• martini87

    Tankar och oro som gravid i vecka 35

    Heej,

    Gravid i vecka 35 idag. Jobbar två veckor till innan semester och därefter föräldraledig. Blir mamma för första gången. Lever med sambo och katt och har haft en förvånansvärt enkel graviditet. Är instruktör i body pump och leder fortfarande två pass i veckan, först igår började jag ta lättare vikter, i övrigt har det gått jättebra att köra och det är en stor glädje för mig.

    Men varje vecka mardrömmar. Handlar aaalltid om att min sambo kommer på att han inte är kär längre och vill lämna relationen eller att han redan gjort det. Jag försöker i drömmen förtvivlat få tillbaka honom. Skitjobbigt. Vet inte om det beror på att sexlivet är på paus då jag fått besök av underbara hemorrojder och känner mig totalt djävla osexig eller om det bara är allmän oro.

    Och så oro över hur allt ska gå. Kommer jag greja förlossningen? Kommer jag greja att bli mamma? Kommer världen att hata mig för att jag väljer att flaskmata? Kommer jag spricka upp till mumindalen? Hur kommer allt gå?

  • Svar på tråden Tankar och oro som gravid i vecka 35
  • Lilant

    Ja folk kommer se ner på dig för att du väljer att flaskmata:) ert förhållande låter väldigt ytligt och inte så lyckligt, varför äns skaffa barn???

  • velig13

    Väldigt normalt att känna oro i de veckorna du befinner dig i. Psykets sätt att bearbeta den stora omställningen.

    En reflektion med hemorrojder är at de lättare ploppar upp vid hård belastning, bäckenbottenträning är känslig för tyngd mm.

  • martini87
    Lilant skrev 2020-06-16 18:03:34 följande:

    Ja folk kommer se ner på dig för att du väljer att flaskmata:) ert förhållande låter väldigt ytligt och inte så lyckligt, varför äns skaffa barn???


    Oj, jag pratar ingenting om vårt förhållande i inlägget, hur gör du den analysen?
  • martini87
    velig13 skrev 2020-06-17 03:02:06 följande:

    Väldigt normalt att känna oro i de veckorna du befinner dig i. Psykets sätt att bearbeta den stora omställningen.

    En reflektion med hemorrojder är at de lättare ploppar upp vid hård belastning, bäckenbottenträning är känslig för tyngd mm.


    Ja, det kanske är normalt att känna sig nojig, men ändå helt omöjligt att undvika. Försöker ta till mig att inte lyssna så mycket på hur alla andra gör, men har förstått att detta inte är det enklaste för andra nyblivna föräldrar.
  • bananmilkshake

    Av allt jag läst och hört, så har du helt normala tankar. Jag pratade med vänner om hur det var för dom, och dom sa samma sak, att det gick upp och ner, vissa dagar var det bra, andra var allt åt helvete. Jag tror inte du behöver oroa dig alls för det! Har du någon i din närhet som varit gravid som kan berätta hur det var för dom? 

  • velig13
    martini87 skrev 2020-06-18 11:59:32 följande:

    Ja, det kanske är normalt att känna sig nojig, men ändå helt omöjligt att undvika. Försöker ta till mig att inte lyssna så mycket på hur alla andra gör, men har förstått att detta inte är det enklaste för andra nyblivna föräldrar.


    Ja det är en normal process som är jobbig. Är själv gravid i vecka 31 och har även jag hjärnspöken fast det är tredje barnet.
  • anonym2005

    Sök psykisk hjälp redan nu, det kommer bara bli värre när barnet kommer. Jag lovar dig, du behöver hjälp nu

  • bananmilkshake
    anonym2005 skrev 2020-06-18 20:59:57 följande:

    Sök psykisk hjälp redan nu, det kommer bara bli värre när barnet kommer. Jag lovar dig, du behöver hjälp nu


    Men, lite väl hårt formulerat kanske... så behöver det såklart inte alls vara. Det är ju en av dom största händelserna man går igenom som människa, såklart det finns oro och nervositet och negativa tankar. Det är mänskligt. 
Svar på tråden Tankar och oro som gravid i vecka 35