• Tue 16 Jun 2020 19:53
    1141 visningar
    7 svar
    7
    1141

    Nån som haft spinal på sin förlossning

    Jag är i morgon i vecka 36 och känner att det börjar närma sig en förlossning med stormsteg eftersom de andra förlossningar har gått fort och att Edan inte funkar på mig så funderar jag lite på om en spinal skulle kunna funka, vill helst inte ta lustgasen då jag får så mycket minnesluckor och att jag tappar kontrollen och känner paniken komma. Ni som fått spinal vad är er upplevelse kring det, vad var positivt/negativt?

  • Svar på tråden Nån som haft spinal på sin förlossning
  • Tue 16 Jun 2020 20:54
    #1
    solhatten skrev 2020-06-16 19:53:28 följande:

    Jag är i morgon i vecka 36 och känner att det börjar närma sig en förlossning med stormsteg eftersom de andra förlossningar har gått fort och att Edan inte funkar på mig så funderar jag lite på om en spinal skulle kunna funka, vill helst inte ta lustgasen då jag får så mycket minnesluckor och att jag tappar kontrollen och känner paniken komma. Ni som fått spinal vad är er upplevelse kring det, vad var positivt/negativt?


    Jag fick en spinalbedövning när jag födde min son i höstas :) Det var helt fantastiskt tyckte jag. Det var första gången jag fick en ryggbedövning, jag har fött tre barn med bara lustgas tidigare. Jag var ungefär 4 cm öppen när jag kom in till förlossningen och för mig brukar det ta ungefär 1-2 timmar från 4 cm till att bebisen föds så jag bad om en spinal så fort jag kom in. Jag fick den ganska snabbt och jag fick full effekt på ungefär 20-30 minuter. Det var SÅ underbart :) Jag blir glad bara jag tänker på det faktiskt. Mina smärtor gick från 10/10 till kanske 1-2/10! När läkaren kom in låg jag på sängen och blundade, såg inget, hörde inget. Hade bara så ont. Men när spinalen hade verkat så kunde jag gå, skratta och prata, äta, gå på toaletten osv. Jag fick spinalen 07.40 och min son föddes 09.52 så det tog inte mycket längre tid än annars heller. Sista halvtimmen började det göra ont igen, det tryckte väldigt mycket. Men det gör det ju när bebisen ska ner, så det hade inte med spinalen att göra.

    Jag hade bra krystvärkar också, krystade fem gånger tror jag och sen var han ute. Det tog 10 min totalt. Jag fick inga biverkningar alls. Jag blev lite stum i benen när jag hade bäst smärtlindring, men jag använde ett gåbord så det var inga problem. Jag blödde knappt ingenting efter att sonen föddes, och brast ingenting för första gången! Eftersom jag fortfarande hade effekt av spinalen så kände jag inte den vaginala undersökningen efteråt heller. Den brukar jag tycka gör vidrigt ont annars. Men det kändes inte alls som sagt. Och jag kunde kissa utan problem en timme efter förlossningen. Jag har haft problem att kissa när jag har fött mina andra barn, troligen pga att jag har haft väldigt ont. Men nu kändes det precis som vanligt när jag kissade. Kunde till och med bajsa samma eftermiddag utan att ha ont. Helt galet!

    Jag blir lycklig bara jag tänker på den här förlossningen och det är enbart pga spinalen faktiskt. Mina andra förlossningar har varit perfekta på papper, väldigt snabba och utan komplikationer, men det jag har kommit ihåg efteråt är bara smärta. Nu kunde jag känna hur min son roterade på väg ut, jag kunde tänka och prata, hade kontroll. Det var en helt annan grej. Så jag har bara positiva erfarenheter av spinal vid snabb förlossning :) Lycka till!!
  • Sun 26 Jul 2020 21:13
    #2

    Fick en spinalbedövning när jag födde min fyra. Öppnar mig extremt fort och när de satt sprutan var jag öppen 10 cm (hade varit öppen 5-6 några minuter innan) och ALL smärta försvann. Helt magiskt!

    Dock kom inte krystvärkarna igång som de ska utan halva huvudet kom ut när jag skulle kissa... Fick springa till sängen och trots att jag inte kände krystvärken provade jag att trycka på och direkt kom barnet ut:). Tog emot honom själv vilket var fantastiskt. Var helt underbart att slippa paniken jag brukar känna i slutet. Finns dock en risk för svår, långvarig huvudvärk efter spinalbedövning vilket känns läskigt.


    Moa-08 Svea-10
  • Sun 26 Jul 2020 21:54
    #3
    tobiq skrev 2020-07-26 21:13:22 följande:

    Fick en spinalbedövning när jag födde min fyra. Öppnar mig extremt fort och när de satt sprutan var jag öppen 10 cm (hade varit öppen 5-6 några minuter innan) och ALL smärta försvann. Helt magiskt!

    Dock kom inte krystvärkarna igång som de ska utan halva huvudet kom ut när jag skulle kissa... Fick springa till sängen och trots att jag inte kände krystvärken provade jag att trycka på och direkt kom barnet ut:). Tog emot honom själv vilket var fantastiskt. Var helt underbart att slippa paniken jag brukar känna i slutet. Finns dock en risk för svår, långvarig huvudvärk efter spinalbedövning vilket känns läskigt.


    Lite off topic men det låter som en fantastisk förlossning! Fyran är bäst alltså ;) Så underbart att ta emot bebisen själv! Jag ville det nu med fyran men jag hade fullt upp att krysta så orkade inte riktigt ta emot honom själv tillslut ändå, haha. Men barnmorskan var så fantastisk att det känns bra att hon var den första som höll i sonen!

    Apropå huvudvärk efter ryggbedövning så gäller det både epidural och spinal, och det händer ju bara om läkaren lägger den fel och råkar punktera hinnan av misstag. Så man ska ändå ha otur för att det ska hända :) Jag läste på om det innan jag bestämde mig för ryggbedövning och då stod det att förr var det vanligare men att man nuförtiden har bättre nålar som gör att det är mer ovanligt att få denna typ av biverkning.

    Hur som helst, roligt att läsa om din förlossning! Vilken dröm!
  • Sun 26 Jul 2020 23:28
    #4
    Solblomma30 skrev 2020-07-26 21:54:28 följande:

    Lite off topic men det låter som en fantastisk förlossning! Fyran är bäst alltså ;) Så underbart att ta emot bebisen själv! Jag ville det nu med fyran men jag hade fullt upp att krysta så orkade inte riktigt ta emot honom själv tillslut ändå, haha. Men barnmorskan var så fantastisk att det känns bra att hon var den första som höll i sonen!

    Apropå huvudvärk efter ryggbedövning så gäller det både epidural och spinal, och det händer ju bara om läkaren lägger den fel och råkar punktera hinnan av misstag. Så man ska ändå ha otur för att det ska hända :) Jag läste på om det innan jag bestämde mig för ryggbedövning och då stod det att förr var det vanligare men att man nuförtiden har bättre nålar som gör att det är mer ovanligt att få denna typ av biverkning.

    Hur som helst, roligt att läsa om din förlossning! Vilken dröm!


    Detsamma! Väntar femman nu och blev alldeles lycklig när jag läste ditt inlägg!

    Det var otroligt häftigt att ta emot sonen, hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville men fegade sedan ut och trodde inte att jag skulle våga, man är ju så skakis av ansträngningen- men BM propsade på att jag skulle göra det och wow vilken grej!

    Den hemska huvudvärken ÄR ju otroligt ovanlig, men det låter så hemskt att jag var rädd då och så tacksam att jag slapp. Har mkt migrän i vanliga fall och kan inte föreställa mig hur hemskt det måste vara med nyfödd och betydligt värre huvudvärk... Men sist gick det ju fantastiskt bra!
    Moa-08 Svea-10
  • Mon 27 Jul 2020 09:17
    #5
    tobiq skrev 2020-07-26 23:28:37 följande:

    Detsamma! Väntar femman nu och blev alldeles lycklig när jag läste ditt inlägg!

    Det var otroligt häftigt att ta emot sonen, hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville men fegade sedan ut och trodde inte att jag skulle våga, man är ju så skakis av ansträngningen- men BM propsade på att jag skulle göra det och wow vilken grej!

    Den hemska huvudvärken ÄR ju otroligt ovanlig, men det låter så hemskt att jag var rädd då och så tacksam att jag slapp. Har mkt migrän i vanliga fall och kan inte föreställa mig hur hemskt det måste vara med nyfödd och betydligt värre huvudvärk... Men sist gick det ju fantastiskt bra!


    Men åh grattis!! Så himla härligt! Detta är ju också off topic men hur gamla är dina andra barn? Jag hade väldigt gärna velat ha ett femte barn men rent praktiskt känns det svårt, med tanke på bil, hus, tid osv. Vi har fyra tätt, två år mellan varje. Äldsta är 7 år. Vi kämpar för att hålla skutan flytande just nu helt ärligt ;) Min man är inte öppen för diskussioner heller så jag får nog nöja mig. Men man vet ju aldrig, livet kan ta många vändningar! Hoppas kan man alltid, hahaha.

    Hoppas också att din femte förlossning blir lika bra som fjärde nu då! Oddsen är nog bra för det :) Och jag håller med dig, det jag var mest orolig för var post-spinalhuvudvärk. Jag har också migrän och det är ju så himla handikappande! Men läkaren satte spinalen som en smäck och jag fick inga biverkningar överhuvudtaget.

    Jag sa till min barnmorska att jag ville ta emot min son, men när jag var mitt i sista krystningarna och hon ville att jag skulle byta position för att ta emot honom så kändes det så omöjligt. Jag låg på vänster sida då. Efteråt sa hon att hon hade dåligt samvete för att hon hade hjälpt mig att lägga mig på vänster sida eftersom jag ville ta emot bebisen, men helt ärligt så är jag så själaglad över min förlossning så jag är inte alls ledsen för att det blev så! Även om det såklart varit enormt coolt att göra det! Hoppas du får göra det igen!!
  • Mon 27 Jul 2020 18:56
    #6
    Solblomma30 skrev 2020-07-27 09:17:08 följande:

    Men åh grattis!! Så himla härligt! Detta är ju också off topic men hur gamla är dina andra barn? Jag hade väldigt gärna velat ha ett femte barn men rent praktiskt känns det svårt, med tanke på bil, hus, tid osv. Vi har fyra tätt, två år mellan varje. Äldsta är 7 år. Vi kämpar för att hålla skutan flytande just nu helt ärligt ;) Min man är inte öppen för diskussioner heller så jag får nog nöja mig. Men man vet ju aldrig, livet kan ta många vändningar! Hoppas kan man alltid, hahaha.

    Hoppas också att din femte förlossning blir lika bra som fjärde nu då! Oddsen är nog bra för det :) Och jag håller med dig, det jag var mest orolig för var post-spinalhuvudvärk. Jag har också migrän och det är ju så himla handikappande! Men läkaren satte spinalen som en smäck och jag fick inga biverkningar överhuvudtaget.

    Jag sa till min barnmorska att jag ville ta emot min son, men när jag var mitt i sista krystningarna och hon ville att jag skulle byta position för att ta emot honom så kändes det så omöjligt. Jag låg på vänster sida då. Efteråt sa hon att hon hade dåligt samvete för att hon hade hjälpt mig att lägga mig på vänster sida eftersom jag ville ta emot bebisen, men helt ärligt så är jag så själaglad över min förlossning så jag är inte alls ledsen för att det blev så! Även om det såklart varit enormt coolt att göra det! Hoppas du får göra det igen!!


    Tack snälla! Vi har lite glesare mellan våra, äldsta blir 12 i år, tvåan blir 10, sedan har vi trean som fyllt 6 och fyran som är 4 år. Så vi har haft tätt i två omgångar fast fyra år mellan barn 2 och 3.

    Galet imponerad över att ni fått fyra så tätt! De har ju verkligen nytta av varann, men det var SÅ otroligt mycket lättare med ett spädbarn och att INTE ha en knapp tvååring att jaga efter. Har än så länge min absolut värsta graviditet så jag hoppas på en grym förlossning och sista spädbarnstid:),
    Moa-08 Svea-10
  • Mon 27 Jul 2020 19:12
    #7
    tobiq skrev 2020-07-27 18:56:18 följande:

    Tack snälla! Vi har lite glesare mellan våra, äldsta blir 12 i år, tvåan blir 10, sedan har vi trean som fyllt 6 och fyran som är 4 år. Så vi har haft tätt i två omgångar fast fyra år mellan barn 2 och 3.

    Galet imponerad över att ni fått fyra så tätt! De har ju verkligen nytta av varann, men det var SÅ otroligt mycket lättare med ett spädbarn och att INTE ha en knapp tvååring att jaga efter. Har än så länge min absolut värsta graviditet så jag hoppas på en grym förlossning och sista spädbarnstid:),


    Åh vilken bra åldersskillnad för er! Då är ju minsta inte så himla liten längre heller! Och skönt med två kullar barn. Eller tre nu då :) Förstår att det måste vara en himla skillnad att ha ett lite äldre yngsta barn under graviditeten.

    Jag fick första barnet när jag var 29 och jag kände ganska snabbt när jag var gravid med tvåan att jag ville ha många barn så jag har inte vågat vänta på att bli gravid. Men det är ju galet när jag tänker på att jag har hunnit föda 4 barn på 6,5 år. Jag har egentligen inte hunnit med mer än att vara gravid och ha en liten bebis sen äldsta föddes. Nu är yngsta 11 månader och skulle det fortsätta så hade jag blivit gravid om fyra månader igen. Det känns helt sjukt när jag tänker på det!

    Fy vad jobbigt att du mår så dåligt förresten, jag har också gjort det under varje graviditet. Hu! Men det är märkligt hur snabbt man kommer över det så fort man får sin lilla bebis ;) Poff så är det borta!!
Svar på tråden Nån som haft spinal på sin förlossning