• Tue 16 Jun 2020 09:43
    5769 visningar
    0 svar
    0
    5769

    Har någon annan fått problem efter linsbyte (RLE)?

    Jag undrar om andra fått samma problem som jag:

    Jag gjorde en linsbytesoperation (RLE) för ålderssynthet på Memira i slutet av 2018. 20 år tidigare hade jag gjort en närsynthetsoperation (på en annan klinik) och fick perfekt resultat i 15 år innan ålderssyntheten slog till i 45-årsåldern. Med  mina positiva erfarenheter i bagaget kändes det självklart att göra ett nytt ingrepp för att slippa glasögon och linser. Att jag valde Memira beror mest på (måste erkännas) all positiv reklam från diverse kändisar.

    Efter bara ett par månader fick jag problem med dimsyn. Vid uppföljning bestämdes att jag skulle opereras för efterstarr (s.k. YAG-laser). Jag fick veta att det var normalt att ha dimsyn och prickar framför ögonen ett bra tag efteråt.

    Men nu har det gått ett halvår och jag ser sämre än någonsin! Jag ser dåligt på både nära och långt håll. Jag var hos en ögonläkare (utan koppling till Memira) som sa att min synskärpa är 0.4 på höger öga och 0.6 på vänster (0.5 är nedre gränsen för att kunna köra bil utan synhjälpmedel). Före RLE-operationen var jag inte närsynt och kunde köra bil utan glasögon/linser. Nu behöver jag glasögon för att läsa och linser för att köra bil. Enligt ögonläkaren och optikern jag remitterades till går det inte att få 100% synskärpa då jag har tre synfel numera - närsynthet, långsynthet och astigmatism. Det bästa som går att åstadkomma med både glasögon och linser är 80-85% synskärpa. 

    Jag har nu beställt ny tid hos Memira då de ger en garanti i fem år och jag inte vill lägga ner mer pengar på ingrepp om det inte behövs. Trots allt betalade jag 65.000:- för det första ingreppet.

    Dock är jag orolig och skulle vilja veta om andra haft samma problem och om de i så fall gått att åtgärda?

    På Memiras hemsida står det att ca 89% av alla som opereras för ålderssynthet blir glasögonfria medan resten fortfarande behöver läsglasögon. Detta framgick dock inte tydligt under den förberedande undersökningen (men även om jag haft det klart för mig skulle jag nog ha tyckt att 89% var övertygande nog för att göra operationen). 

    Men ingenstans har jag hittat uppgifter på Memiras hemsida om att man kan få synfel efter ingreppet som man inte hade innan...

    Jag läste om ett parti defekta linser som använts på bl a Memira och fick bytas ut (fabrikationsfel), men det var flera år innan jag gjorde mitt ingrepp så jag tvivlar på att dessa linser fortfarande används.

    Nu går jag omkring med ständig dimsyn och ser dåligt på både nära, medellångt och långt håll.

    Dock tänker jag som så att om det var något fel på mina konstgjorda linser borde de väl ha sett det när jag kom tillbaka efter första ingreppet?

    Min största skräck är att de nu säger att tyvärr finns inget att göra, och att inget ingrepp är riskfritt...så att jag tvingas gå omkring med en synnedsättnig på 20-25% resten av livet.

    Om någon annan upplevt något liknande skulle jag vara intresserad av att få höra om era erfarenheter (även om ni opererats på en annan klinik...det viktiga är att få höra om det finns lösningar).

Svar på tråden Har någon annan fått problem efter linsbyte (RLE)?