara allmänt beter sig. Spelar ingen roll hur vi försöker hjälpa till, föreslå förberedelser, listor, oerhört lugnt försöka hjälpa henne osv. Alla såna situationer slutar med bråk.

Hon är otroligt dålig på att försöka lära sig nya saker och bara lyssna på en instruktion. Hon blir bara jättesur, skriker och fräser att hon inte kan och vägrar ens försöka. Och det är alltså små grejor här hemma som jag tycker man kan klara när man är 11 år. 

Det går inte att resonera om något för då är det fel direkt och så sur och grinig.

Ge mig råd! Jag blir galen!

• Svar på tråden 11-åring - så mycket bråk och tjafs om allt!
  • sextiotalist

Tonåring, hormoner

Sedan har jag också avskytt (och avskyr fortfarande) listor,planering etc. Det om något stressar mig

Jag inser självklart att ibland är det viktigt

Mitt tips är som vanligt, välj strider.

Nu under sommarlovet så släpp planering så mycket som möjligt.

Hon är så stor nu, så hon kan börja ta rimliga konsekvenser om hon hinner med vissa saker, börja hitta egna strategier för att lösa vissa saker

• Anonym (förälder)
    sextiotalist skrev 2020-06-15 10:05:23 följande:
    Tonåring, hormoner
    Sedan har jag också avskytt (och avskyr fortfarande) listor,planering etc. Det om något stressar mig
    Jag inser självklart att ibland är det viktigt
    Mitt tips är som vanligt, välj strider.
    Nu under sommarlovet så släpp planering så mycket som möjligt.
    Hon är så stor nu, så hon kan börja ta rimliga konsekvenser om hon hinner med vissa saker, börja hitta egna strategier för att lösa vissa saker
    Alltså man får planera hur man vill. Men när man ska ha med saker till skolavslutningen, till aktiviteter veckan innan skolavslutningen, till daglägret osv så antingen måste man klara av att ha koll på det utan skrik och stress kl 07.30 på morgonen eller så måste man ju planera dagen innan. Hon blir lika arg av båda alternativen.

Och man måste ha solkräm på inför 5 timmar i stark sol, man måste klara av att välja kläder utan att det är skrik och panik osv.

HUR kan vi hantera det utan att hon blir så himla sur då, utan skrikande, falsettylande, stamp i trappen, smäll i dörrar osv?

Två gånger har vi nu fått åka och hämta grejor åt henne bara för att hon glömmer.

Och hon klagar järnet på att hon inte har några kläder men varje gång jag erbjuder att vi ska åka och shoppa så är hon trött, orkar inte, vill inte just nu osv. Och i affärerna får hon panik och kan inte välja och inget är bra och allt är jobbigt. 

Det är så sjukt tungrott när man bara gör fel och får skäll hur man än gör...

• sextiotalist

Fånga upp det när hon är på bra humör och fråga henne hur hon vill ha det.

Jag var själv ett ilsket barn och kunde gå i taket för ingenting (däremot glömde jag sällan saker och ha?e jag gjort det redde jag ut det själv, att fråga om hjälp fanns inte på världskartan).

Nu är det sommarlov.

Låt henne ta det lugnt på morgonen. Solkräm anser jag är ett falskt skydd, bättre att ha kläder på sig.

Fundera på om ni tar allt för många beslut över hennes huvud (ja, jag vet, vissa beslut är sådana föräldrarna ska ta).

• Anonym (förälder)
    sextiotalist skrev 2020-06-15 10:35:54 följande:

Fånga upp det när hon är på bra humör och fråga henne hur hon vill ha det.

Jag var själv ett ilsket barn och kunde gå i taket för ingenting (däremot glömde jag sällan saker och ha?e jag gjort det redde jag ut det själv, att fråga om hjälp fanns inte på världskartan).

Nu är det sommarlov.

Låt henne ta det lugnt på morgonen. Solkräm anser jag är ett falskt skydd, bättre att ha kläder på sig.

Fundera på om ni tar allt för många beslut över hennes huvud (ja, jag vet, vissa beslut är sådana föräldrarna ska ta).

Ta det lugnt på morgonen funkar ju inte om man ska på dagläger som börjar 08.45.

Hon har inget behov alls av självständighet i sånt som är jobbigt, ska göras eller fixas, då vill hon bli curlad till max.

Hon vägrar långärmat, då tycker hon att hon får värmeslag. Så om lan då ska vara på en aktivitet i solen mellan 10-14 i shorts och tshirt är solkräm rätt bra...

Och frågar man i lugn och ro så får man inga svar, hon vet inte alls vad vi kan eller bör göra för att stötta.
  • Anonym (ace)

Låter som hon är autistisk och/eller svagbegåvad, inte enbart på väg in i tonåren.

Ni föräldrar får ta på er ansvaret för att packa väskor och lägga fram kläder och vad det nu är, om hon inte förmår själv.
    Om hon "bara" trotsar så får ni sluta dalta med henne och låta henne ta konsekvenserna för sina handlingar. Låt henne bränna sig i solen, eller komma till träningen utan skor  osv.

• sextiotalist
    Anonym (ace) skrev 2020-06-15 13:34:45 följande:

Låter som hon är autistisk och/eller svagbegåvad, inte enbart på väg in i tonåren.

Ni föräldrar får ta på er ansvaret för att packa väskor och lägga fram kläder och vad det nu är, om hon inte förmår själv.

Om hon "bara" trotsar så får ni sluta dalta med henne och låta henne ta konsekvenserna för sina handlingar. Låt henne bränna sig i solen, eller komma till träningen utan skor  osv.

Svagbegåvad?

Ts skrev ju att det fungerar bra med skolan.

Jag känner igen mig i flickan, om man frånser att jag var självständig.

Är varken svagbegåvad eller har någon annan funktionsnedsättning.

Jag hade alltid taggarna utåt och var väldigt ilsk av mig.
  • Anonym (ace)
    sextiotalist skrev 2020-06-15 13:54:19 följande:
    Svagbegåvad?

Ts skrev ju att det fungerar bra med skolan.

Jag känner igen mig i flickan, om man frånser att jag var självständig.

Är varken svagbegåvad eller har någon annan funktionsnedsättning.

Jag hade alltid taggarna utåt och var väldigt ilsk av mig.

Anonym (förälder) skrev 2020-06-15 09:54:02 följande:

Hon är otroligt dålig på att försöka lära sig nya saker och bara lyssna på en instruktion. Hon blir bara jättesur, skriker och fräser att hon inte kan och vägrar ens försöka.

• Less is more

Låter som min dotter. Trots att man tycker att de börjar se "stora" ut nu - så är de inte så stora inombords. Även om de tycker det själva.

Det är nog bara att fortsätta som du gör. Planera, packa och be henne ansvara för att göra delar av det.

Dumt att glömma saker - men det är en tränkng det också.

Men ja, det är väldigt jobbigt med skrik och barn som inte lyssnar eller bryr sig.

• Anonym (Stina)
    Anonym (ace) skrev 2020-06-15 13:34:45 följande:

Svagbegåvning visar sig på helt andra sätt. Skolan skulle larmat bl a.
  • Anonym (Ingen fara)

Jag tycker att det är för tidigt att låta 11åring planera och packa själv inför dagsläger och skolavslutning.

Svar på tråden 11-åring - så mycket bråk och tjafs om allt!