• violan

De första värkarna, hur långa och hur känns de?

Om man är förstföderska och inte har haft några förvärkar (vilket är vanligt enligt min BM) men däremot sammandragningar, hur känns då de allra första värkarna?
    Hur länge håller de i sig? Är det värk i en minut eller är det i ett par sekeunder. Vågformade??
    Någon som kan beskriva detta för en nybörjare?

• Svar på tråden De första värkarna, hur långa och hur känns de?
  • jojjo113

Oj, det är så olika från person till person så det går nog inte att svara på..

För mig började de kraftigt från värk ett och höll i sig länge med bara någon minuts mellanrum.. Men så gick det snabbt också, min pojke föddes efter två timmar från första värken..

• Nyfiken gul

för mig kändes värkarna i hela kroppen o inte bara i magen...

visste direkt att det var äkta värkar, dom känns helt annorlunda än sammandragningar...

sammandragningar avstannar ju när man llägger sig ner eller bara tar det lugnt... äkta värkar fortsätter....

Svårt o förklara mer...

• Edwina

För mig kändes de första värkarna som magknip ungefär, de höll i sig ett par sekunder men återkom. Jag trodde först inte det var värkar ens eftersom det satt så högt upp. Efter ett tag flyttade sig smärtan neråt och bak mot ryggen och även ljumskarna och blev längre och starkare, då var det ingen tvekan längre.

• violan

Jojo113: Oj, det var snabbt. Dina värkar höll alltså i sig länge från först början.
    Hade du haft förvärkar och sammandragningar innan? Slemproppen och vattnet när gick det?

• jojjo113

violan -- Inga förvärkar eller sammandragningar, inget vatten som gick och slemproppen såg jag aldrig röken av

De tre första värkarna var lite lite lugnare, så jag trodde det skulle ta normal lång tid, men jag började ändå klocka direkt och det var bara två och en halv minut i mellan dom som längst...

• Liten Svala

Min första värk var som ett enda långt molande i 8 minuter. Efter en liten stund kom en till inte lika länge men fortfarande bara molande. Sen gick det ett tag och sen blev de kraftigare, kändes mot höfterna och upp mot ryggslutet. Svårt att beskriva men det var väldigt bra att röra sig märkte jag.

• violan

Allt verkar vara tillåtet i denna graviditetsvärld Man behöver alltså inte ha långa värkar i från början utan det kan komma som puffar, eller?

Jag antar att man får ta det som det kommer och lita på alla när de säger att det inte går att ta miste på när det börjar. Är på BF+4 idag och sitter bara här och väntar på minsta lilla tecken.

Hur var det med er andra. Såg ni era slemproppar och när gick vattnet.

• Toadette

För mig började det helt oväntat med en extrem värk som bara kändes bak i ryggen. Den höll i sig ganska länge (kanske bara kändes så) och sen kom värkarna med 3 minuters mellanrum. Efter en halvtimme hade jag en minut emellan värkarna och åkte in.
    Såg aldrig någon slempropp och vattnet gick på förlossningen ca 2 timmar efter första värken. Som sagts tidigare, det går verkligen inte att missa vad som händer! Lycka till!!

• Liten Svala

Tror att min slemprop gick strax efter andra värken. Det kom nåt slemmigt i alla fall. Räcka ut tungan Men dagarna innan hade det kommit lite tror jag. Vattnet gick aldrig så de fick ta hål på fosterhinnan på fölossningen.

• IsabelleMaria

Som mensvärk om du har haft det! Om det kommer smygandes så är de korta - max 30 sekunder och kan komma så sällan som typ 1 timme emellan...

Så var det för mig första gången - inte nåt, inte ens sammandragningar innan. Så gick vattnet och två minuter senare kom den första värken.

• kampa

Jag tycker att det kändes som kramp i magen. Men nu hade jag bara värkar i 15 minuter, sen var killen ute. Det som startade förlossningen var att vattnet gick 2 timmar och 15 minuter tidigare och det var därför vi åkte in. Kände inget annars.

• johandra

För mig gick vattnet när jag stod o borstade tänderna. Det kom ett plopp och så rann det ut kanske 0.5dl vatten och hela trosorna blev fulla med slem...Nån timme senare började jag få lite värkar och dom kändes precis som mensvärk men lite mer intensiva bara..

Nån halvtimme senare började dom riktiga värkarna ta fart och dom satt i hela magen..Dom höll i sig ca40sek o kom med 1.5minuts mellanrum direkt nästan...Min förlossningn gick även den jättesnabbt! knappa 6 timmar från det att vattnet gick tills hon kom ut Finns förlossningsberättelse i db att läsa om du vill

• Edwina

Slemproppen lossnade i omgångar ca 2-1 veckor innan.
    Vattnet började sippra v 39+0 men jag fattade inte att det var fostervatten, då det var så lite till en början. Efter 3 dagar och att det började komma mer anade jag oråd och fick komma in på koll och sen blev vi kvar. Förlossningen sattes igång morgonen efter.
    Har också förlossningsberätelse i dagboken för den som vill läsa

Svar på tråden De första värkarna, hur långa och hur känns de?