• Anonym tipsare

    Bilen startar inte - batteri urladdat

    Jag har en bil som jag i princip aldrig kör (jag vet, sjukt dumt!) Nu har det hänt som jag hela tiden varit rädd för. Bilen startar inte (batteriet urladdat). Kan inte ett skit om bilar. Så vad gör man nu? Ringer försäkringsbolaget?

    Känner mig redan sämst så ni behöver inte döma mig - tack!!

  • Svar på tråden Bilen startar inte - batteri urladdat
  • Anonym (Bilexpert)

    Då går och ringer på hos en manlig granne och berättar vad som hänt. Och frågar om han har startkablar.

    Är det en normal människan du ringer på hos så hjälper han dig direkt. Tar 3-4 minuter ????

  • Anonym (Brum)

    Ring bärgare med startbox!
    Kör du så lite så kanske du ska överväga innehav av bil överhuvudtaget?

  • Anonym (C)

    Fråga en granne om hjälp att startkabla igång den, eller ring en vän. Jag har hjälpt flera grannar, det går snabbt att fixa.

    När bilen är igång måste du köra ett bra tag innan du stänger av bilen, minst 20 min, men jag skulle satsa på en timme för säkerhets skull. Då laddas batteriet upp.

  • Tecum
    Anonym (Bilexpert) skrev 2020-06-16 21:17:45 följande:
    Då går och ringer på hos en manlig granne och berättar vad som hänt. Och frågar om han har startkablar.

    Är det en normal människan du ringer på hos så hjälper han dig direkt. Tar 3-4 minuter ????
    Eller så frågar du om han har en batteriladdare och om han vill ladda batteriet åt dig. Då kan man också se om batteriet är defekt. Om du kör så sällan har kanske batteriet laddats ur under vintern och ett urladdat batteri  kan frysa sönder
  • Anonym (w123)

    Batterier som inte används laddar ur, och det är inte hälsosamt för dem. Risken är att om du får hjälp med startkablar så kommer du iväg, men i värsta fall blir du stående vid resans mål och kommer inte hem igen.

  • MaackT

    Skaffa en billaddare som du kopplar in när du ställer bilen.
    Parkera i nedförsbacke. Om det är en manuell då.
    Koppla ifrån batteriet. Detta ställer ju till det lite med klocka o annat som vill ha batteri hela tiden.
    Skaffa en nödstartare. Finns från jättesmå och jättebilliga till dyrare som ger dig en andra och till och med tredje chans. Har du en nyare bil med autostart är det lite knepigare då de verkar vara lite petigare med strömmen.

    Billigaste är väl att ta ut bilen en gång i veckan och köra ner till kiosken och tillbaka så det får lite motion.

  • Anonym (Any Moosehead)

    Ta hjälp av någon som har en annan bil(vän, granne, släkt) och startkablar, eller portabel hjälpstart etcetera. Sen när batteriet blir så urladdat att bilen inte startar, så bryts det ner. När spänningen blir under ca. 11 volt bör man ladda det, annars förstörs det.

    Det finns batterier som klarar sånt bättre, men dom är dyrare. Då är det mer värt att skaffa en laddare, och ladda det då och då, eller kör regelbundet.

  • Anonym tipsare

    Nu rullar bilen igen och jag har lovat mig själv att börja rasta bilen mer! :)

  • sextiotalist
    Anonym tipsare skrev 2020-06-19 07:32:38 följande:

    Nu rullar bilen igen och jag har lovat mig själv att börja rasta bilen mer! :)


    Ta en lång rastning, gärna 10 mil. Blandade vägar. Om du har möjlighet, gör även några snabba inbromsningar, dels får du bort lite rost på skivorna och du märker om bilen bromsar jämnt.

    Några accelerationer är inte heller fel.
Svar på tråden Bilen startar inte - batteri urladdat