• Wed 17 Jun 2020 00:42
    229 visningar
    5 svar
    5
    229

    Ett eller två embryo vid ivf ?

    Hej !

    Har påbörjat en ivf resa på Storken i Köpenhamn .
    Om tre dagar skall jag förhoppningsvis återföra ägg.

    De har erbjudit mig att sätta in två . Och jag funderar och vrider och vänder. Men kan inte riktigt bestämma mig. Vad har ni andra här inne kommit fram till , ett eller två ?

  • Svar på tråden Ett eller två embryo vid ivf ?
  • Anonym (Majke­n)
    Wed 17 Jun 2020 04:01
    #1

    Jag satte in 2, har de 2 finaste barnen idag men det är otroligt krävande och sömnbristen var outhärdlig. Är du själv bör du överväga detta, talar av egen erfarenhet

  • Wed 17 Jun 2020 12:25
    #2

    tack Majken . För svar , jag är inte ensam ... men min man bor inte i Sverige , så jag kommer att dra det stora lasset. Är du ensam med dina ?

  • Anonym (Bara 1)
    Wed 17 Jun 2020 17:01
    #3

    Jag hade satt in ett bara, idag är ivf så effektiv att det är stor sannolikhet att båda fäster. Tvillinggraviditet är riskfyllt.

  • Anonym (Hålle­r med)
    Wed 17 Jun 2020 22:32
    #4
    Anonym (Bara 1) skrev 2020-06-17 17:01:16 följande:

    Jag hade satt in ett bara, idag är ivf så effektiv att det är stor sannolikhet att båda fäster. Tvillinggraviditet är riskfyllt.


    Jag håller med om detta. Det viktigaste att tänka på är att en tvillinggraviditet är en riskgraviditet per automatik. Stor risk för för tidig födsel, stor risk för komplikationer hos både mamman och fostren (risken för CP-skada är fyra gånger högre för tvillingar och risken att ett barn dör under graviditeten eller efter förlossningen är dubbelt så hög för tvillingar exempelvis). Att bebisarna sen är två när de föds och att man ev får mer sömnbrist kan man kanske strunta i, men risken med en tvillinggraviditet ska man inte blunda för. Jag hade därför bara satt in ett ägg. Det är större chans att graviditeten går väl om du blir gravid med ett barn. Lycka till hur du än gör! :)
  • Anonym (Majke­n)
    Thu 18 Jun 2020 01:10
    #5
    Hanna.Micha skrev 2020-06-17 12:25:52 följande:

    tack Majken . För svar , jag är inte ensam ... men min man bor inte i Sverige , så jag kommer att dra det stora lasset. Är du ensam med dina ?


    Min man bör inte heller i Sverige, det vart så pass påfrestande att jag efter 3 månader valde att lämna Sverige med barnen.

    Dessutom är risken för prematur födsel ganska stor vid tvilling graviditeter och att spendera månad/er på neo är ingen höjdare..
Svar på tråden Ett eller två embryo vid ivf ?