• kommer­intepå­nåtnam­n
    Mon 15 Jun 2020 17:47
    594 visningar
    10 svar
    10
    594

    Berätta för Försäkringskassan?

    Har beviljats bostadsbidrag nu under mammaledigheten. När jag pratade med Försäkringskassan fick jag intyga "på heder och samvete" att jag och barnets pappa inte är tillsammans och att OM vi blir tillsammans igen nån gång så måste jag OMEDELBUMS ringa och säga det till dem.

    Nu känns ju detta rätt osannolikt men jag blev nyfiken, vad kan hända om man ligger med sitt ex nån gång? Räknas det som att bli tillsammans? Eller måste man flytta ihop?

    För det förstår jag att de vill veta. Men om två personer blir ihop igen men inte bor ihop och INTE har gemensam ekonomi, om han bor utomlands eller i finkan eller på en oljerigg inte vet jag.

    Vad spelar det för roll för Försäkringskassan?

  • Svar på tråden Berätta för Försäkringskassan?
  • Anonym (Hatar Fk)
    Mon 15 Jun 2020 18:08
    #1

    Det handlar om att du ska berätta om ni bor ihop. Då kanske du inte har rätt till bidraget. Så nej. Du behöver inte berätta om ni är tillsammans. Bara om ni flyttar ihop och har era adresser tillsammans.

  • Anonym (D)
    Mon 15 Jun 2020 18:13
    #2

    Som tidigare nämnt, det handlar om ni bor ihop (och nej det är inte tillåtet att bo ihop och läta bli att adressändra).

  • kommer­intepå­nåtnam­n
    Tue 16 Jun 2020 08:43
    #3
    Anonym (Hatar Fk) skrev 2020-06-15 18:08:59 följande:

    Det handlar om att du ska berätta om ni bor ihop. Då kanske du inte har rätt till bidraget. Så nej. Du behöver inte berätta om ni är tillsammans. Bara om ni flyttar ihop och har era adresser tillsammans.


    Om ett par flyttar ihop igen förstår jag det men nu var det INTE tal om det utan bara om vi skulle bli tillsammans igen. Inte bo. BARA bli tillsammans.
  • kommer­intepå­nåtnam­n
    Tue 16 Jun 2020 08:44
    #4
    Anonym (D) skrev 2020-06-15 18:13:01 följande:

    Som tidigare nämnt, det handlar om ni bor ihop (och nej det är inte tillåtet att bo ihop och läta bli att adressändra).


    Så sa inte kvinnan jag pratade med. Det var det som var så märkligt.
  • Anonym (Hatar Fk)
    Wed 17 Jun 2020 08:43
    #5
    kommerintepånåtnamn skrev 2020-06-16 08:43:18 följande:

    Om ett par flyttar ihop igen förstår jag det men nu var det INTE tal om det utan bara om vi skulle bli tillsammans igen. Inte bo. BARA bli tillsammans.


    Dumheter. Nej du behöver inte berätta det. Vad har fk med det att göra. Tänk om man byter pojkvän varje vecka. Ska man ringa flera då?

    Haha idioter! Reglerna gäller om man flyttar ihop med någon och man har samma adress. Detta av självklara fall eftersom att man förmodligen då inte har rätt till bidraget.
  • kommer­intepå­nåtnam­n
    Fri 19 Jun 2020 18:06
    #6
    Anonym (Hatar Fk) skrev 2020-06-17 08:43:11 följande:

    Dumheter. Nej du behöver inte berätta det. Vad har fk med det att göra. Tänk om man byter pojkvän varje vecka. Ska man ringa flera då?

    Haha idioter! Reglerna gäller om man flyttar ihop med någon och man har samma adress. Detta av självklara fall eftersom att man förmodligen då inte har rätt till bidraget.


  • kommer­intepå­nåtnam­n
    Fri 19 Jun 2020 18:09
    #7

    Nej inte vilken karl som helst det gällde ju endast om man blev tillsammans med barnets pappa.

    Inte flyttade ihop eller gifte sig eller ens förlovade sig. Bara blev tillsammans.

    Jättemärkligt.

    Tänker mig folk med stormiga förhållanden som blir ihop och gör slut på löpande band.

    Ska de ringa FK hela tiden då.

  • kommer­intepå­nåtnam­n
    Fri 19 Jun 2020 18:09
    #8

    Nej inte vilken karl som helst det gällde ju endast om man blev tillsammans med barnets pappa.

    Inte flyttade ihop eller gifte sig eller ens förlovade sig. Bara blev tillsammans.

    Jättemärkligt.

    Tänker mig folk med stormiga förhållanden som blir ihop och gör slut på löpande band.

    Ska de ringa FK hela tiden då.

  • Sun 21 Jun 2020 07:02
    #9

    Om ni bara träffas och kramas går det bra men om ni gör det där fula måste du kontakta FK genast. Använd formulär 55K

  • Anonym (U)
    Thu 6 Aug 2020 18:31
    #10
    +1
    Steven01 skrev 2020-06-21 07:02:48 följande:

    Om ni bara träffas och kramas går det bra men om ni gör det där fula måste du kontakta FK genast. Använd formulär 55K


    Fel. Det är 69:ans formulär som gäller nu för tiden...
Svar på tråden Berätta för Försäkringskassan?